Gå til innhold

Hvilken internettleverandør er raskest på levering? Nytt abo..


Marita

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte i helga, og har vært i kontakt med Canal Digital for internett. De hadde problemer med å finne ut om de kunne levere hos oss, og skal på befaring neste uke. Men; OM de kunne levere (ny tomt, forrige beboer hadde Riks-tv), så tok det uansett 3 uker fra den dagen de fant ut om de kunne levere. TV kunne vi visst få på dagen.

3 uker uten internett er for meg det samme som at sjela mi kommer til å tørke ut, og jeg ender opp som en rosin uten mål og mening.

Så det jeg lurer på om noen av dere geeks'a kan svare meg på er om det er teknisk mulig å levere innen tre uker? Er det snakk om å legge inn en bestilling (type slik mobilleverandører gjør til nettleverandørene NetCom og Telenor, eller strømleverandørene gjør til netteiere som Eidsiva..), eller er det bare å slå på eller av en bryter?

Og hvilken leverandør kan slå på bryteren så raskt som mulig for meg? Jeg gir omtrent f.. i priser og hastighet, så lenge jeg har internett. Og sjela bevares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal ha vanlig bredbånd over DSL så er det nok Telenor som er raskest, siden de eier nettet og administrer leveransen. Uansett tar det nok MINST 2 uker. 2-4 uker er vanlig leveringstid på bredbånd så vidt jeg husker.

Hvis du skal ha kabel/fiber så spørs det litt på om det er noe lagt opp der fra før av, men det regner jeg med det ikke er, da ville du sikkert ha visst om det. Tror installering av dette også tar en del tid i de fleste tilfeller.

Det beste nok er å velge den leverandøren du stoler mest på og får mest for pengene hos, og så skaffer du deg en midlertidig løsning i mellomtiden, f.eks låne trådløst hos naboene som nevnt, eller mobilt bredbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha vanlig bredbånd over DSL så er det nok Telenor som er raskest, siden de eier nettet og administrer leveransen. Uansett tar det nok MINST 2 uker. 2-4 uker er vanlig leveringstid på bredbånd så vidt jeg husker.

Hvis du skal ha kabel/fiber så spørs det litt på om det er noe lagt opp der fra før av, men det regner jeg med det ikke er, da ville du sikkert ha visst om det. Tror installering av dette også tar en del tid i de fleste tilfeller.

Det beste nok er å velge den leverandøren du stoler mest på og får mest for pengene hos, og så skaffer du deg en midlertidig løsning i mellomtiden, f.eks låne trådløst hos naboene som nevnt, eller mobilt bredbånd.

Thankyou! Dette er den første tilbakemeldingen på min to timers lange informasjons-tokt som har gitt mening! :))

Hvor sjekker man om det er kabel/fiber? Eller om det er DSL jeg kan/skal ha? Må jeg inn på hver enkelt leverandør, eller er det noen samlenettsjekkeside dette smarte landet har laget seg? (Jepp, jeg renner snart over av irritasjon :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal/kan få DSL, så kan du sjekke det ved hvilken som helst bredbåndsleverandør, da alle leverer på de samme linjene. Det kan variere LITT mtp. at de forskjellige leverandørene kan ha forskjellig utstyr i sentralen din, og det kan ha litt å si.

Dette kan du sjekke på nettsidene til de forskjellige leverandørene. Det beste er egentlig å ringe og snakke med noen som jobber der, fordi de kan sjekke linjen litt nøyere for å se hvilken hastighet det er realistisk at du får. På den annen side er det heller ikke veldig lurt å snakke med salgskonsulentene, siden de jobber på provisjon og tar seg litt kunstneriske friheter når det gjelder å tolke linjelengde osv.. hehe :)

Når det gjelder kabel eller fiber så må du nok snakke med de individuelle leverandørene. Så vidt jeg har forstått er dette individuellt lagt opp av de forskjellige firmaene.

Fiber er absolutt å foretrekke, forresten, over kabel og DSL.. men det har rimelig dyre startkostnader (er vel ikke uvanlig at det koster 5000 for installasjon!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk wheysted, for SUPER informasjon! Jeg har vært så forbanna de siste tre timene at jeg har holdt på å sprekke :p

Så oppsummert, så er kabel muligens raskere å levere enn DSL? Jeg bare trenger modem? Hvis det i det hele tatt er lagt opp til det der. (Har det noe å si for sannsynligheten at man har hatt riks tv der? Eller er det HELT noe annet igjen? ) Men hvis det tar tre uker fra ETTER at de har funnet ut om det er lagt opp kabel, så kan jeg få DSL fra Telenor på 2 uker. Kanskje. Om det er telefonlinje der.

Fiber er for de rike. Og jeg får snart hjerteinfarkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...