Gå til innhold

Innspill på treningsprogram!


Geir

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har prøvd å sette opp et eget treningsprogram og lurte på om noen av de kloke hodene her inne kunne komme med noen innspill på dette og si hva som er lurt å gjøre og ikke.

Programmet er basert på klassikeren 5x5, men har lagt inn periodisering samt lagt til noen øvelser og byttet ut noe. Grunnen til dette er at jeg har kjørt 5x5 ganske lenge og er fornøyd med det, men ønsker variasjon og føler ikke at alle øvelsene der passer meg 100%. Derfor lurer jeg på om de justeringene jeg har gjort er smarte eller ikke!

Er 28 år, har trent styrke i ca. 2 år, både RYP og 5x5. Målet er å bli sterkere, rett og slett. Har gjort det slik at dagene med færrest reps (4x6) er dager da jeg prøver å øke/sette ny pers, mens de andre dagene kjører jeg mer safe, men tungt nok til at det blir utfordrende!

Nok snakk; her er programmet:

Mandag

Hantelpress benk, 3x8 (samme vekt)

Chins/Nedtrekk, 3x8

Knebøy, 3x8 (samme vekt)

Skulderpress, 2x8

Planken, 3x60 sek

Onsdag

Markløft, 5x5 (opp til tung toppsett)

Skrå benkpress, 5x5 (tung toppsett)

Chins, 5x5

Sideplanken, 2x60 sek

Fredag

Hantelpress, 4x6 (tungt toppsett, ny pers om mulig)

Chins, 4x6

Knebøy, 4x6 (tung toppsett, ny pers om mulig)

Bicepscurl stang, 3x8

Planken, 3X50 (med vekter på rygg)

Mangler jeg noe? Burde jeg bytte ut eller ta bort noe? Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Når man kjører tungt så foretrekker jeg stangøvelser. Man bruker mye energi på å få opp de h****** manualene.

2. Overlappende muskelgrupper kan fint kjøre samme repsområde - så kan du variere på resten. Dvs i stedet for å kjøre alle 5x5 øvelsene på onsdag - kan du ha en på hver på dag.

3. Ville hatt med en ekstra øvelse for baksiden av låret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

1) Jeg valgte manualer fordi jeg innbiller meg å lest at det gir et mer naturlig bevegelsesmønster(?) i forhold til stangøvelser, spesielt når det gjelder benkpress, som er positivt med tanke på skadeforebygging og støttemusklatur, men her kan det hende jeg husker feil...

2) Burde jeg kanskje gjøre som Martin Berkhan anbefaler å kjøre "reverse pyramids" på alle dagene istedet? Oppvarming, tyngste settet få reps, og så ta av 10% med flere reps osv?

3) Har du noen gode øvelser for bakside lår? Helst ikke strake markløft, er ikke glad i den øvelsen.

Forøvrig vurderer jeg nå å gjøre mer som Martin Berkhan sverger til, ta bort bicepscurls fullstendig (og heller fokusere max på chins) og heller bare ta ETT tungt plankesett i stedet for 3 - å bruke masse tid på "kjernetrening" når man fokuserer på markløft og knebøy virker iallfall som bortkastet tid i følge ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...