Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I det siste når jeg kjører hipthrust har jeg merket en veldig rar følelse/smerte på siden av låret ganske høyt opp. Føles som en brennende/stikkende smerte, litt som om det sprenger inni låret. Vanskelig å forklare.. Den kommer på vei ned når jeg er nesten helt nede. Har ikke vært en uutholdelig smerte fram til idag, hvor jeg var på nippet til å skrike høyt midt i treningssalen. Plutselig føltes det som om hele låret mitt sprengte fra innsiden på siste reps. Var nesten så jeg trodde beinet hadde "revnet". Utrolig merkelig følelse, men forsvant relativt fort og hadde ikke vondt i ettertid.. Noen her som har peiling på hva det er for noe??

Fortsetter under...

Snakk med fagfolk om dette. I værste fall kan det være snakk om delvis avrivning av en av musklene i låret. Sannsynligvis har du et betent muskelfeste, men som sagt så burde du snakke med folk som er utdannet til å diagnostisere dette ;)

Snakk med fagfolk om dette. I værste fall kan det være snakk om delvis avrivning av en av musklene i låret. Sannsynligvis har du et betent muskelfeste, men som sagt så burde du snakke med folk som er utdannet til å diagnostisere dette ;)

Ok, takk for svar. Tenker du da en PT f eks eller lege, fysioterapaut kanskje?

I det siste når jeg kjører hipthrust har jeg merket en veldig rar følelse/smerte på siden av låret ganske høyt opp. Føles som en brennende/stikkende smerte, litt som om det sprenger inni låret. Vanskelig å forklare.. Den kommer på vei ned når jeg er nesten helt nede. Har ikke vært en uutholdelig smerte fram til idag, hvor jeg var på nippet til å skrike høyt midt i treningssalen. Plutselig føltes det som om hele låret mitt sprengte fra innsiden på siste reps. Var nesten så jeg trodde beinet hadde "revnet". Utrolig merkelig følelse, men forsvant relativt fort og hadde ikke vondt i ettertid.. Noen her som har peiling på hva det er for noe??

Det kan være så mye forskjellig. Alt fra hvordan teknikk du bruker under øvelsen til at du kan kanskje kan være overtrent i muskulaturen. Er det kun under denne øvelser du får smerte? I så fall er det kun det ene låret? Er det ved hoftebøyeren du har smerter? Tøyer du? Det er desverre vanskelig å vurdere den type smerter og gi deg et svar over nettet. Kan være lurt å ta en prat med en fysioterapeut hvis dette har plaget deg over tid. Gjerne en mer erfaring innen idrett og styrketrening. Mange treningstudioer har egne fysioterapeuter med erfaring innen idrettsskader. Hilsen en fysioterapeut :)

Annonse

Det kan være så mye forskjellig. Alt fra hvordan teknikk du bruker under øvelsen til at du kan kanskje kan være overtrent i muskulaturen. Er det kun under denne øvelser du får smerte? I så fall er det kun det ene låret? Er det ved hoftebøyeren du har smerter? Tøyer du? Det er desverre vanskelig å vurdere den type smerter og gi deg et svar over nettet. Kan være lurt å ta en prat med en fysioterapeut hvis dette har plaget deg over tid. Gjerne en mer erfaring innen idrett og styrketrening. Mange treningstudioer har egne fysioterapeuter med erfaring innen idrettsskader. Hilsen en fysioterapeut :)

Ja, det er kun i det ene låret og bare under denne øvelsen. Hm.. litt usikker på hvor hoftebøyeren er. Får vondt på yttersiden av låret, passe langt opp på benet ca der man er bredest hvis du skjønner, er en slags stikkende smerte. Har funnet ut at jeg kan unngå den hvis jeg minsker bevegelsesbanen i øvelsen og ikke senker meg helt ned, men holder hoftene litt opp fra gulvet gjennom hele settet. Når jeg trente øvelsen sist, etter den økta hvor det "revnet" var det ikke like vondt lenger, akkurat som om noe hadde løsnet eller sluppet. Vanskelig å forklare dette her gitt.. blir det verre eller ikke går bort får jeg vel ta kontakt med noen som har peiling kanskje, med mindre du ble noe klokere på det jeg skrev nå?:-)

Ja, det er kun i det ene låret og bare under denne øvelsen. Hm.. litt usikker på hvor hoftebøyeren er. Får vondt på yttersiden av låret, passe langt opp på benet ca der man er bredest hvis du skjønner, er en slags stikkende smerte. Har funnet ut at jeg kan unngå den hvis jeg minsker bevegelsesbanen i øvelsen og ikke senker meg helt ned, men holder hoftene litt opp fra gulvet gjennom hele settet. Når jeg trente øvelsen sist, etter den økta hvor det "revnet" var det ikke like vondt lenger, akkurat som om noe hadde løsnet eller sluppet. Vanskelig å forklare dette her gitt.. blir det verre eller ikke går bort får jeg vel ta kontakt med noen som har peiling kanskje, med mindre du ble noe klokere på det jeg skrev nå?:)

Ok ja jeg ble noe klokere på det du skrev faktisk :) Skal prøve å svare så tydelig som mulig da hehe. Problemet med hip thrust øvelsen er at den virker tilsynelatende lett men realiteten er at den krever riktig teknikk og mange gjør denne øvelsen feil og ender men en del hofte eller ryggoverbelastning. Hoftebøyeren er den muskelen, akkurat som navnet sier bøyer hoftene dine (psoasmuskelen). Ligger på forsiden av hoftepartiet. Det finnes også mange andre muskler i låret ditt som assisterer under hoftebøy. Når hip thrust ikke blir gjort med riktig teknikk kan disse musklene bli forkortet, overbelastet og over tid bli ganske smertefult. Dette kan forverres hvis man i tillegg ikke tøyer hoftebøyerne.

Jeg ville anbefale deg at du prøver å gå gjennom teknikken din under øvelsen, samtidig begynne med lett tøyning av hoftebøyerne (så lenge dette ikke fremprovoserer den type smerte du beskriver)

Ved hip thrust skal man nesten kjenne at det svir i setemusklene og til en visst grad hamstringsmuskulatur (bakside av lår). Man skal ikke overkompensere ved å bruke korsrygg eller hoftebøyerne. Dette kan fort skje hvis for eksempel man bruker altfor mye vekt. Du kan gjerne legge ut en video hvis du vil ha tips :) Hvis problemet ikke går over anbefaler jeg å søke en fysioterapeut som kan hjelpe deg.

Denne videon her forklarer veldig enkelt riktig teknikk ved hip thrust

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...