Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er nok veldig rett at nybegynnere/amatører tåler mer intensitet enn de som løfter tungt. Passerer man 300 kg i bøy tror jeg aldri 70% intensitet vil direkte føles som luft som det gjerne gjør når jeg kjører med 70%.

Men det er flere av proffe utøvere også som kjører med en del høyere intensitet. RTS gjengen bruker jo mye høyere intensitet enn det Dietmar programmene legger opp til. Men da tror jeg også man må ha kortere blokker og det vanlige her er jo 4 uker.

Mike Zourdas er en annen kjent coach som blant annet coacher Layne Norton. Han kjører også mye høy intensitet og overreaching med alle løftene 3-6 ganger i uken på 3-4 uker blokker. Økte selv 10% i bøyen etter 4 uker med slik trening (trente da bare 3 dager på rad med bøy, men mye volum)

Jeg tar ikke 300kg i knebøy. Langt ifra. Jeg tror derimot at 70% er 70%.

210kg for en 300kg bøyer er nok ikke en all verdens av anstrengelse.

Men, det er større forskjeller enn bare ren styrke på en 100kg bøyer og en 300kg bøyer. Teknikk og det å klare å aktivere riktig og nok muskler har sikkert endel å si og.

Det at enkelte øker sånn plutselig på kort tid etter å ha gjort en forandring betyr vel ikke at det er vil funke hver gang, selv om jeg ikke tror det var sånn du mente det.

Reagerte bare for det virker sånn på enkelte folk når de skriver "Åh jeg kjørte ett program hvor jeg trente til maks en gang i uka og økte helt sykt etter 4 uker" når de da kanskje har trent det daglig de fire foregående månedene og når de da endelig slapp opp på intensiteten så kom styrken - som den vanligvis gjør.

Fortsetter under...

Forresten tror jeg du ikke kan så lett sammenligne RPE systemer med faste prosent-systemer.

De tallene som ligger til grunn i ett dietmarprogram er mål/maks og det vil være tall som man mest sannsynlig har gjort en formtopp til.

RPE utgangspunktet vil være en "dagens maks" som i mange utøvers tilfeller vil være mange mange kilo fra den reelle maksen med formtopp.

Sett at du er midt i ett mengdeprogram har du 'trent deg ned' så mye at selv 85-90% vil være maks.

1. Jeg tar ikke 300kg i knebøy. Langt ifra. Jeg tror derimot at 70% er 70%.

210kg for en 300kg bøyer er nok ikke en all verdens av anstrengelse.

2. Reagerte bare for det virker sånn på enkelte folk når de skriver "Åh jeg kjørte ett program hvor jeg trente til maks en gang i uka og økte helt sykt etter 4 uker" når de da kanskje har trent det daglig de fire foregående månedene og når de da endelig slapp opp på intensiteten så kom styrken - som den vanligvis gjør.

1. Ser ikke helt den... Jente 15 år som makser på 35 kg i knebøy 7 dager på rad vs. Carl Yngvar som makser på 445 kg i utstyrsbøy 7 dager på rad. Hvem av dem har størst nevrale tilpasninger? Den ene personen (jeg sier ikke hvem) har mye større evne til å rekruttere flere muskelfibre på en gang og kroppen vil da belastes tyngre. Erle og André touchet vel så vidt innpå det der i workshopen uten at jeg klarer å finne det igjen i farta.

2. Jau, Layne Norton har også snakket om det der.

Periode med overreaching fulgt av periode med mindre treningsbelastning ==> Gains

Reagerte bare for det virker sånn på enkelte folk når de skriver "Åh jeg kjørte ett program hvor jeg trente til maks en gang i uka og økte helt sykt etter 4 uker" når de da kanskje har trent det daglig de fire foregående månedene og når de da endelig slapp opp på intensiteten så kom styrken - som den vanligvis gjør.

Ser den og det er selvsagt et veldig godt poeng vi har lett for å glemme når vi snakker om hvor effektiv en treningsperiode er. Men akkurat derfor tror jeg også dynamisk periodisering som Børge Fagerli skrev om er så effektiv siden man varierer frekvensen og volumet.

Periode med overreaching fulgt av periode med mindre treningsbelastning ==> Gains

Layne har jo kjørt to slike perioder i høst og nr 2 gav vel ikke fullt så bra økning, men fremdeles meget bra med tanke på at Layne allerede er kommet så langt allerede.

1. Ser ikke helt den... Jente 15 år som makser på 35 kg i knebøy 7 dager på rad vs. Carl Yngvar som makser på 445 kg i utstyrsbøy 7 dager på rad. Hvem av dem har størst nevrale tilpasninger? Den ene personen (jeg sier ikke hvem) har mye større evne til å rekruttere flere muskelfibre på en gang og kroppen vil da belastes tyngre. Erle og André touchet vel så vidt innpå det der i workshopen uten at jeg klarer å finne det igjen i farta.

Hva totalt nybegynner angår er det vel ingen som har peiling på hva som skjer da de øker av alt. Lite interessant for sammenligning eller forskning.

Og det er forskjell på drakt og ikke. Det er jo basically overload. Derfor er nok de vanlige bøy-øktene ikke beregnet ut fra drakt-maks bortsett fra på drakt-økter.

Annonse

Overreach og dra tilbake er vel ganske kjent og utbredt. Det finnes nok flere eksempler av dette og diverse varianter, blant annet har jo både Keegil og jeg merket hvor tung bøyen har vært på "lette uker" på Dietmar. Det er rart med det, men det funker :)

Ser den og det er selvsagt et veldig godt poeng vi har lett for å glemme når vi snakker om hvor effektiv en treningsperiode er. Men akkurat derfor tror jeg også dynamisk periodisering som Børge Fagerli skrev om er så effektiv siden man varierer frekvensen og volumet.

Den metoden er vel ikke akkurat noe Børge Fagerli skal få annerkjelsen for mener jeg, men han har vel skrevet en artikkel om det hvor han har kalt det "dynamisk periodisering" ja.

Når man leser forskning er det greit å merke seg hvor lang tid det er over(alt under 4 - 6 uker er vel lite interessant) og hva slags personer som er med(nybegynnere - lite interessant, hvis det er knebøy involvert må dybden spesifiseres, om det er kontrollgruppe).

Fort å avskrive ett program fordi man ikke får de samme økningene som siste poppis-program man kjørte fordi det egentlig var designet(med vilje eller ikke) for å presse ut alt av krefter, men som lar deg bli liggende i grøfta og stagnere i månedsvis etterpå - uavhengig av hva program du kjørte.

Rant ON

Jeg synes hvertfall at tendensen på amerikanske programmer og mange andre "kjente" programmer er lite frekvens, høy intensitet, mye persing i masse forskjellige øvelser. Hvor langsiktig det er med sånne programmer kan man jo lure på, men det er sikkert moro da man som sagt perser bortimot hver uke fordi man alltid mikser opp ett eller annet eller gjør den øvelsen bare hver ørtende uke. Moro gjør deg kanskje sterk på det lokale gymmet, men det gjør deg ikke sterk(drøy uttalelse med vilje da man seff finner naturlige talenter som beviser motsatt ved å trene lite og bli sterke).

Rant OFF

Rant ON

Jeg synes hvertfall at tendensen på amerikanske programmer og mange andre "kjente" programmer er lite frekvens, høy intensitet, mye persing i masse forskjellige øvelser. Hvor langsiktig det er med sånne programmer kan man jo lure på, men det er sikkert moro da man som sagt perser bortimot hver uke fordi man alltid mikser opp ett eller annet eller gjør den øvelsen bare hver ørtende uke. Moro gjør deg kanskje sterk på det lokale gymmet, men det gjør deg ikke sterk(drøy uttalelse med vilje da man seff finner naturlige talenter som beviser motsatt ved å trene lite og bli sterke).

Rant OFF

Stemmer det. Disse programmene er gode for å ta styrken til et visst nivå, men det er en grunn til at styrkeløftere ikke kjører 5/3/1 for eksempel - det finnes simpelthen så mange bedre strukturer for å få optimal progresjon. Hvorfor vente 7 dager med å gjøre en øvelse om igjen (og dermed få økt fremgang) når det holder å vente i 24 timer? Verre er det faktisk ikke ;)

Gitt navnet på loggboken din så ville jeg tro det ja ;) Kort fortalt er det fint liten grunn til å ikke kjøre bøy minst 3 ganger i uka, sannsynligvis mer dersom du har erfaring med hyppig bøy :)

Trente bøy 6x uka en periode i fjor sommer, som fungerte rått! Ble litt treningslei, så gikk over til 3x uka igjen.

Men nå begynner 6x i uka med bøy, press og draøvelser. Mark en gang i uka da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...