Gå til innhold

Normalt å gå drastisk ned i styrke når man går ned i vekt/fett? :S


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok, slik jeg forstår svaret ditt så burde en trene tungt men med rett teknikk på diett. Men pleier alltid for avrivningsskader under diett vis jeg presser meg mye.

Avrivningsskader? Kom gjerne med eksempler her. Vær vennlig å presiser når i økten disse forekommer. Min antakelse er at det er mot slutten av en økt hvor man har lett for å miste fokus og utfører øvelsene med dårlig form. Færre repetisjoner og tilstrekkelig hvile mellom settene vil kunne forebygge dette.

Personlig liker jeg 8-12 rep lavere vekt å mer sett, høy volum, kanskje derfor trykket å styrken forsvinner?
Riktig. Med denne tilnærmingen på 8-12 repetisjoner og mange sett, vil du raskt "tømme" glykogenlagerne lokalt i musklene dine (man lagrer heldigvis også glykogen i leveren) og dermed ikke klare å utføre like mange repetisjoner som du er vant med fra tidligere. Det vil på lengre sikt føre til at du må bruke mindre og mindre vekter for å oppnå ditt ønskede rep. antall, i dette tilfellet 8-12. Kroppen vil i kombinasjon med kcal. underskuddet tolke dette som at behovet for å utvikle maksimal muskelkraft og motsette seg "skade" er minket, og vil derfor lettere velge å tære av muskelmassen i kombinasjon med fettreservene for å mette energibehovet til livsviktige funksjoner. Derimot benytter man seg i hovedsak av CP-lagrene (creatine phosphate) de første sekundene av eksplosivt muskelarbeid, og ikke glukose. Ved å trene med få repetisjoner og heller i hovedsak stimulere nervesystemets evne til å rekruttere max. antall motoriske enheter, vil man kunne jobbe rundt den begrensende tilgangen til glukose - noe som i praksis betyr at du kan løfte tyngre vekter over lengre tid. Enkelte klarer til og med å øke styrke under diett pga. bedret teknisk utførelse på løftene samt en mer effektiv fyring fra nervesystemet sin side.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiv bakside lår på 6rep på 135kg bøy. Reiv triceps på start på 2 sett på 50kg skråbenl hantler, første rep ville ikke opp, å så sa det smell å så slapp triceps slik at vekta datt på brystet. Innvendig avrivning i lår høyre, da åpnet de kne for de trodde den var av, men var heldigvis på. Dette merket jeg ingenting til før etter økte da låret hovnet opp til en ballong. Skal sies at jeg har O.I. Ostiogenesis imperfekta, kanskje ikke så normalt å løfte s tungt, for virker som musklene klarer det mens festene ikke klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiv bakside lår på 6rep på 135kg bøy. Reiv triceps på start på 2 sett på 50kg skråbenl hantler, første rep ville ikke opp, å så sa det smell å så slapp triceps slik at vekta datt på brystet. Innvendig avrivning i lår høyre, da åpnet de kne for de trodde den var av, men var heldigvis på. Dette merket jeg ingenting til før etter økte da låret hovnet opp til en ballong. Skal sies at jeg har O.I. Ostiogenesis imperfekta, kanskje ikke så normalt å løfte s tungt, for virker som musklene klarer det mens festene ikke klarer det.

Skjønner. Hvordan står det til med leddene dine i utgangspunktet. Har du full strekk i samtlige ledd, e.g. albue, fingre, knær og hofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er trolig et av de beste innleggene jeg har sett på FB noen gang. Her er det tydlig en som kan stoffet sitt.

Hei igjen, Yuri. Takker så mye for et slikt heftig kompliment. Det setter jeg veldig pris på, og det er bare hyggelig å kunne være til hjelp. Svarer gjerne etter beste evne på de spørsmålene du eventuelt måtte ha. Brått en liten digresjon her, men hva heter den filmen avataren din er en av hovedrollekarakterene i - undisputed eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...