Gå til innhold

Benkpressteknikk + bakside skuldre


sg8

Anbefalte innlegg

Hvilken teknikk er best å bruke av Rippetoe sin og Eirik Sandvik/Dave Tate sin iforhold til skuldersmerter? Sistnevnte virker jo å være en mer styrkeløftaktig teknikk, mens Rippetoe sin virker mer for den vanlige mannen i gata. Med styrkeløftteknikken vil vel vektarmen bli lengre siden man tucker albuene så voldsomt. Med Rippetoe sin treffer man brystet bedre og vektarmen blir mindre. Er selv usikker på hvilken jeg skal bruke, driver å eksperimenterer litt.

Målsetningen min nå er å kunne trene benkpress skadefritt.

Hva gjør dere selv?

Lurer også litt på med det å trene bakside skuldre. Sett at man kjører omvendt flyes i maskin eller foroverbøyd sidehev etc. skal man trekke skuldrene ned og sammen og ha armene lavere, eller skal man kjøre mer rett ut til siden og kun bevege skulderen? Regner med at sistnevnte er bedre for å treffe akkurat bakre skulder? Hvilken er best med tanke på skuldersmerter?

Jeg har selv litt for sterke lats, og litt for svake muskler mellom skulderbladene. Vil det ikke være dumt for meg å trene roøvelser osv. med smalt grep og albuene inntil kroppen? Vil det ikke være bedre å kjøre albuene litt mer ut til siden for å treffe trapezius bedre? Problemet er jo at skuldrene ikke trives så godt med ''albuene ut til siden''.. en mellomting kanskje. For ved å kjøre albuene inn til siden (og dermed treffe latsen) vil jeg jo forverre skulderproblemene ved å få en sterkere lats hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...