Gå til innhold

Ned i fett%? Men spise i overskudd?

Anbefalte innlegg

Gjest Ukjent666

Hei. Sitter og lurer på noe for dagen. Det er mange tråder hvor folk blir anbefalt med å få "muskler" på kroppen osv... Sånn at de har mer å "vise" og dermed lettere ned i fett% eller noe sånt?

Hvordan kan man vite når en person bør heller satse på litt muskler? Og vil ikke personen legge på seg fett med overskudd/vedlikehold? For er jo "umulig" å få muskelmasse på vedlikehold(right?)

Litt forvirret akkurat der! Hehe!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13093-ned-i-fett-men-spise-i-overskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En nybegynner vil kunne bygge muskler og redusere fett samtidig.

Holder man fettmengden (i kg) uendret, men øker muskelmassen vil fettprosenten bli lavere

Veier du mindre enn høyde -110 er en generell regel at man heller bør satse på å gå opp i vekt og bygge muskler for å få en bedre kropp.

Ellers bør man ikke være livredd for å legge på seg litt fett når man bygger muskler. Men alt med måte. Klarer man å holde den økte fettmengden til lik eller mindre enn muskelmengden man har økt så er det ganske lett å bli kvitt det ekstra fettet senere. Legger man på seg mer fett enn muskler så spiser man sannsynligvis ganske mye mer enn nødvendig.

Skal ikke si ting for sikkert men mener å ha lest at man feks skal kunne fortsette å øke muskelmasse mens man legger seg minimalt av fett gjennom wn ketose diett. Vet også at mange har klart det samme med periodisk faste og den litt mer ekstreme warrior diet. Fult mulig jeg surrer, men.. :)

Det stemmer forøvrig at det er lettere å senke fettprosenten om man har mer muskler på kroppen, dermed kan det hjelpe å spise i overskudd/økrnuskelmasse om man ønsker å etterhvert deffe.

Gjest Ukjent666
En nybegynner vil kunne bygge muskler og redusere fett samtidig.

Holder man fettmengden (i kg) uendret, men øker muskelmassen vil fettprosenten bli lavere

Veier du mindre enn høyde -110 er en generell regel at man heller bør satse på å gå opp i vekt og bygge muskler for å få en bedre kropp.

Ellers bør man ikke være livredd for å legge på seg litt fett når man bygger muskler. Men alt med måte. Klarer man å holde den økte fettmengden til lik eller mindre enn muskelmengden man har økt så er det ganske lett å bli kvitt det ekstra fettet senere. Legger man på seg mer fett enn muskler så spiser man sannsynligvis ganske mye mer enn nødvendig.

Hva vil en "nybegynner" være i så fall?

Jeg er f.eks 80kg 174cm høy.. har sikkert rundt 20 i fett%(+-)! (Noe synlige blodårer på skuldre/litt over bryst i godt lys) mens armene kommer vel nye blodårer for hver uke ca)! Har ligget i underskudd siden 22.augst ca... ting tar jo tid! Så bare lurte om jeg f.eks spiser 2000kcal ila dagen... Så er det "bedre" når det gjelder fett% reduksjon enn 1500? Eller? Sånn generelt på kostholdet?:) Eller går det bedre(raskere) med 1500kcal? Da jeg ikke mest sannsynlig vil kunne bygge noe særlig muskler på 2000kcal?

Hva vil en "nybegynner" være i så fall?

Jeg er f.eks 80kg 174cm høy.. har sikkert rundt 20 i fett%(+-)! (Noe synlige blodårer på skuldre/litt over bryst i godt lys) mens armene kommer vel nye blodårer for hver uke ca)! Har ligget i underskudd siden 22.augst ca... ting tar jo tid! Så bare lurte om jeg f.eks spiser 2000kcal ila dagen... Så er det "bedre" når det gjelder fett% reduksjon enn 1500? Eller? Sånn generelt på kostholdet?:) Eller går det bedre(raskere) med 1500kcal? Da jeg ikke mest sannsynlig vil kunne bygge noe særlig muskler på 2000kcal?

Det der er veldig individuelt. For noen vil det beste være å bare kjøre på med et høyt underskudd for å bli ferdig fortest mulig for så å kunne bygge muskler på overskudd. For andre vil det fungere veldig bra å ligge på et lite overskudd over lengre tid mens en reduserer fettprosent samtidig som en bygger muskler. Dette har selvsagt endel med hvor tålmodig du er også.

Men er viktig at du ikke havner i en stampe der du ikke oppnår noen av delene, da er det bedre å satse på en ting av gangen. Så om du etter en tid ser at du ikke reduserer fettprosenten mens vekta står stille så er det bedre å kjøre på med større underskudd.

Det jeg ville gjort var nok å sette et mål om å gå ned ca 1 mm på de største målene på fettklypa (skaff deg fettklype om du ikke har det) hver uke. Klarer du å bygge muskler underveis så ta det som en bonus, hvis ikke så har du ihvertfall beholdt så mye som mulig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...