Gå til innhold

Periodisk faste


123fitness

Anbefalte innlegg

Jeg har gått etter dette kostholdet lenge uten å vite det. Eller, nesten ihvertfall. Hvis jeg får lyst på feks en liten yoghurt i "fasten" tar jeg dette, betyr det da at jeg ikke går etter PF? Eller er dette ødeleggende på noen måte? Kanskje jeg bare følger min egen PF.

Men grunnen for denne tråden er at jeg har noen spm. innenfor dette emnet.

De dagene jeg har jobet mye har jeg spist to måltider. Frokost ved 9tiden og kvelds ved 10tiden. Er dette opptimalt? Får dårlig samvittighet ovenfor kroppen min når jeg ikke gor den mat hele dagen, itillegg til at jeg føler meg slapp og sliten.

Når jeg er hjemme og har fri spiser jeg ca 3 måltider. Stor frokost før trening, etter-treningsmat (lunch) og middag/kvelds/dessert. (men andre ord så har jeg ikke en systematisk spisefrekvens kroppen er vandt til) Men et måltid for meg går over ca 2 timer med mye forskjellig mat. Kvelds feks, spiser jeg noe salt mat, noe søtt, noe lett og noe tungt. Kan jeg ikke si at dette er ET måltid da?

Og kan man drikke kaffe med proteinpulver, og farris med funsaft mellom måltidene?

Hva gjør dere PF'ere hvis dere blir invitert på cafe/resturang/lunch etc og det ikke passer med måltidene deres?

Spiser dere PF'ere aldri godteri heller?

Er dette kostholdet ugunstig hvis man er tynn? (pga at kroppen ikke har mye å ta av i fasten?)

Uryddig innlegg, iknow, men har mange tanker som må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PF skal ikke være noe tvang, det skal være et alternativ for dem som ikke trives med mange små måltider. Trives du best med flere måltider - da spiser du flere måltider. Man skal ikke tvinge PF på kroppen hvis den ikke lystrer. Jeg ser heller ikke behovet for å dele inn i rigide måltider. Om det er fire, eller ett, does it make a difference? Det er antallet kalorier du får i deg som teller, ikke om de er definert som fire måltider eller ett :) Gjør hva du vil!

Farris, fun, proteinpulver, versågod. Hva du drikker mellom måltidene har ingenting å si. Jeg tror du har misforstått PF litt. Vi faster ikke mellom måltidene, men har et langt fastevindu mellom måltid A og B, alt fra 12-16t. Det er ikke noe diett jeg har tredd over hodet mitt, så hvis jeg drar på cafe tidlig på morgenen før jeg vanligvis spiser frokost; da spiser jeg tidligere enn jeg pleier. Jeg spiser PF fordi det passer meg, ikke fordi jeg passer PF. Og, jeg spiser selvsagt godteri hvis jeg ønsker det. Why shouldn't I? Kcal inn/kcal ut. Om du er tynn eller ikke skal ikke ha noe å si, men det er viktig å få i seg alle kaloriene man trenger. Det skal ikke være mindre mat på PF enn "vanlig", det er bare måltidsfrekvensen som er litt annerledes.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, takk for svar dere. Vet ikke om jeg kan kalle meg en ekte PF'er eller ikke, men jeg spiser slik slik at jeg trives.

Men likevel lurer jeg på om det er dårlig for en undervektig å ikke spise før kvelden hvis man blir veldig sulten iløpet av dagen. (ikke at jeg gjør dette, men hvis man ikke skulle ha tilgang på mat feks) Føler liksom kroppen tærer på muklene mine da, eller gjør det ingenting hvis man får i seg alle kcal på kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, takk for svar dere. Vet ikke om jeg kan kalle meg en ekte PF'er eller ikke, men jeg spiser slik slik at jeg trives.

Men likevel lurer jeg på om det er dårlig for en undervektig å ikke spise før kvelden hvis man blir veldig sulten iløpet av dagen. (ikke at jeg gjør dette, men hvis man ikke skulle ha tilgang på mat feks) Føler liksom kroppen tærer på muklene mine da, eller gjør det ingenting hvis man får i seg alle kcal på kvelden?

Proteinsyntesen er en veldig langsom prosess, og du kan i teorien spise alt i ett måltid og allikevel bevare og bygge muskler gitt at det er nok kalorier og proteiner i det måltidet.

Når det er sagt så er det ikke noe poeng for undervektige å gjøre det på den måten... Sørg i hvert fall for å få i deg nok mat. Det blir vanskeligere å spise nok hvis du bevisst skal unngå å spise til enkelte tider av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinsyntesen er en veldig langsom prosess, og du kan i teorien spise alt i ett måltid og allikevel bevare og bygge muskler gitt at det er nok kalorier og proteiner i det måltidet.

Når det er sagt så er det ikke noe poeng for undervektige å gjøre det på den måten... Sørg i hvert fall for å få i deg nok mat. Det blir vanskeligere å spise nok hvis du bevisst skal unngå å spise til enkelte tider av døgnet.

Ja, helt enig. Var bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...