Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg må få inn litt mer kondistrening i mine programmer.

Har hørt at kondis (type løp/jogg, sykling ol) ikke passer så godt med en benøkt, fordi enten presterer ikke beina bra på styrkedelen eller kondisdelen (spørs hva man tar først).

Derfor tenkte jeg å legge inn litt kondis sammen med overkropp delen, i tillegg til de to dagene som er kondistrening. Men hva burde jeg gjøre - ha kondistreningen før eller etter styrketreningen?

Var en treningsveileder som en gang fortalte med hva som var lurest, men det har jeg selvføgelig klart å glemme bort på to år! :) Det hadde noe med å gjøre hva jeg ville oppnå, tror jeg.

Men vil gjerne høre tips og triks her hva som er lurt.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14127-blande-kondis-og-styrketrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SlettetBruker3

Det du vil fokusere mest på, tar du først. Jeg har forstått det slik at hvis man trener kondisjon først, går det utover styrken, og hvis du trener styrke først, går det utover kondisjonen. Så du må bare velge det du syns er viktigst :) Det beste vil jeg si er å trene det på separate dager. Siden du allerede har to kondisjonsøkter i uken, ville jeg nok ha tatt kondisjonen etter styrken på de andre dagene. Da får du fokusert mest på styrken den dagen.

Styrke og kondisjonstrening gir motstridende effekt - Fitnessbloggen Her står det litt mer om det!

Hei. Jeg er i samme dilemmaet, eller dilemma og dilemma fru Blom. Men primørt er jeg syklist som nå i vintermånedene trener mer styrke enn jeg normalt gjør i "sesongen". Har over flere år differensiert styrke og kardio for seg. For meg fungerer det aller best mht det å ha overskudd til å prestere mest mulig optimalt i konkurranser. Trener nå derfor styrke 3 ganger i uken, man-ons-fre og kjører kvalitetsøkter på sykkelrulle (eller løping/ski) på tirs-torsd. I helgene tilstreber jeg å få til en lengre kardiotur på ski, løping eller sykkelrulle på minst 2 timer. Dette fungerer bra så langt iallefall og har godt med overskudd til styrketrening/kardio. Har forsøkt å trene kardio om morgenen og deretter styrke på kvelden, men med familieliv og full jobb så blir det nok forbeholdt toppidrettsutøvere som kan sove midt på dagen. Altså ikke noe for meg :-)

Jeg trener forøvrig Starting Strenght programmet man-ons-fre. Hvis det er slik at man MÅ trene begge deler på samme dag, så ville jeg valgt styrke først, deretter kardio etterpå. Men det er sikkert individuelt, men det funker iallefall best for meg. Omvendt så blir styrketreningen mer "lapskaustrening" er min erfaring. Men å trene knallhard styrke for deretter å trene intervaller tror jeg nesten er litt bortkastet energi mht det utbytte du da får av intervallene...Lett styrke først, deretter intervaller, eller hard styrke først, så rolig kardio.

Men prøv deg litt frem, kroppen har en god evne til å si fra når nok er nok :-)

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...