Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen smarte mennesker der ute som kan svare meg på dette?

Hver gang jeg spiser en god del karbohydrater (raske) så popper pulsen min opp. I går kveld spiste jeg noen hveteboller med gulost, brunost og smør. Ca 20 min etter inntak måler jeg pulsen til å være 105 (normalt ligger den rett under 60). I tillegg er det skikkelige harde hjerteslag. Får ikke sove pga dette og blir fryktelig varm. Kjennes ut som jeg koker. Slik holder det på i nesten 6 (!) timer før jeg endelig sovner rundt 0530 i morges. Våkner 5 timer senere med uro og delvis kribling i kroppen. Skikkelig stressfølelse. Pulsen fortsatt høy, rundt 80 slag. Målte blodsukkeret da jeg stod opp og det var på 4,3 fastende.

Hva kommer dette av? Jeg har hatt det slik kjempelenge, men aldri vært så ille som i går. Vanligvis er det ikke et problem da jeg spiser slik mat ca en gang i uka. Spiller heller ingen rolle hva jeg spiser, så lenge det blir en god del karbo.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14475-h%C3%B8y-puls-og-karbohydrater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg kjenner meg igjen på flere av de områdene du nevner her. bare at jeg får slike reaksjoner etter at jeg har skeiet ut (som er en gang i uken). jeg spiser vanlig sunn mat i ukedagene, også kommer lørdagskveld, da jeg som oftest spiser en del ulike proteinbarer. og jo mer jeg spiser jo mer kjenner jeg at pulsen øker, akkurat som om kroppen min blir stresset, blodårene blir mer synlige og jeg bli veldig lett varm. jeg får alltid sove når jeg legger meg, men jeg kan våkne flere ganger i løpet av natta

Gjest Ukjent666
Noen smarte mennesker der ute som kan svare meg på dette?

Hver gang jeg spiser en god del karbohydrater (raske) så popper pulsen min opp. I går kveld spiste jeg noen hveteboller med gulost, brunost og smør. Ca 20 min etter inntak måler jeg pulsen til å være 105 (normalt ligger den rett under 60). I tillegg er det skikkelige harde hjerteslag. Får ikke sove pga dette og blir fryktelig varm. Kjennes ut som jeg koker. Slik holder det på i nesten 6 (!) timer før jeg endelig sovner rundt 0530 i morges. Våkner 5 timer senere med uro og delvis kribling i kroppen. Skikkelig stressfølelse. Pulsen fortsatt høy, rundt 80 slag. Målte blodsukkeret da jeg stod opp og det var på 4,3 fastende.

Hva kommer dette av? Jeg har hatt det slik kjempelenge, men aldri vært så ille som i går. Vanligvis er det ikke et problem da jeg spiser slik mat ca en gang i uka. Spiller heller ingen rolle hva jeg spiser, så lenge det blir en god del karbo.

Kan være hvis det skjer skjeldent, at kroppen reagerer på mye mat f.eks:)

Men må spørre: Hvor mye lar du deg selv stresse? Har du måleapparat tilgjengelig(dvs har du sukkersyken/diabetes eller noe?).. Og teller puls?:)...

Det kan ! UTEN at jeg skal være dum/frekk osv.. være lurt å prøve å IKKE stresse:) Siden du fakitks "Måler" pulsen din etter 20min etter inntak av mat? Og så virker det som om du sitter og følger med på kroppen? Og teller fortsatt puls når du står opp og i TILLEGG måler deg?:)

Enten: Kom deg til lege og få "skikkelig" hjelp!:) Ellers kan du evt prøve å ikke måle og heller se hvordan det går. Kroppen stresser automatisk hvis man hele tiden går rundt og tenker "nå går pulsen opp fysj og fysj" osv:)

Akkurat som med folk som er litt syk "nei huff nå har jeg lungebetennelse" og VIPS... Så er de MYE sykere enn de er^^

det samme skjer med meg. har det akkurat nå.. hjertet dunker raskt. jeg sovner, men vkner på nagta og er dyvåt av svette og må skifte eller ta av meg overdel osv... våkner morran etter og har fortsatt skyhøy puls. dette er visst jeg har spist altfor mye om kvelden, og mye karbs.. varm, hjertebank og svett

Kan være hvis det skjer skjeldent, at kroppen reagerer på mye mat f.eks:)

Men må spørre: Hvor mye lar du deg selv stresse? Har du måleapparat tilgjengelig(dvs har du sukkersyken/diabetes eller noe?).. Og teller puls?:)...

Det kan ! UTEN at jeg skal være dum/frekk osv.. være lurt å prøve å IKKE stresse:) Siden du fakitks "Måler" pulsen din etter 20min etter inntak av mat? Og så virker det som om du sitter og følger med på kroppen? Og teller fortsatt puls når du står opp og i TILLEGG måler deg?:)

Enten: Kom deg til lege og få "skikkelig" hjelp!:) Ellers kan du evt prøve å ikke måle og heller se hvordan det går. Kroppen stresser automatisk hvis man hele tiden går rundt og tenker "nå går pulsen opp fysj og fysj" osv:)

Akkurat som med folk som er litt syk "nei huff nå har jeg lungebetennelse" og VIPS... Så er de MYE sykere enn de er^^

Nei, det er ikke pga mye mat. Har prøvd å spise veldig mye annen mat uten å få slike reaksjoner. Så det er nok karbohydratene som gjør det.

Hehe, jeg skjønner godt hva du mener, men grunnen til at jeg måler den er fordi det er så påfallende. Jeg kjenner det veldig godt og det er ikke noe jeg stresser overhodet med. (men kroppen føles stressa) Jeg får jo ikke sove fordi det kjennes ut som om hjertet er på vei ut av brystkassa. Merker det nok veldig godt fordi jeg ikke kjenner pulsen ellers (har i tillegg lavt blodtrykk). Dette er ikke noe jeg har framprovosert selv, men det skjer hver gang jeg spiser noe slik mat. I tillegg er jeg ofte trøtt etter å ha spist generelt. Målte blodsukkeret fordi det var det første jeg tenkte på at det kan være noe med det og hadde tilfeldigvis en blodsukkermåler liggende. Har tenkt litt på om det kan være reaktiv hypoglykemi. Ikke tatt det opp med legen, men skal definitivt ta det opp neste gang.

det samme skjer med meg. har det akkurat nå.. hjertet dunker raskt. jeg sovner, men vkner på nagta og er dyvåt av svette og må skifte eller ta av meg overdel osv... våkner morran etter og har fortsatt skyhøy puls. dette er visst jeg har spist altfor mye om kvelden, og mye karbs.. varm, hjertebank og svett

Uff, det er fryktelig slitsomt. Jeg sovner som regel jeg og, men på fredag tok det ekstra lang tid. Jeg blir som regel trøtt som en dupp etter å ha spist masse karbo. Litt vekslende mellom hyper og trøtt egentlig. Hvordan er det ellers hos deg? Har du mye søtsug? Jeg sliter hvertfal ekstremt med det.

Annonse

jeg kjenner meg igjen på flere av de områdene du nevner her. bare at jeg får slike reaksjoner etter at jeg har skeiet ut (som er en gang i uken). jeg spiser vanlig sunn mat i ukedagene, også kommer lørdagskveld, da jeg som oftest spiser en del ulike proteinbarer. og jo mer jeg spiser jo mer kjenner jeg at pulsen øker, akkurat som om kroppen min blir stresset, blodårene blir mer synlige og jeg bli veldig lett varm. jeg får alltid sove når jeg legger meg, men jeg kan våkne flere ganger i løpet av natta

Jeg holder meg til en slik dag jeg og. Sunn mat ellers i uka (stort sett). Det med blodårene skjer hos meg og. Veldig synlige og veldig pumpa, spesielt på hendene. Sover som regel sammenhengende jeg da, men blir toppen 5-6 timer etter slike utskeielser. Kjennes ut som jeg har 40 ting jeg må gjøre i løpet av en time når jeg våkner. Så stressa føler jeg meg.

Selv spiser jeg etter biorytmedietten (lavkarbo først på dagen, høykarbo til kvelds) og selv om jeg ikke har så stor utslag at det plager meg noe så er hvilepulsen ca 20 slag høyere om kvelden enn om morgenen (40-45 mot 60-65)

Lavkarbo gir også lavere hvilepuls så noe er det ihvertfall i dette, men hvor mye det utgjør er sikkert individuelt. Vegard Lysne vet sikkert mer om dette.

nei har egentlig ikke så veldig søtsug.. men trenger karbohydrater, og spiser veldog masse epler! de reaksjonene får jeg som oftest hvis jeg har spist store mengder mat eller godteri.. ser for meg at forbrenninga stiger til værs og ele krppen jobber for å få omsatt noe av det, derav all varmen....

Selv spiser jeg etter biorytmedietten (lavkarbo først på dagen, høykarbo til kvelds) og selv om jeg ikke har så stor utslag at det plager meg noe så er hvilepulsen ca 20 slag høyere om kvelden enn om morgenen (40-45 mot 60-65)

Lavkarbo gir også lavere hvilepuls så noe er det ihvertfall i dette, men hvor mye det utgjør er sikkert individuelt. Vegard Lysne vet sikkert mer om dette.

Jeg spiser selv etter biorytme, men nesten 50 slag mer enn vanlig er da ikke normalt? Ja, det vet jeg. Har kjørt PSMFpar ganger tidligere og da ligger pulsen mellom 40 og 50. Men det er vel kanskje normalt på en slik ekstremdiett :)

Jeg spiser selv etter biorytme, men nesten 50 slag mer enn vanlig er da ikke normalt? Ja, det vet jeg. Har kjørt PSMFpar ganger tidligere og da ligger pulsen mellom 40 og 50. Men det er vel kanskje normalt på en slik ekstremdiett :)

50 slag høres voldsomt ut. Hvordan er treningsmengden din?

Dersom det ødelegger søvnen din vil det helt klart være ødeleggende for framgangen din og også mot hensikten til biorytmedietten. Enten prøve om andre karbkilder kan være bedre (potet, søtpotet, havregryn f.eks), eller fordele karbohydratene mer jevnt utover dagen eller ihvertfall de 3 siste måltidene.

Treningsmengden ligger på 4 styrkeøkter i uka (2-splitt). Har prøvd å variere mht karbkildene. Potet og søtpotet er definitivt bedre. Får fortsatt reaksjoner, men ikke like sterke som med ris og havregryn. Har prøvd å fordele de og, men gjør jeg det er søtsuget nesten uutholdelig og blir konstant sulten resten av dagen. Og nei, jeg spiser ikke for lite mat hvis du skulle lure på det :)

Treningsmengden ligger på 4 styrkeøkter i uka (2-splitt). Har prøvd å variere mht karbkildene. Potet og søtpotet er definitivt bedre. Får fortsatt reaksjoner, men ikke like sterke som med ris og havregryn. Har prøvd å fordele de og, men gjør jeg det er søtsuget nesten uutholdelig og blir konstant sulten resten av dagen. Og nei, jeg spiser ikke for lite mat hvis du skulle lure på det :)

Ja, da høres det ut som du kanskje bare bør holde deg til de karbkildene som gir lavest utslag. Du kan jo også prøve å redusere karbmengden litt og spise mer fett tidliggere på dagen, gjelder jo å finne den fordelingen som passer best for deg. Vet ikke hvordan fordelingen din er i dag?

Mer grønnsaker til måltidene vil jo også redusere hvor fort blodsukkeret stiger.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...