Gå til innhold

Sjelvinger under styrketrening... Hva skyldes dette?

Anbefalte innlegg

Noen som opplever sjelvinger under styrketrening?

Blir så lei.. Det er mest framtredende når jeg trener armer, som benkpress ect men kan også forekomme under en benøkt. Jeg har trent ren styrke nå i 2 mnd, kjører fullkroppsprogramm-

før dette trente jeg litt av og på både saltimer og styrke.

Kan nesten se ut som jeg er nervøs, men kjenner jo at det har ingenting med saken og gjøre

Små dirrer under nesten hele økta så lenge jeg jobber og begynner faktisk og synes dette er litt pinlig

Fortsetter under...

Jeg opplever dette ofte hvis jeg har hatt opphold i treningen. Jeg vet ikke om det er fordi nervesystemet blir påvirket eller hva det er, men for meg går det over etter en ukes trening. Jeg kan også oppleve det dersom jeg har hatt for lang økt, blir sliten og mangler energi. Fant noe på nettet om det;

"

Basically your muscles shake when they are working hard at something they're not used to doing. Maybe you're lifting a heavier weight, or doing more reps of a certain move. When your muscles begin to quiver, it's because they're grabbing and releasing one another as they lengthen and shorten. Once your muscles become accustomed to doing that exercise or lifting that amount of weight, the trembling will stop."

En kar som sa til meg en gang at dette er pga. at den "indre" balansemuskulaturen blir sliten, og dermed vil de større musklene på "utsiden" forsøke å avlaste balansemusklene, noe som de ikke er kjempeflinke til da de da må gjøre en jobb de ikke er ment for å gjøre. Men hva vet jeg... :)

Uten at jeg skal spekulere om det har med energitransport i selve muskelen å gjøre eller om det er det at andre muskler overtar jobben slik JKM beskrev, så er det i hvertfall relatert til at muskelen er utslitt. Min erfaring er at det kommer på slutten av en økt når muskelen er blitt brukt på en helt annen måte enn den er vant til. Får det aldri i armer, og har ikke fått det i ben på veldig lenge, men får det i kjernemuskulaturen når jeg gjør yoga. Interessant nok får jeg det på omtrendt kun på utpust når magemusklene må jobbe for å holde kroppen stiv. På innpust er det ikke noe problem.

Annonse

Takk for mange gode svar

Det kan variere litt fra trening til trening, tross jeg kjører samma programmet. Når jeg tenker meg om så vis jeg har vært stressa en dag og stresset meg på gymmet så er det ekstremt.

Kan ikke-sjelve mandag f.eks og løfte med samma vekter onsdag og sjelve under hele økta med samma belastning. Musklene kan jo være sliten av andre årsaker samt kosthold kansje har noe med dette og gjøre som nevnt over?

Jeg er nåkk alt for dårlig til og spise generellt og det merker jeg godt nå som jeg føler "jeg har kommet inn i det"

Først nå innser jeg hvor viktig det er at jeg spiser nåkk. Hadd en skikkelig god uke på trening, men ikke spist helt optimalt, mengde først og fremst. Kommer meg til kvelden da SKRIKER kroppen etter mat. Samma gjelder veske

Så det er mitt mål framover, få i meg nåkk mat og drikke :)

Så får vi se om dette gir seg etter vært

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...