Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på hva dere syns om å kjøre en treningsdag hvor du trener 3 øvelser med hvert sitt fokus på disse prinsippene. Slik blir du STERK! Dette er linken til en side, som forklarer disse prinsippene litt nærmere.

Maksimal: Trene innenfor 80(90) - 100% av 1RM 1 - 3 repetisjoner

Eksplosiv: Trene innenfor 50 - 80% av 1 RM med få Rep antall av kvalitet. 5 - 8 Repetisjoner

Repetisjons prinsippet: 70 - 85% av 1RM 6 - 8 repetisjoner

Det overnevnte er sikkert ikke riktig, men er min forståelse av stoffet. Treningene skal alltid begynne med maksimal, før den tar eksplosiv og til slutt repetisjon.

Her er ett eksempel på hva jeg mente:

Dag 1

Knebøy 1 - 3 rep x 3 - 5 sett. 80 - 100% 1RM (Maksimal)

Benkpress 5 - 8 rep x 3 - 5 sett. 50 - 80% 1 RM (Eksplosiv)

Row 6 - 8 rep x 5 sett. 70 - 85% 1RM (Repetisjon)

Dag 2

Mark 1 - 3 rep x 3 - 5 sett. 80 - 100% av 1RM (Maksimal)

Skulderpress 5 - 8 rep x 3 - 5 sett. 50 - 80% 1RM (Eksplosiv)

Hangups 6 - 8 rep x 3 - 5 sett. 70 - 85% (Repetisjon)

Prinsippene skifter over til de forskjellige øvelsene til neste trening og skal gjennomgå alle øvelsene likt. Slik at på andre dager starter dagsprogrammet med neste øvelse, og da vil alle øvelsene bli trent likt over en periode.

Meningen er å få rå eksplosivitet, start og maksimal styrke. Det skal ikke være fokus på holde seg innenfor en vektklasse og heller ikke bli sterkere i en øvelse enn de andre.

Jeg vil vite hva dere syns og hvilke gode sider ved treningen og dårlige sider.

Fortsetter under...

Du formulerer deg litt vanskelig, men det du spør om er altså om du kan ha en eksplosiv, en tung, og en repetisjon øvelse per økt? Isåfall, ja det kan du. Null problem med det.

Selv liker eg å periodisere litt /bytte på, ihvertfall med eksplosiv ( /Dynamisk) trening, og mere repetisjoner (hypertrofi) trening, da dynamisk trening kan gi ledd osv litt juling i lengden (for min del ihvertfall). Samt for å forhindre stagnasjon.

Men det er en personlig preferanse.

Samt ha noe form for periodisering/progresjons plan for treningsvolum og vekter på den maksimale delen, samme som over (for å forhindre stagnasjon), samt skader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...