Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jobber med et treningsprogram for å øke prestasjon på romaskin, og ror intervaller. Under testing (tid på 500 meter), oppnådde jeg en makspuls på 181. På test nummer to, nådde jeg 180. Pulsen mot slutten av øvelsen var lavere enn dette. Antar derfor at min makspuls på romaskin er +/- 180, mot 195 i motbakkeløp. Da makspulsen på romaskin er såpass lav i forhold til makspulsen til fots, blir det vanskelig å ro intervaller i intensitetssone 4 og 5 og holde draglengder på 4 minutter på oppunder romaskinmakspuls.

Lurer derfor på om jeg må beregne sonene utifra makspulsen jeg nådde på romaskinen? Om jeg f.eks. ønsker å øke VO2max ved å jobbe i sone 5, vil det være hensiktsmessig å ro med en puls på 170 (94% av romaskinmakspuls), eller må jeg jogge med en puls på 180?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14111-intensitetssoner-i-roing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber med et treningsprogram for å øke prestasjon på romaskin, og ror intervaller. Under testing (tid på 500 meter), oppnådde jeg en makspuls på 181. På test nummer to, nådde jeg 180. Pulsen mot slutten av øvelsen var lavere enn dette. Antar derfor at min makspuls på romaskin er +/- 180, mot 195 i motbakkeløp. Da makspulsen på romaskin er såpass lav i forhold til makspulsen til fots, blir det vanskelig å ro intervaller i intensitetssone 4 og 5 og holde draglengder på 4 minutter på oppunder romaskinmakspuls.

Lurer derfor på om jeg må beregne sonene utifra makspulsen jeg nådde på romaskinen? Om jeg f.eks. ønsker å øke VO2max ved å jobbe i sone 5, vil det være hensiktsmessig å ro med en puls på 170 (94% av romaskinmakspuls), eller må jeg jogge med en puls på 180?

For meg er det faktisk motstatt - ikke noe drar opp pulsen som en romaskin. Men tid på 500 meter er ikke lenge nok til å få opp reell makspuls, det tar jo bare 1 min og 30 sekund pluss minus. Du må teste makspuls på riktig måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...