Gå til innhold

matlyst og behov


Trenefomla

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal finne info om dette og spør derfor dere. Jeg har den siste tiden merket en veldig økning i matlysten. Jeg blir fort sulten igjen etter at jeg har spist. Jeg teller ikke kalorier da jeg også skal mate familen min som inneholder 2 små barn og en heller stor mann. Har ikke muligheten til å lage mat som passer bare for meg så jeg fokuserer på at det er variert mat og at det er sunt etter norsk standar. Jeg lager maten fra bunnen så jeg vet at den inneholder lite salt og sukker. Før så spiste jeg 4 måltider om dagen. Frokost, lunch, middag og kveldsmat. Hvor jeg da spiser så mye jeg orker til hvert måltid. Men den siste tiden så har jeg bitt sulten mellom frokost og lunch og da igjen mellom lunch og middag. Spiser jeg da disse ekstra måltidene så blir jeg da sulten til de faste måltidene. Jeg syns jo ikke jeg gjør annet enn å lage mat å spise. Når det kommer til treningen så har jo selvfølgelig den også blitt mer intens den siste tiden. Dvs oftere og tyngere. Det jeg da lurer på er om det er kroppen som trenger mer næring siden jeg blir så fort sulten? Eller hva er det som skylder denne heftige matlysten? Kan jeg bare spise siden jeg er sulten eller kan det bli for mye? Lurer magen meg? Bør jeg vurdere å begynne å telle kalorier? Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ønsker å holde vekten din sånn som den er i dag kan man som oftest spise når man er sulten uten å bekymre seg for å gå opp i vekt. Det kan hende at det er fordi du har begynt å trene mer at du er mer sulten, ja. Hvis du begynner å legge på deg må du justere matinntaket litt ned igjen. Dette her finner du best ut av selv - hvor du vil og hva som er målet ditt.

Matlyst kan jo også komme av andre ting selvsagt... det å tenke mye på mat (god mat!) gjør meg hvertfall sulten, selv om jeg rent fysiologisk sett ikke trenger næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet som deg for en tid tilbake, var sulten mellom alle måltidene(som var veldig store også) og ofte hadde jeg lyst på noe veldig søtt også, selv om jeg egentlig var mett. Det første jeg gjorde var å begynne og drikke 2 liter vann per dag (jeg leste en plass at når man tror man er sulten kan det være bare fordi man er tørst) Det funket veldig bra for meg. I starten var jeg ubehagelig full i magen, men det var fordi kroppen ikke var vant med så mye vann. Søtsuget mitt gikk også over faktisk.

Så laget jeg meg profil på diett.no, altså telte kalorier og skrev dem inn der. Jeg skrev inn målet for hvor mye jeg ville gå ned i kg, hva aktivitetsnivået mitt er for en uke og internettsiden regnet ut hvor mange kalorier jeg trenger per dag for å gå ned i vekt.

Jeg begynte å fokusere på at jeg skulle spise mat med mer protein, jeg har kuttet ned på karbohydrat, men jeg fokuserer mest på kaloriene. Og det går supert :) jeg leser at du har to barn og mann så jeg forstår at det kan bli problematisk å legge om kostholdet, men det trenger ikke være for vanskelig. Når man får rutiner på det, så går alt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...