Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan bør man vinkle føttene i øvelser? Rett frem, eller skrått til siden? Jeg har ganske utroterte føtter til vanlig, og den høyre går ekstra mye ut til siden naturlig. Jeg har svake glutes spesielt på høyre side, og mer stramme glutes på venstre - så det kan jo ha noe med saken å gjøre. Ellers har jeg svært dårlig ankelmobilitet. Men vertfall, jeg merker jo at dette befester seg i alle øvelser. Jeg kan jo 'tvinge inn' høyre foten under feks markløft, tåhev, bøy osv. men den 'sklir' som regel ut til siden iløpet av øvelsen. Kneet på denne høyre siden er også vondt til tider.

Har hørt før av behandlere som så på øvelsene mine at jeg burde ha føttene pekene rett frem, men det blir veldig unaturlig for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16025-vinkling-av-f%C3%B8ttene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette handler om flere ting. Jeg kommer i første rekke på tre av dem. Det er sikkert flere og andre vil kanskje supplere og eventuelt korrigere det nedenstående.

- Muskelaktivering. Ved å vinkle utover vil du aktivere quads bedre i klassisk markløft, for eksempel. Om det er gunstig bestemmes ut i fra hvordan styrkeforholdene er mellom rygg/quads. Sterke quads - vinkle utover. Sterkest i rygg - stå rett.

- Mobilitet. Ved å vinkle utover så vil du lettere nå dybde i knebøy.

- Kneproblematikk. Ved å vinkle utover kan du øke belastningen på knærne. Knevandring i bøy blir dermed mer kritisk. Men også i sumo-mark kan knærne bli ekstra sårbare.

Uballanse mellom høyre og venstre side må korrigeres enten du velger å vinkle eller ei. Umiddelbart så tenker jeg at du bør trene deg opp med utgangspunkt i at "the weakest link" må gjøres sterkere - altså høyresiden din. Dermed blir min anbefaling at du trener med lik fotstilling på høyre og venstre side - selv om du kan løfte mer ved å "jukse". Men det er bare mine tanker off the rack...

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...