Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå er det slik at jeg har begynt å trene litt hardere, 4 ganger i uken med tyngre økter. Jeg har fått et opplegg av en som jobber på et treningssenter og synes det virker veldig bra.

Meen, det store problemet er kostholdet. Jeg går ikke ned , ligger på de kjedelige 77 kg ennå etter 4 uker med hard trening...

Jeg trenger en kostholdsplan... jeg har et mål om å komme meg ned på til ihvertfall 60 kg...

Merker jeg mister litt motivasjon når jeg jobber hardt, men ikke ser resultater:(

Er det noen som kunne hjulpet en som gjerne vil klare dette og se resultater før jeg mister gnisten??
:huh:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666

Hvordan spiser du da? Hvor høy er du? Alder?

Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold få kontroll på hva du faktisk putter i deg ila dagene;) gjør dette i 1 uke;) Hvis du f.eks har 2000kcal per dag.. Så går du ned til 1800kcal.. Og er der i 2-3uker.. Hvis ikke dette funker.. så går du ned til 1600kcal;) Eller øker treningsmengden(jeg vil heller spise mindre enn å overbelaste hele kroppen tho):)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540582
Del på andre sider

Hvordan spiser du da? Hvor høy er du? Alder?

Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold få kontroll på hva du faktisk putter i deg ila dagene;) gjør dette i 1 uke;) Hvis du f.eks har 2000kcal per dag.. Så går du ned til 1800kcal.. Og er der i 2-3uker.. Hvis ikke dette funker.. så går du ned til 1600kcal;) Eller øker treningsmengden(jeg vil heller spise mindre enn å overbelaste hele kroppen tho):)

Jeg er 160 og 30 år.

Jeg spiser nok veldig lite, men det jeg kan spise i løpet av en dag er:

havregrøt til frokost,

2 rugsprø med magert pålegg og en frukt : lunsj

en skyr til mellommåltid

middag: forskjellig

Vet at kostholdet er helt forferdelig, derfor jeg trenger litt innspill :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540591
Del på andre sider

Trener du styrke?

Slutt å vei deg, begynn å mål deg. Selv om vektnåla ikke har rørt seg betyr det ikke at du ikke har mistet fett. Husk at muskler veier mer. Og om du vil ned, så må du skape kaloriunderskudd. Jeg går ufrivillig ned etter jeg begynte å trene enda tyngre.... Men jeg velger bevisst proteinrik kost fremfor annet. En typisk dag for meg kan se slik ut:

Frokost: knekkebrød med cottagecheese, jalapenjoost, kalkunskinke, avokado og agurk -

eller:

Havregrøt laget 50/50 med melk og vann med cottagecheese og bjørnebær

Lunch: rester fra middagen dagen før, eller suppe med egg og grovt brød.

Middag: Svineflilet med sesongens grønnsaker i form i ovnen med qinoa eller durumhvete.

Ellers er det jo mye forskjellig man kan lage, jeg wooket en del. All man som er kjøtt og masse grønnsaker. - det er det jeg velger iallefall.

Det hender innimellom at jeg tar meg et måltid til, men jeg er som regel ikke sulten på kvelden.

Jeg tar womega og bcca eller hva det heter.

De dagene jeg trener (minst fire dager i uka) legger jeg til proteindrikk og evt ett ekstra måltid.

Jeg trener ikke cardio i det hele tatt, men om du vil komme di raskt kan du kjøre intervaller :)

PS. treningssenteret skal kunne hjelpe deg med kost oogså!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540617
Del på andre sider

Noen artikler om emnet:

Derfor går du ikke ned i vekt på kaloriunderskudd - Fitnessbloggen

Jenter - derfor fungerer ikke treningen og dietten deres - Fitnessbloggen

Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution

Mine umiddelbare tanker etter å ha lest postene dine:

- Du spiser altfor lite! Å ligge på et så lavt kalorinivå (anslått utifra det du skriver) som mulig er ikke bra for kroppen, du trenger en viss mengde kalorier i løpet av en dag om du så bare lå langstrakt ut på sofaen og glodde i taket fra 07-23. Når du trener mye i tillegg, så øker jo dette behovet betraktelig.

- Jeg fatter ikke at folk overlever på rugsprø (min mening da), jeg har selv byttet ut alt av brød og knekkebrød til fordel for salat, grønnsaker, kjøtt og proteinrike meieriprodukter. Har aldri vært så mett og fornøyd med maten min, selv med et lavt kcal nivå!

- Hvordan trener du? "Hard trening" sier ikke så mye, jeg tenker det kan være styrketrening? Har du noen fremgang her?

- Ikke frik ut over vekten, fremgangen ser du i speilet og på målebåndet. Det blir så slitsomt og, som du sier, demotiverende å la det tallet styre humøret og motivasjonen din. Se bilde under.

bmi-comparison.gif

- Kosthold er 70-80% mens trening er resterende! Det hjelper faktisk lite å trene hvis man inntar mer energi enn men forbruker. Dette gjelder nok ikke deg, men det er nok på kjøkkenet man må begynne.

Jeg tror det er viktig at du får i deg mer næring, både for motivasjonens, kroppens og psykens del. Kroppen vil på en måte jobbe mer mot deg enn med deg når den ikke får nok næring, her må vi tenke bilen og drivstoffet ;) Mange spiser faktisk i overskudd, sammen med hard styrketrening - og det er ikke fett de legger på seg...

Husk også at du er kjempeflink, og trener regelmessig, det er et viktig steg! Du skal være stolt av deg selv, gå på trening og kose deg. Spis god, sunn mat, spis deg mett og resultatene vil til slutt komme.

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540621
Del på andre sider

Trener du styrke?

Slutt å vei deg, begynn å mål deg. Selv om vektnåla ikke har rørt seg betyr det ikke at du ikke har mistet fett. Husk at muskler veier mer. Og om du vil ned, så må du skape kaloriunderskudd. Jeg går ufrivillig ned etter jeg begynte å trene enda tyngre.... Men jeg velger bevisst proteinrik kost fremfor annet. En typisk dag for meg kan se slik ut:

Frokost: knekkebrød med cottagecheese, jalapenjoost, kalkunskinke, avokado og agurk -

eller:

Havregrøt laget 50/50 med melk og vann med cottagecheese og bjørnebær

Lunch: rester fra middagen dagen før, eller suppe med egg og grovt brød.

Middag: Svineflilet med sesongens grønnsaker i form i ovnen med qinoa eller durumhvete.

Ellers er det jo mye forskjellig man kan lage, jeg wooket en del. All man som er kjøtt og masse grønnsaker. - det er det jeg velger iallefall.

Det hender innimellom at jeg tar meg et måltid til, men jeg er som regel ikke sulten på kvelden.

Jeg tar womega og bcca eller hva det heter.

De dagene jeg trener (minst fire dager i uka) legger jeg til proteindrikk og evt ett ekstra måltid.

Jeg trener ikke cardio i det hele tatt, men om du vil komme di raskt kan du kjøre intervaller :)

PS. treningssenteret skal kunne hjelpe deg med kost oogså!

Lykke til!

Hei:)

Takk for svar:)

Jeg trener styrke ja, merket den siste uken at jeg har veldig dårlig med energi og skjønner det er pga kosten.

Så det jeg egentlig trenger er en plan jeg kan følge for jeg er veldig dårlig på å sette sammen en plan selv:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540706
Del på andre sider

Annonse

Noen artikler om emnet:

Derfor går du ikke ned i vekt på kaloriunderskudd - Fitnessbloggen

Jenter - derfor fungerer ikke treningen og dietten deres - Fitnessbloggen

Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution

Mine umiddelbare tanker etter å ha lest postene dine:

- Du spiser altfor lite! Å ligge på et så lavt kalorinivå (anslått utifra det du skriver) som mulig er ikke bra for kroppen, du trenger en viss mengde kalorier i løpet av en dag om du så bare lå langstrakt ut på sofaen og glodde i taket fra 07-23. Når du trener mye i tillegg, så øker jo dette behovet betraktelig.

- Jeg fatter ikke at folk overlever på rugsprø (min mening da), jeg har selv byttet ut alt av brød og knekkebrød til fordel for salat, grønnsaker, kjøtt og proteinrike meieriprodukter. Har aldri vært så mett og fornøyd med maten min, selv med et lavt kcal nivå!

- Hvordan trener du? "Hard trening" sier ikke så mye, jeg tenker det kan være styrketrening? Har du noen fremgang her?

- Ikke frik ut over vekten, fremgangen ser du i speilet og på målebåndet. Det blir så slitsomt og, som du sier, demotiverende å la det tallet styre humøret og motivasjonen din. Se bilde under.

bmi-comparison.gif

- Kosthold er 70-80% mens trening er resterende! Det hjelper faktisk lite å trene hvis man inntar mer energi enn men forbruker. Dette gjelder nok ikke deg, men det er nok på kjøkkenet man må begynne.

Jeg tror det er viktig at du får i deg mer næring, både for motivasjonens, kroppens og psykens del. Kroppen vil på en måte jobbe mer mot deg enn med deg når den ikke får nok næring, her må vi tenke bilen og drivstoffet ;) Mange spiser faktisk i overskudd, sammen med hard styrketrening - og det er ikke fett de legger på seg...

Husk også at du er kjempeflink, og trener regelmessig, det er et viktig steg! Du skal være stolt av deg selv, gå på trening og kose deg. Spis god, sunn mat, spis deg mett og resultatene vil til slutt komme.

Lykke til videre! :)

Er veldig enig i det du sier og skjønner at det er på kjøkkenet jeg må begynne, men som sagt er det der jeg sliter.. Jeg får ikke helt den kostplanen jeg ønsker ved å sette sammen det alene.

Merker at jeg kan legge på litt mer vekter nå, men jeg kommer ingen vei føler jeg. Og kostholdet har mye å si.

Tror jeg trenger en slavisk plan. :)

Skal lese litt på de linkene jeg har fått:) kanskje jeg blir litt klokere da:) Takk igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540713
Del på andre sider

Hei:)

Jeg trener styrke ja, merket den siste uken at jeg har veldig dårlig med energi og skjønner det er pga kosten.

Så det jeg egentlig trenger er en plan jeg kan følge for jeg er veldig dårlig på å sette sammen en plan selv:)

Skjønner. Det finnes vel veldig mye på nettet vil jeg tro.

Selv spiser jeg store måltider og unngår småspising. Spiste feks nettopp en stor posjon chili con carne med salat og la til et kokt egg. Det var lunch. Du må passe på å få i deg nok mat til hvert måltid. Jeg spiser meg så mett at det nesten gjør vondt, igjen spiser jeg ikke noe før neste måltid igjen da. Og jeg tar noe kort og godt før og etter trening de dagene jeg trener i tillegg for å få nok energi til å prestere.

I kjøleskapet mitt er det alltid: cottage cheese, jalapenjoost, sopp, gulrot, brokkoli, squash, mozarellaost, aubergin, rødløk, hvitløk. AVd et jeg kommer på nå :p Og ulike typer kjøtt så klart. Jeg spiser "middag" to ganger om dagen, til lunch og til middag. Ellers blir det for lite mat altså.

Det skal ligge noen gode kostholdsartikler her i fitnessbloggen, ulike typer dietter osv. Der står det forslag til dager osv. Du kan jo snoke litt rundt inni der. Ellers kan jeg varmt anbefale noen av oppskriftene til fotballfrue (ja, du leste riktig) både kaker og mat. helt HERLIG. Og der brukes det mye egg og andre typer proteinrike matvarer, samt mye grønt. Sånn... for å følge diett kan fort bli kjedelig om man ikke varierer maten. :p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540722
Del på andre sider

Dette med kosthold trenger ikke være så avansert. Dessuten er det jo individuelt hva vi liker å spise og hvor mye.

Ta og skriv ned de tingene du liker, og fokuser på frukt/grønt, proteiner, sunt fett og evt litt karbo. Så finner du nok uendelig av gode variasjoner som du kan bruke videre.

Jeg kan jo skrive hva jeg spiser, hvis det er interessant. Jeg spiser ganske lite karbohydrater, for jeg føler det er så mye kalorier i forhold til hvor lite volum og metthetsfølese man får.

Frokost: Et halvt beger Cottage Cheese med en banan og masse kanel.

Lunsj: Salat med skinke eller kylling (her varierer jeg veldig, det kan være vanlig grønn salat eller råkost salat eller rå grønnsaker). En skyr.

Middag: Kylling/kjøtt/fisk med grønnsaker.

Kvelds/Etter trening: Et par skiver med kjøttpålegg og litt ost eller proteinshake.

Proteiner metter ganske bra, og jeg føler meg mett og god etter at jeg fokuserte kostholdet mitt rundt det. Spe på med sunt fett og karbohydrater etter eget ønske, i grunn. Lag mat fra bunnen, ingen halvfabrikat. Det trenger ikke være avansert!

Prøv å logg maten din i starten for å se hvordan du ligger med kalorier: Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540729
Del på andre sider

Skjønner. Det finnes vel veldig mye på nettet vil jeg tro.

Selv spiser jeg store måltider og unngår småspising. Spiste feks nettopp en stor posjon chili con carne med salat og la til et kokt egg. Det var lunch. Du må passe på å få i deg nok mat til hvert måltid. Jeg spiser meg så mett at det nesten gjør vondt, igjen spiser jeg ikke noe før neste måltid igjen da. Og jeg tar noe kort og godt før og etter trening de dagene jeg trener i tillegg for å få nok energi til å prestere.

I kjøleskapet mitt er det alltid: cottage cheese, jalapenjoost, sopp, gulrot, brokkoli, squash, mozarellaost, aubergin, rødløk, hvitløk. AVd et jeg kommer på nå :p Og ulike typer kjøtt så klart. Jeg spiser "middag" to ganger om dagen, til lunch og til middag. Ellers blir det for lite mat altså.

Det skal ligge noen gode kostholdsartikler her i fitnessbloggen, ulike typer dietter osv. Der står det forslag til dager osv. Du kan jo snoke litt rundt inni der. Ellers kan jeg varmt anbefale noen av oppskriftene til fotballfrue (ja, du leste riktig) både kaker og mat. helt HERLIG. Og der brukes det mye egg og andre typer proteinrike matvarer, samt mye grønt. Sånn... for å følge diett kan fort bli kjedelig om man ikke varierer maten. :p

Skal ta meg en tur i butikken, handle inn og begynne å kokkelere her.. Så håper jeg at jeg finner ut av det... Ser jeg må lære meg til å spise myyye mer ihvertfall...

Skal ta et møte med treneren i morgen også:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540738
Del på andre sider

Dette med kosthold trenger ikke være så avansert. Dessuten er det jo individuelt hva vi liker å spise og hvor mye.

Ta og skriv ned de tingene du liker, og fokuser på frukt/grønt, proteiner, sunt fett og evt litt karbo. Så finner du nok uendelig av gode variasjoner som du kan bruke videre.

Jeg kan jo skrive hva jeg spiser, hvis det er interessant. Jeg spiser ganske lite karbohydrater, for jeg føler det er så mye kalorier i forhold til hvor lite volum og metthetsfølese man får.

Frokost: Et halvt beger Cottage Cheese med en banan og masse kanel.

Lunsj: Salat med skinke eller kylling (her varierer jeg veldig, det kan være vanlig grønn salat eller råkost salat eller rå grønnsaker). En skyr.

Middag: Kylling/kjøtt/fisk med grønnsaker.

Kvelds/Etter trening: Et par skiver med kjøttpålegg og litt ost eller proteinshake.

Proteiner metter ganske bra, og jeg føler meg mett og god etter at jeg fokuserte kostholdet mitt rundt det. Spe på med sunt fett og karbohydrater etter eget ønske, i grunn. Lag mat fra bunnen, ingen halvfabrikat. Det trenger ikke være avansert!

Prøv å logg maten din i starten for å se hvordan du ligger med kalorier: Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold.

Spiser du det for å holde vekten eller for å gå ned i vekt? Om du går ned kan jeg jo følge litt av ditt opplegg :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540740
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg prøver å ligge i moderat underskudd til vedlikehold, da jeg ønsker å få muskler. Er litt forvirret selv, for jeg vet ikke om jeg skal fokusere på å gå ned i vekt eller å bygge muskler (to forskjellige energibehov, henholdsvis underskudd og overskudd. Ser jo mange av dem som ligger på 3000 kcal her inne, og trener tung styrke, som ser helt fantastisk ut! Så vurderer å bare drite i kalorigrensen, spise det jeg føler for av sunn mat og løfte som en helt... :p

Da tenker jeg at jeg kan bare velge å vrake i grønnsaker og frukt, så spiser jeg mye av disse matvarene:

Kylling, kjøtt, kjøttpålegg, fet fisk, Cottage Cheese, Mager Kesam, avokado, olje, nøtter, ost, proteinshake, Skyr, soyasaus, hvitløk, ingefær, chili etc etc. Pittelitt litt grov pasta, grovt brød og ris.

Kan jo seff ikke spise uendelige mengder med f.eks nøtter og olje, men jeg vil ikke ha dårlig samvittighet for å spise en liten neve med nøtter :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540749
Del på andre sider

Er det samme hvilken proteinshake man tar? Er det best å ta den på dagen eller er det det sammen?

Blir nesten som å begynne i 1 klasse og skal lære å lese føler jeg, men jeg kommer meg vel inn i det tilslutt:)

Vil bygge muskler jeg også, men først er jeg nødt til å gå ned i vekt:)

Har du trent lenge?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540757
Del på andre sider

Du trenger ikke å gå ned i vekt for å bygge muskler, du går ned i fettprosent av å bygge. Jeg veide 55kg, nå veier jeg 51,5. Og da har jeg lagt på meg muskler faktisk. Men jeg er for liten da.. soms agt har jeg gått ned ufrivillig.

Muskler spiser fett! Om du spiser riktig ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540760
Del på andre sider

De 5 beste tipsene for å gå ned i vekt og fettprosent - Fitnessbloggen :

Styrketrening er med og opprettholder muskelmassen din ved vektreduksjon. Dette er viktig for hvileforbrenningen, for sammensetningen mellom muskler og fett og for å opprettholde styrke til å gjennomføre dagligdagse gjøremål. Du vil også ha en metabolsk fordel på grunn av energien som brukes i fordøyelsen av protein (som nevnt tidligere).

Så har du om et mål om å se best mulig ut når du har kommet ned til ønsket vekt? Da er styrketrening noe du ikke kommer utenom. 4-12 repetisjoner og 2-4 sett på baseøvelser som knebøy, strake markløft, chins, foroverbøyd roing, dips, benkpress og arnoldpress, 2-3 ganger i uken – og du har en veldig god start.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540766
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke trent lenge. Startet vel i februar i år, så regnes vel enda som nybegynner.

Når det kommer til proteinshake, så er det ikke nødvendig egentlig, så lenge man har et proteinrikt kosthold. Grunnen for at jeg tar det selv er fordi jeg ikke alltid føler meg sulten etter trening, og det kan være greit å ta en shake for å få i meg noe proteiner etter treningen. Eneste kosttilskudd jeg tror er lurt å ta er Omega 3, med mindre du spiser fisk minst 3 dager i uken.

Hvis du vil fokusere på fettforbrenning, så er det lureste å legge seg i et moderat underskudd, trene styrke og kardio. Mener kardio er bra for fettforbrenning, så kan være lurt å lese litt på intervalltrening for eksempel.

Etter å ha prøvd å regne ut kaloribehovet ditt, så får jeg opp ca 2400 kcal med moderat aktivitet (trening 3-5 dager i uken). Så om jeg var deg hadde jeg prøvd å legge meg på ca 1800 kcal om dagen. Ta deg god tid. Om du ikke flyr ned 2 kg i uken, så er det bare bra. Kroppen skal vende seg til vektendringen som gjerne har tatt like lang tid å få på seg.

Det er vanskelig for oss jenter å fokusere på helse og styrke, fremfor et godt utseende. Dette gjelder meg selv også. Men jeg prøver å la motivasjonen min komme av at jeg vil være frisk og ikke måtte stavre meg rundt i en rullator når jeg blir gammel. Jeg vil være sterk og føle meg bra, og jeg vil gjerne være det når jeg blir eldre også. Å se bra ut bør være et ekstra poeng, men det er vanskelig for oss å tenke slik ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540768
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å legge meg på 1800 kcal om dagen:)

Treningsopplegget mitt er satt opp til hard styrketrening 4 ganger i uken.

Håper motivasjonen min kommer seg bare jeg får orden på maten :) Men skal ikke gi meg nå, dette er noe jeg virkelig vil klare :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14009-trenger-hjelp-her/#findComment-540878
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...