Karl Gustav Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 For snart to år siden når jeg var i felten i militæret ble jeg syk og fikk over 200 i crp. Hele uken urinerte jeg brunt, etter et legebesøk ga dem meg antiobiotika og trodde jeg hadde en form for halsbettenelse. Dette skjedde med jevne mellom hvor jeg hver gang fikk samme beskjed og medisiner. For et år siden når det samme skjedde fikk jeg beskjed om å ta urinprøve hvor urinen hadde "colafarge". Da ble jeg lagt inn med en gang hvor jeg fikk beskjed at det var noe med nyrene. Uten å ta biopsi av nyrene trodde dem jeg hadde fått IgA nefritt. Jeg fikk beskjed om å kutte ned proteininntak, salt ++ (det vanlige når det gjelder nyresykdom). Etter å ha fått antibiotika kom jeg meg fort på bena igjen. Og igjen ble jeg syk ca annenhver måned, hvor jeg fikk samme beskjed og medisinering. Nå er det gått et halvt år uten at jeg har vært syk, noe jeg er veldig glad for. Noen leger sier at det har med kostholdet å gjøre, andre sier at det ikke har noen betydning. Nå har jeg hørt mye fra forskjellige leger, men etter at jeg kuttet ned proteininntaket fra 2+ gr. pr kg kroppsvekt til 1-1.5 har det ikke vært noen problemer. Har også kuttet ned på salt og ikke tatt kreatintilskudd på over 1 år. Dette var en veldig kjedelig beskjed når mye av livet mitt består av å trene styrke og bygge masse. Før jeg ble 19 år har jeg kun hatt feber et par ganger og tok min første smertestillende i en alder av 19 år. Har alltid spist sunt og trent godt. Er det noen som har noen erfaringer rundt nyresykdommer? Noen som har hørt om IgA nefritt? Når jeg søker på nettet finner jeg svært lite, så hadde vært fint om det hadde vært noen som har hørt om det eller kjenner til noen som har fått samme beskjed fra legen? Setter stor pris på svar! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15635-iga-nefritt-for-mye-protein/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Ved nyresykdom er det hvertfall vanlig praksis å begrense proteininntaket. Samtidig er det viktig at du spiser nok til å dekke energibehovet ditt, sånn at du unngår nedbrytning av kroppsprotein, da dette er like mye stress for nyrene som overskuddsprotein fra maten du spiser. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15635-iga-nefritt-for-mye-protein/#findComment-600616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.