Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg har vert på lavkarbo før, og er nett begynnt igjen.

Men er ikke helt klok på dette enda.

Jeg har ikke vert så sugen på egg å bacon i det siste, å er litt på jakt etter noe enkelt og godt å spise.

Det eg spiser til frokost å gjerne kvelds er et halvt beger cottage cheese,ca. Med litt kremfløte og bringebær oppi.

Kanskje blanda inn med tyrkisk yoghurt og mandler.er dette ok å spise? Får jeg for lite fett?

Matlysta mi er ikke stor i det siste, å eg har igjen en stor boks av herbalife formidla Shake, som det står er 22g karb i et glass om eg blander med melk.

Men om eg velger å blande med soyamelk,kanskje litt fløte. Er det ok da? Og kanskje erstatte et måltid med det til dagen?

Håper noen vil svare meg der ute :))

Fortsetter under...

Hei! Lavkarbo handler om mye mer enn egg og bacon. Det finnes utallige matvarer og kombinasjoner når det kommer til lavkarbo. Først og fremst er det greit å vite om du spiser etter ekstrem lavkarbo/ketogent (20-50 g om dagen) eller moderat lavkarbo (under 100 g om dagen)

En tommelfingerregel er likevel at du skal holde deg unna disse matvarene:

-sukker

-hvetemel

-potet

-pasta

-ris

For å få i deg nok fett bør du velge andre alternativer enn lett-produkter. Seterrømme fremfor lettrømme, helmelk fremfor lettmelk, meierismør fremfor margarin osv. Avokado er også et godt alternativ dersom du ønsker mer fett i kosten. Forøvrig så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for for lite fett, da dette som regel regulerer seg selv dersom du spiser variert. Du kan evnt prøve å logge alt du spiser iløpet av en dag på diett.no eller myfitnesspal.com for å se hvordan du ligger an.

For å svare på Herbalife-spørsmålet ditt, så synes jeg personlig at 22g karbo i ett glass høres mye ut. Jeg vet heller ikke hva makroene blir hvis du bruker soyamelk og fløte. Men her kommer vi også tilbake til om du er på ekstrem lavkarbo eller moderat. Er du på moderat lavkarbo, og om du drikker det som et helt måltid så synes jeg det høres godkjent ut.

Andre ting som du kan spise bortimot ubegrenset av er bl.a disse:

Egg (kokte, stekte, rørte, osv)

Alt av reint kjøtt

Alt av rein fisk

Alt av fjærkre

Salat, agurk, tomat, løk, kål, paprika, asparges, minimais, selleri, brokkoli, blomkål, tomat osv

(vær forsiktig med mais og gulrot da disse inneholder endel karbo)

De fleste sauser uten sukker

Nøtter (valnøtter, paranøtter, mandler, hasselnøtter)

Cottage cheese

Seterrømme

Hvitost

Fløte

Bær (ikke ubegrenset av disse, men du trenger ikke telle bær for å si det sånn)

På moderat lavkarbo kan du også spise litt fullkornspasta da det er lav GI i det, og det dermed ikke får blodsukkeret ditt til å stige.

En god pekepinn er at du kan spise nesten alt av "ren" mat

Nå kan det godt hende at du vet alt dette fra før, men utifra innlegget ditt forsto jeg det sånn at du kanskje trenger å friskes opp litt. :) Håper jeg kunne være til hjelp, og lykke til :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...