Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er ei jente på 19 år, og ønskar å bygge musklar og gå ned i fettprosent.

Er 178 cm høg og veg 85 kg.. Har ein fettprosent på 20.

Eg begynte å trene styrke for litt over ein månad sidan, då tok eg;

Liggande lårcurl: 23 kg

Nedtrekk til bryst: 32 kg

Benkpress m/manualar: 19 kg

Beinpress: 42 kg

Knebøy: 20 kg (begynte ikkje før i uke to)

Nå, litt over ein månad seinare tar eg;

Liggande lårcurl: 32 kg

Nedtrekk til bryst: 41,3 kg

Benkpress m/manualar: 34 kg

Beinpress: 86 kg

Knebøy: 40 kg

Tar 3x10-12.

Eg tar også rollouts på ball, 3x10-12, og ein eg ikkje veit navnet på, der du har beina i bøyle og dreg knea inntil albuane (mage- og kjerneøvelse?!) der eg også tar 3x10-12 (eller til eg ikkje orkar meir..)

Eg trenar alt ifrå 3-5 gonger i uka.

Høyres dette ok ut, eller går eg for seint/fort fram?

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men har de samme/tilsvarende øvelser i mitt program. Synes du har god fremgang på det meste på bare en måned. Eneste eg lurer på om du har sittende eller liggende beinpress?

Om du har sittende beinpress så ville jeg kjennt etter om du klarer å øke meir, men hvis du har liggende så er det vel ok (tar skjeldent liggende beinpress, desverre).

Takk for tilbakemelding! Godt å få synspunkt frå nokon andre enn meg sjølv.. Eg tar sittande beinpress, liggande er som regel opptatt.

Tar du ett-fots eller begge? For om du tar begge så ville jeg kjørt på med mer! Selv har jeg passert 150 nå, i løpet av eit par måneder (begynnte på over 100).

Og hvordan har du regna ut fettprosenten din?

Om du bare har en fettprosent på 20 og du er 179cm og veier 85kg så er mye av det muskler.

body-fat-percentages-jpg.5228

Isåfall, kudos til deg!

Hvorfor ikke noe markløft? :)

Det er det eg stussar på, for etter utseende ser det ikkje ut som mykje av det er musklar.. Kanskje eg har tatt ein måling som ikkje er heilt til å stole på :S

Takk for det, iallefall!

Annonse

Det er det eg stussar på, for etter utseende ser det ikkje ut som mykje av det er musklar.. Kanskje eg har tatt ein måling som ikkje er heilt til å stole på :S

Takk for det, iallefall!

Ja, jeg var ca 86 kg da jeg målte meg (på sånn fansy vekt). Er bare 171 høy da, men jeg hadde fettprosent på 42.

Men om du tror at fettprosenten din kan være høyere enn 20, så er den nok det. 20% er jo ganske strøkent!

Tar du ett-fots eller begge? For om du tar begge så ville jeg kjørt på med mer! Selv har jeg passert 150 nå, i løpet av eit par måneder (begynnte på over 100).

Og hvordan har du regna ut fettprosenten din?

Tar begge! Målet mitt er å greie vekta mi x 2, syns du er kjempeflink som har greid så stor framgang på den tida! Fettprosent.no - Regn ut din fettprosent, men kanskje litt tvilsom side?

Ja, jeg var ca 86 kg da jeg målte meg (på sånn fansy vekt). Er bare 171 høy da, men jeg hadde fettprosent på 42.

Men om du tror at fettprosenten din kan være høyere enn 20, så er den nok det. 20% er jo ganske strøkent!

Då må eg nok dobbeltsjekke ein annan plass, gitt!

Tar begge! Målet mitt er å greie vekta mi x 2, syns du er kjempeflink som har greid så stor framgang på den tida! Fettprosent.no - Regn ut din fettprosent, men kanskje litt tvilsom side?

Jeg har ikke målbånd tilgjengelig, men eg hadde ikkje stolt på den siden. Selv betalte jeg 200 kr for måling på treningssenter, og da fikk jeg en lapp med vekt, fettprosent, muskelmasse og masse anna. Det er litt omstritt hvor mye en skal stole på disse og, men de er vel sånn passe halvnøyaktige i det minste ;) Jeg tok målinga i sommer og har tenkt å ta en ny rundt nyttår for å sjekke fremgangen.

Takktakk... Har hatt en del fremgang og det er herlig. Utrolig hva beina klarer om du presser dem litt! Tror ikkje 2xvekt blir noe problem for deg om du øker litt mer på. Jeg har klart det på bare eit par måneder. (Men da har eg ganske solide bein)

Annonse

Jeg har ikke målbånd tilgjengelig, men eg hadde ikkje stolt på den siden. Selv betalte jeg 200 kr for måling på treningssenter, og da fikk jeg en lapp med vekt, fettprosent, muskelmasse og masse anna. Det er litt omstritt hvor mye en skal stole på disse og, men de er vel sånn passe halvnøyaktige i det minste ;) Jeg tok målinga i sommer og har tenkt å ta en ny rundt nyttår for å sjekke fremgangen.

Takktakk... Har hatt en del fremgang og det er herlig. Utrolig hva beina klarer om du presser dem litt! Tror ikkje 2xvekt blir noe problem for deg om du øker litt mer på. Jeg har klart det på bare eit par måneder. (Men da har eg ganske solide bein)

Trur eg skal invistere i ei klype eg..

Bare den lille framgangen eg har hatt syns eg er utrulig deilig! Eg og har ganske solide bein, og takk for det..

Trur eg skal invistere i ei klype eg..

Bare den lille framgangen eg har hatt syns eg er utrulig deilig! Eg og har ganske solide bein, og takk for det..

Klype er sikkert kjekt å ha. Ellers er målbånd eit fantastisk hjelpemiddel.

Folk her inne synes stort sett ein skal kaste badevekta. Eg er ikkje heilt enig. Synes det er greit å bruke badevekt i det daglige og heller ta frem målebådnet når vekta går tregt (målbåndet går ikkje treigt, og det er jo eit godt tegn).

Men kjekt med en måling innimellom for å booste motivasjonen litt :cat:

Ja, den vekta me har eg nå heilt ko-ko, her om dagen viste den 81 kg (etter eg hadde ete middag), og så visa den 90 kg morgonen etter?! Har meire trua på målebandet, og trur eg skal begynne å loggføre dei målingane au, det har eg faktisk ikkje gjort enda :S Det må nok vere den beste motivasjonen, vertfall når du vil stramme opp!

Bruk målebåndet og vekta.

Om du går opp i vekt så kan det være muskler, så da er det kjekt å ha et målebånd :)

Og ja, grunnen til at eg ikkje tar markløft er egentlig at eg ikkje har tenkt på det.. Tenker eg skal begynne med det, men utførelsen er vell veldig viktig?

Og ja, grunnen til at eg ikkje tar markløft er egentlig at eg ikkje har tenkt på det.. Tenker eg skal begynne med det, men utførelsen er vell veldig viktig?

Teknikk er det viktigste når det kommer til styrketrening.

Få en venn eller noen erfarne til å se på teknikken din. Om du ikke har det, kan du filme deg selv å legge det ut her på fitnessbloggen.

Søk opp mark rippetoe deadlift på youtube, han vil forklare hvordan man skal utføre markløft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...