Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

jeg er ei jente på 17 år, er 170 høy og veier 61kg. Har veldig lyst å bli litt slankere, men samtidig bygge muskler, altså ned i fettprosent. trener ca. 4 ganger i uken, hvor jeg trener kondis to-tre ganger (løpe/sykle 20-40 min) og trener styrke ca. 3 ganger i uken. Pleier som regel ikke ha knallharde styrkeøkter, men en dag har jeg f.eks knebøy, hip thrust og beinpress. En annen dag har jeg benkpress, nedtrekk, butterfly og dips. Andre dager har jeg markløft og div. mageøvelser. Trener øvelsene hardt, men trener mer med fler repitisjoner og litt lettere vekter enn tunge vekter og få repitisjoner.

vanligvis spiser jeg:

frokost: cottage cheese og syltetøy + te/kaffe

lunsj: salat/rugsprø + frukt og kaffe/te

mellommåltid: frukt og eller rugsprø

middag: hva enn pappa lager. Spiser alt fra vok, til pannekaker, fisk. ikke alle dager det er like sunt

også kommer hovedproblemet mitt. etter middag står jeg som regel og henger i kjøleskapet, får så sykt cravings!! Spiser kjeks med ost, rugsprø, mauler pålegg, spiser en del frukt(ikke at det er galt) og dette gjør jeg ofte utover kvelden.

noe som hadde giddet å laget et matprogram/gitt tips til hva jeg burde gjøre så jeg kunne spist mer(?) så jeg ikke små spiser sånn, eller bare fortalt meg hva jeg gjør feil...

ønsker å gå ned 6-7% i fett!!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15311-matprogram/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er to måter å redusere fettprosenten på. Enten spise i kaloriunderskudd slik at du forbrenner mer fett, eller bygge mer muskelmasse slik at vekta går opp og fettprosenten ned (har du like mange kg fett på 65 kg som på 61 kg vil du ha lavere fettprosent). Siden du allerede veier såpass lite i forhold til høyden din vil jeg anbefale deg å fokusere på å bygge litt mer muskler.

Det er en fordel å trene hver muskelgruppe 2-3 ganger i uken og gjerne med et fullkroppsprogram 3 ganger i uken. Du finner et godt forslag til dette i bunnen av denne artikkelen: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Spist litt mer proteiner og fett til lunsjen og mellommåltidet så vil sannsynligvis metthetsfølelsen vare litt lengre. Du kan også ta en frukt eller noe etter middag om du ikke blir mett. Er ingenting i veien for å spise kveldsmat heller, det er en myte at man blir feit av å spise kveldsmat.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15311-matprogram/#findComment-585773
Del på andre sider

Det er to måter å redusere fettprosenten på. Enten spise i kaloriunderskudd slik at du forbrenner mer fett, eller bygge mer muskelmasse slik at vekta går opp og fettprosenten ned (har du like mange kg fett på 65 kg som på 61 kg vil du ha lavere fettprosent). Siden du allerede veier såpass lite i forhold til høyden din vil jeg anbefale deg å fokusere på å bygge litt mer muskler.

Det er en fordel å trene hver muskelgruppe 2-3 ganger i uken og gjerne med et fullkroppsprogram 3 ganger i uken. Du finner et godt forslag til dette i bunnen av denne artikkelen: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Spist litt mer proteiner og fett til lunsjen og mellommåltidet så vil sannsynligvis metthetsfølelsen vare litt lengre. Du kan også ta en frukt eller noe etter middag om du ikke blir mett. Er ingenting i veien for å spise kveldsmat heller, det er en myte at man blir feit av å spise kveldsmat.

.

Glemte å nevne det, men trener også basistrening 3 ganger i uken i tillegg(i skoletiden) så får nok mage og rygg trening der. Derfor trener jeg mest underkroppen på egenhånd, samt overkropp.. Liker veldig godt det treningsprogrammet jeg følger, siden jeg synes det er gøy! Men kan selvfølgelig begynne å bygge enda mer muskler, men det er egentlig ikke det som er problemet.. Har sterke bein, men bare ufattelig mye fett på dem (har veldig lite på overkroppen) så hva kan jeg spise for å redusere fettet men samtidig bevare musklene mine?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15311-matprogram/#findComment-585780
Del på andre sider

Typo? Hvis man går ned i vekt men beholder antall kg fett vil man jo nødvendigvis ha en høyere fett%

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15311-matprogram/#findComment-586262
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...