Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 25 år som er heeelt fersk i gamet, men ønsker å begynne med styrketrening for å få opp forbrenning, bli fastere i fisken og å bygge litt muskler. Jeg leser og leser, men blir ikke helt klok i denne jungelen av info.

Det jeg lurer mest på er; hva skal jeg begynne med av øvelser, er 5x5 det ideelle? Jeg lever lavkarbo og spiser derfor endel proteiner, trenger jeg proteinpulver i tillegg?

Kom gjerne med nybegynnertips!:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16516-nybegynner-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Jeg er en jente på 25 år som er heeelt fersk i gamet, men ønsker å begynne med styrketrening for å få opp forbrenning, bli fastere i fisken og å bygge litt muskler. Jeg leser og leser, men blir ikke helt klok i denne jungelen av info.

Det jeg lurer mest på er; hva skal jeg begynne med av øvelser, er 5x5 det ideelle? Jeg lever lavkarbo og spiser derfor endel proteiner, trenger jeg proteinpulver i tillegg?

Kom gjerne med nybegynnertips!:)

Hvordan kan jeg ikke ha lest den?! Takk, den var jo helt topp!:)

Men, det står at man skal spise nok karber... Hva betyr NOK i denne sammenheng? Jeg ligger på rundt 50 karber til dagen.

Hva legger du i lavkarbo? Tenker du da på LCHF?lowcarbhighfat? Eller ligger du lavt på fett og carbs men noe lunde høyt på proteiner?

Du vil bygge muskler! Hva er høyden/vekten din?(relevant) Vet du hva som går inn i kroppen din per dag? Få kontroll over dette via Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold / Ernæring og treningsdagbok | MyLog / Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com og loggfør måltidene dine der;) Så vet du sånn ca kcal du får i deg per dag ;)

Kan for øvrig fortelle deg den enkle regelen: hvis du er overskudd=legger du på deg fett/muskler! Underskudd=mister fett/muskler. La oss si du trenger 2000kcal for å være i "Balanse"(verken opp/ned i vekt)! Hvis du da vil sakte men sikkert bli fastere og sterkere. Kan du f.eks legge deg på 2200-2300kcal!Da vil du få en jevn oppgang i vekt/muskler, og mest sannsynlig vil du ikke legge på deg mye fett heller!

Du kan f.eks satse på 1,8-2,5g protein per kg kroppsvekt ;) Og resten kan du egentlig fordele som du vil! Hvis du vil leve på lavkarbo, så legger du mer fett til i kosten!

Øvelser: De "store" er nesten et must for ethvert treningsprogram! Dvs: Benkpress,knebøy,markløft,militærpress er GODE øvelser, som du forbrenner mer av(enn isolasjonsøvelser). Du bruker de store muskelgruppene og vil bli sterkere!

5x5 er også veldig bra for styrke! Veldig mange liker denne måten å trene på! Bare husk at det skal være tungt!Men ikke så tungt at du skader deg(husk å ha rett teknikk!!)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16516-nybegynner-hjelp/#findComment-632631
Del på andre sider

Takk for god informasjon. Jeg er 169 cm og ca 80 kg. Jeg går etter LCHF-prinsippet, så spiser både endel proteiner og fett. Men ser at det nok ikke er så mye proteiner som du anbefaler her. Kalorier har jeg ikke oversikt over. Brukte diett.no for å holde oversikt i begynnelsen så jeg kan jo bruke det igjen for å få kontroll på kaloriene.

Jeg har snakket med flere av de jeg trener sammen med men ingen er interessert i styrketrening, så ser ut som om jeg blir alene om dette..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16516-nybegynner-hjelp/#findComment-635055
Del på andre sider

Gjest Slettet
Takk for god informasjon. Jeg er 169 cm og ca 80 kg. Jeg går etter LCHF-prinsippet, så spiser både endel proteiner og fett. Men ser at det nok ikke er så mye proteiner som du anbefaler her. Kalorier har jeg ikke oversikt over. Brukte diett.no for å holde oversikt i begynnelsen så jeg kan jo bruke det igjen for å få kontroll på kaloriene.

Jeg har snakket med flere av de jeg trener sammen med men ingen er interessert i styrketrening, så ser ut som om jeg blir alene om dette..

Det gjør ingenting at du er alene! Bare stå på og gi gjerne. Så får du resultater hvis du holder treningen og kostholdet bra! Så kommer garantert de du trener med til å hive på seg styrketrenings trenden!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16516-nybegynner-hjelp/#findComment-635062
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...