Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Kan det stemme at det er tyngre å ta benpress sittende på en maskin hvor du presser bena horisontalt, kontra den typiske liggende varianten hvor du presser vektene mer oppover? Jeg opplever iallefall at f.eks. 200 kg presset bortover er tyngre enn 200 kg presset oppover. Er det bare meg, eller er dette opplest og vedtatt?

Jeg tar som regel benpress i slike maskiner som presses bortover, da de er mye vennligere mot kroppsfasongen min enn mange av de torturapparatene hvor man ligger på gulvet.

Så vidt jeg kan se har de to øvelsene forholdsvis lik bevegelse - er det noen som kan si noe om forskjellen mellom de to? Fordeler/ulemper?

(Ikke la dette bli en leksjon i hvorfor knebøy er bedre - jeg bruker benpress utelukkende til å ta en x20 høyreps serie èn gang i uken.. :-) )

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16059-benpress-sittende-kontra-liggende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en liggende beinpress skyver du vektene ca 45 grader oppover. Du vil derfor ikke løfte hele vekta alene, men få litt hjelp av stengene som tar av litt av vekta.

På maskiner hvor du har et vektmagasin vil vektarm og utveksling avgjøre hvor tungt det er, så her kan det variere veldig mellom hver maskin hvor tungt 200 kg føles. I tillegg vil du også i de fleste maskiner delvis måtte skyve på din egen kropp selv om dette er med liten vinkel.

Å løfte en vekt opp fra bakken er ikke det samme som å dytte den opp en bakke. Kraften som er nødvendig kan du regne ut som sinus (hypotenus/høyde) x vekt x friksjon.

Liggende benpress pleier å være tilknyttet en vaier som løfter vekten loddrett, men den kan være tilkoblet et trinsesystem som gjør det lettere. Moralen er at vekten på forskjellige benpresser ikke kan sammenlignes direkte.

Hvis du skal sammenligne benpresser med hverandre ville jeg heller brukt RPE ettersom vekten man løfter er såpass variabel.

Det er vel individuelt, men for min del er det en skremmende stor forskjell andre veien. Men som de sier over her. Det spiller jo ikke så stor rolle, og det er uansett en øvelse det er meningsløst å sammenligne seg med andre i pga alle variablene fra maskin til maskin.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...