Gå til innhold

Hjelp til å komme igang igjen!


HMN

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt som alltid vært overvektig, og for 4 år siden pekte vektskåla på 139.5 kg.

Dette medførte til et løfte til meg selv, at jeg aldri skulle se den nåla tippe forbi 140 blank.

Dagen etter meldte jeg meg inn på et treningssenter,

hvor jeg hadde 3 økter i uka med 20 min rask gange og 45 min med et tilfeldig valg av øvelser.

Jeg droppet fort av de første kiloene, følte mestring i en periode fremover før vekten stagnerte på 130kg.

Jeg beholdt samme treningsmetode, men justerte godteri-inntaket til kun litt potetgull på lørdagen samt en halvliter sukkerfri brus.

I tillegg spiste jeg kun junkfood på lørdager.

Dette ble ganske vanskelig, mye grunnet at jeg alltid har vært veldig kresen i matveien. Eksempelvis, grønnsaker - Tomat kan spises kald, men ikke varm. Sært, I know.

Etter noen utskeielser, og pushende venner, så gikk alt på gli, og vekten gikk stødig nedover igjen. Omlag et år etter treningsstart

hadde jeg tatt av 20kg, følelsen av å føle meg vel begynte å komme.

Likevel møtte jeg nok en barriere rundt 120kg. Jeg prøvde å ha lengre cardio-økter, spise sunnere etc. Men nåla rikket seg ikke.

Jeg tok en helsesjekk, som viste at jeg hadde manko på vitamin xyz, og fikk tips om hva jeg burde passe på å få i meg. I tillegg

fikk jeg vite at jogging ble jeg frarådet, da dette kunne føre til senskader på knær og ankler. 100kg, ble satt som et minimum før jeg kunne

jogge over lengre tid.

Etter 6 måneders trening, lite motivasjon og lite følelse for mestring hadde jeg tatt av 5kg. Både mor og far følte at de hadde blitt

litt for tjukke, så de startet med lavkarbo, noe jeg da ble med på. På 3 uker gikk jeg ned fra 115kg, til 102kg.

Dette gjorde meg litt sjokkert, men følte ikke at lavkarbo var noe jeg kunne leve med. Valgte derfor å gå tilbake til vanlig rutine, for å se hva som skjedde

med vekten.

Vårparten 2010 så hadde jeg 5 måneder fri, og sammen med 2 kompiser begynte jeg å trene en 5-splitt i tillegg til 3 cardio-økter i uka.

Mot sommeren veide jeg 95kg, hadde aldri følt meg så sterk, hadde mistet "love handlesa" mine og følte meg super.

Men herfra har det gått nedover.

Det startet med virus som gjorde at jeg ble slapp, etterfulgt av senebetennelse i hånda og senere et kraftig overtråkk. Hver gang jeg har satt igang

så har det kommet noe i veien som hemmer. I tillegg så pendler jeg, så 3-4 timer per ukedag går til dette.

I skrivende stund har jeg gått opp til 115kg, og de musklene jeg engang hadde, er det ikke syn av lengre. Jeg har rett og slett ikke

motivasjon.

Status i dag:

Høyde: 1.80

Vekt: 117,5kg

Alder: 22

Jeg trenger motivasjon, tips etc. til hvordan å komme tilbake i den strukturen jeg hadde. Det endelige målet mitt er et sted mellom 85 og 90kg.

Noen som har noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Beklager at du ikke har fått et skikkelig svar før nå – for det fortjener du!

1. Du har gått ned fra 139,5 til 95 og opp igjen til 117,5kg. Selv om du har gått opp, så har du utvilsomt lagt ned en solid porsjon innsats.

2. Jeg tror det er viktig å ikke overdrive – ikke bli manisk i i førsøket på å lykkes. Alle endringer over tid vil gi resultater.

3. Selv om du tråkker over og blir bedt om å redusere mengden kondisjonstrening - så er det jo ingenting i veien for å trene styrke? Hold deg til et fullkroppsprogram eller en 2-splitt (hhv. 3 og 4 treningsdager i uken). Dette vil styrke skjelettet, knokler og sener.

4. For å redusere belastningen ved løping kan du variere hvordan du trener. F.eks sykling, tredemølle, ellipsemaskin, osv.

Resultater er det viktigste for motivasjonen. Du må også dedikere deg selv. En fin måte å gjøre dette på er å lese seg opp om emnene slik at man øker kunnskapsnivået. Fitnessbloggen burde være en perfekt plass for dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...