Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en 19 år gammel jente som ønsker litt råd og hjelp ang. kosthold og trening. Jeg er 162 og nå 47 kg!! Jeg har de siste 3 ukene gådd ned 3 kg, ubevisst. Grunnen til det er mindre mat og sykdom. Da jeg nå har vært syk i nesten 1 uke.

I løpet av denne uken har jeg hatt feber 2 dagn, men ikke etter hverandre. Nå skal dere høre: Jeg trente en dag, samme natt ble jeg syk med feber, vond hals, hoste og alt det dær, jeg følte meg bedre utpå ettermiddagen dagen etter, da jeg var fri for feber, så jeg dro å trente, da jeg løp på mølla i 20 min, etterfulgt ag ca.45 min med styrke. Dagen etter trente jeg ikkje, men samme dag som nyttårsaften trente jeg, så dro jeg ut med venner å festet, dagen etter dro jeg å trente. Og dagen etter der igjen begynte skolen, når jeg kom hjem var jeg dobbelt så ille i formen. Stemmen var borte, feberen kom igjen, hosten og halsen var vond og snørret begynte å renne. Så nå har jeg ikke trent siden 1 Januar. Og har med det lært at jeg må lytte til kroppen min og ta det mer med ro.

Er det slik at det jeg har oppnådd i treningen, at prestasjonene mine er blitt dårligere med disse dagene som syk og fraværende?

I min vanlige rutinerte hverdag trener jeg 3-4 dager i uka. Jeg begynner alltid på mølla med 10-20 min (gåing i oppoverbakke, løping). Deretter kjører jeg styrkeøvelser som knebøy, benkpress, goblet squat, bulgarske utfall, bicepscurl med manualer/ez-stang, brystpress, benkpress med manualer, tricepsøvelser som jeg ikke har navn på, markløft, strakmark, nedtrekk, crunches, jaa dere ser tregninga. Må understreke at dette bare var eksempler på øvelser jeg gjør, å jeg gjør ikke alle på samme økt! Men jeg har ingen plan jeg følger, da jeg liker å lytte til kroppen, også gjør jeg det jeg føler for. Det har funket for meg. Jeg lurer bare på om jeg burde skippe mølla for en stund og kun fokusere på styrke fremover med tanke på min vektnedgang? Jeg vil bli sterkere, og få mer muskler. Jeg kjører forresten volumtrening for tiden. Eller, jeg gjorde det før jeg ble syk, og vil fortsette med det når jeg er blitt frik. Men om noen av dere har noen andre forslag, evt. treningsplaner blir jeg glad for det!

Fra før av har jeg en lav fettprosent og meget synlige muskler. Har trent regelmessig i 1 år nå. Jeg spiser så og si bare sunt, har ikke drikket bruk på 4 år, spiser ikke kaker, potetgull og smågod. Jeg er en skikkelig sjokoladejente, så vil jeg ha noe søtt lager jeg proteinblanding av sjokoladeproteinpulver, eller så spiser jeg noen proteinbarer (en dag i uken).

Mitt kosthold ser sånn ca slik ut:

Frokost:

- Puffet havre, havregryn (blandet sammen), med litt go green soya sjokolademelk og sjokoladeprotein.

Lunsj:

- Veldig variert. Alt fra egg, salat, bananer, epler, skyr, kalkunpålegg, kjøtt, grønnsaker

Middag:

- Kjøtt/fisk/egg, potet/fullkornsris/fullkornsspaghetti, grønnsaker

Kveld:

- 1-2 bokser mager cottage cheese, blandet med 100 gram sjokoladeprotein (som er blandet som sjokoladepålegg) ååh, nam

Det vart et langt innlegg. Men blir glad for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16099-jeg-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Er ikke helt sikker på hva spørsmålet er, var mye på en gang. Men

Nei, prestasjonene dine blir ikke dårligere, kanskje det tar en trening eller to å komme igang igjen men ikke vær redd, alle kan bli syk.

Videre så vet jeg ikke egentlig hva jeg skal svare, men jeg vil anbefale deg å spise mere. Du er per definisjon undervektig med din BMI, og om du skal ha en sterk og robust kropp med sjangse for å få mer utbytte av treningen din trenger du mat og ikke ligge konsekvent i underskudd. Det kommer ingen muskler på underskudd

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16099-jeg-trenger-hjelp/#findComment-618877
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, jeg er egentlig klar over det, er bare vanskelig å kommer i overskudd etter disse ukene med det underskuddet jeg har hatt. Videre lurte jeg på hva det er jeg bør fokusere på mht. treningen. Skal jeg fortsette på mølla + styrke, eller skal jeg bare trene tung styrke i noen uker til jeg har kommet meg mer opp i vekt? Noen som har forslag til planer/oppsett til 3 styrkeøkter i uka? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16099-jeg-trenger-hjelp/#findComment-618906
Del på andre sider

Gjest Jester

Kutt gjerne cardioen helt noen uker til du er der du skal være, den vil bare jobbe mot deg. Så tung styrketrening 3-4 ganger i uka og spis mer!

Husk at tung styrketrening her ikke er 200 situps og holde planken i 30 sekunder. Du må løfte og flytte store tunge ting!

her finner du alt du trenger:

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Ps. dette sier jeg i beste mening. Når du sier synlige muskler så sier det ingenting om faktisk størrelse, sier bare at man som regel er for tynn. Spis, løft, hvil.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16099-jeg-trenger-hjelp/#findComment-618934
Del på andre sider

For en lettvekter vil det sjeldent være en god idé å gå ytterligere ned i vekt. Til det er kroppen alt for glup.

Å spise lite over en lengre periode er ikke en god måte å miste fett %..

Spis mellom 1,5 og 2,5 gram protein / kg / kroppsvekt /dag. For ei jente på 60 kg kan dette tilsvare omtrent 120 gram daglig. Fordelen med et høyt inntak er at det øker forbrenningen din, bedrer metthetsfølelsen din og gjør det enklere å bygge muskler.

Men problemet er at jeg ikke vet hvor mye protein det er i de forskjellige matvarene eller hvordan jeg burde spise???

Jeg er 21 år, 161 cm høy og vekta varierer mellom 58-60 kg??

post-22336-14440915001545_thumb.png

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16099-jeg-trenger-hjelp/#findComment-619612
Del på andre sider

For en lettvekter vil det sjeldent være en god idé å gå ytterligere ned i vekt. Til det er kroppen alt for glup.

Å spise lite over en lengre periode er ikke en god måte å miste fett %..

Spis mellom 1,5 og 2,5 gram protein / kg / kroppsvekt /dag. For ei jente på 60 kg kan dette tilsvare omtrent 120 gram daglig. Fordelen med et høyt inntak er at det øker forbrenningen din, bedrer metthetsfølelsen din og gjør det enklere å bygge muskler.

Men problemet er at jeg ikke vet hvor mye protein det er i de forskjellige matvarene eller hvordan jeg burde spise???

Jeg er 21 år, 161 cm høy og vekta varierer mellom 58-60 kg??

[ATTACH=full]81716[/ATTACH]

Det står på enhver matvaredeklarasjon - "næringsinnhold pr 100gram" derav hva som er protein, fett og karbohydrater, deretter må du regne ut kcal og fordleingen mellom næringsemnene - dete kan enkelt og greit gjøres på en matvarekalkulator som f eks (google disse..) Myfitnesspal(har også app på iphone), diett.no, mylog.no(har også app på iphone) eller du kan lage ditt eget excel ark hvis du er matematisk begavet

Utifra ditt estimerte energiforbruk av bildet over trenger du 1600kcal for å vedlikeholde din vekt med nevnte aktivetet - altså ingen trening eller særlig bevegelse overhodet, kun stillesitting på pcen EN HEL DAG

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16099-jeg-trenger-hjelp/#findComment-619686
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...