Gå til innhold

Hvor mye veier 1 ml olje?


Marita

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig petimeter på kostholdet om dagen (pga. vekk-med-spekk-til-jul-prosjekt), og logger maten min på MyLog. Tar omega3 i flytende form, og veier opp 10 gram - og på flaska står det kun opplyst at 8 ml = 80 kcal, ikke hvor mange gram 8 ml er..

Så.. hvor mye veier 1 ml olje? Eller 1 dl eller liter for den del.. Noen som vet? :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlige matlagingsoljer som soya og solsikke veier rundt 0.92 g/ml. Tipper at flytende omega 3 ligger rundt der også. :)

Så med andre ord så blir 8 ml = 80 kcal ... huh, dette kunne jeg jo funnet ut uten å vite hvor mye 1 ml veier da, siden jeg vet at 1 gram olje = 9 kcal.. :p

Så med andre ord så blir 8 ml = 80 kcal/9 = 8,89 gram. Dvs. at 10 gram olje = 9 ml, som er 90 kcal.

Eller om jeg bruker 0.92 g/ml.. da vil, om jeg ganger med 9 og får 9 ml som i eks. over, det bli 8,28 gram olje= 9 ml.

Neh, detta skjønner jeg ikke. :eek: (Jada, jeg vet dette er helt idiotisk å bruke tida på ifht. kalorier altså, jeg bare blir sprrøøøøøøøøø når jeg ikke vet svaret. :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så med andre ord så blir 8 ml = 80 kcal ... huh, dette kunne jeg jo funnet ut uten å vite hvor mye 1 ml veier da, siden jeg vet at 1 gram olje = 9 kcal.. :p

Så med andre ord så blir 8 ml = 80 kcal/9 = 8,89 gram. Dvs. at 10 gram olje = 9 ml, som er 90 kcal.

Eller om jeg bruker 0.92 g/ml.. da vil, om jeg ganger med 9 og får 9 ml som i eks. over, det bli 8,28 gram olje= 9 ml.

Neh, detta skjønner jeg ikke. :eek: (Jada, jeg vet dette er helt idiotisk å bruke tida på ifht. kalorier altså, jeg bare blir sprrøøøøøøøøø når jeg ikke vet svaret. :p )

Kcal i 8 ml omega-3

8 ml * 0,92 g/ml = 7,36 g

7,36 g * 9 kcal/g = 66,24 kcal

Kcal i 1 ml omega-3

66,24 kcal / 8 ml = 8,28 kcal/ml

Så du kan gange antall ml olje med 8,28 for å få antall kcal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, jammen.. det stemmer ikke med at det står at det er 8 kcal/ml på flaska.. :confused: Eller.. HÆ! Jo det gjør det jo..?

Så.. i 10 gram olje (som er en kork..) så er det.. 10,87 ml? Så 10 g olje = 10,87*8,28= 90 kcal. Hey, stemmer! :D

Så da er 8 ml, som er anbefalt dagsdose 7,36 gram. Yay! (Nå er jeg for evig og alltid stemplet som hu crazy nøyaktige. Oh well.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...