Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vil endrlig begynne med styrketrening og få en tonet kropp. Og en kropp jeg er mer fornøyd med den jeg har nå. Jeg var VELDIG "flink" til å trene en stund, kun konfisjon og jeg slet ut føttene mine så jeg klarde ikke prestere mer. Men, da jeg kun trenet kondisjon fikk jeg ikke noe finere kropp, jeg såg mer "slapp" ut.. Nå derimot, er jeg helt på randen. Føler at jeg ikke klarer og heller ikke vil. Jeg er lei, men har prøvd så mange ganger å begynt på et styrkeprogram, men jeg veit rett og slett ikke hvordan jeg skal begynne. Hvordan skal jeg spise? HVA skal jeg spise og hva skal jeg holde meg unda? Etter at jeg begynte å trene mindre har jeg fått et mye større søtsug og jeg spiser godteri så utrolig ofte.. Føler ikke at viljestyrken er der lenger.. Trenger motivasjon! Og hvordan fungerer whey/protein og hvordan skal jeg bruke det? Ville noen hjelpt meg å sett opp en plan for hvordan jeg kan begynne? Dere skal selvfølgelig få vekt og høyde. Jeg orker ikke å se ut som jeg gjør nå. Jeg bryr meg ikke hva andre mener om meg, men hva jeg ser i speilet hver eneste dag.. Trenger hjelp..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13033-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen til FB! Selvfølgelig skal du få hjelp :) Det er likevel fint om du starter med å fortelle mer om deg selv (vekt, høyde, alder, hvor ofte du kan og vil trene, om du har muligheten til å trene på senter, osv.), så er det lettere å hjelpe deg!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13033-trenger-hjelp/#findComment-505276
Del på andre sider

Hei! Skjønner og kjenner frustrasjonen og forvirringen.

Les HELE denne: RYP

Den er på ingen måte 100%, men et godt utgangspunkt. I tillegg hjelper det å ta initiativ til å lese mye selv. Stikk innom BB.com, T-nation.com, og les artikler. Les så mye du kommer over. Mann deg opp til å faktisk ta steget inn i "gutteavdelinga" på gymmen og vær åpen. Spør om hjelp til teknikk.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13033-trenger-hjelp/#findComment-505344
Del på andre sider

Hei og velkommen til FB! Selvfølgelig skal du få hjelp :) Det er likevel fint om du starter med å fortelle mer om deg selv (vekt, høyde, alder, hvor ofte du kan og vil trene, om du har muligheten til å trene på senter, osv.), så er det lettere å hjelpe deg!

Høgde : 171 cm

Vekt : 59,5 kg

Trena kvar dag (nesten) men har null motivasjon igjen.. Følte at eg ikkje såg framgang og har ein del feitt. Spesielt bukfeitt og dei kjende lovehandles.. Eg har tilgang på treningssenter,men veit ikkje heilt korleis eg ska begynne..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13033-trenger-hjelp/#findComment-507641
Del på andre sider

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Les denne. Så kan du komme med spørsmål etterpå :-)

Eg har lest den! Men eg veit ikkje korleis eg ska, når eg ska eta, ke eg kan og ke eg ikkje ska eta.. (Sukker og kveitemjøl veit eg e fyfy). Men korleis ska ein veta EKSAKT kalori mengd og korleis veit eg ke mange kaloria eg ska ha i meg kvar dag? E so oppgidd.. Og ein ska ha 2,2-2,6 g protein pr. kg kroppsvekt dagle gjennom kostholdet. Men korleis veit eg kor mykje protein eg får i meg? Og igjen; eg må ærle innrømma at eg ikkje heilt skjønna næringsinnhold på matvare.. Karbohdrat/kaloria.. Og eg blir veldig forvirra av alt som e sunt og usunt.. Fordi da e so masse forskjellige meininga om alt. No trenge eg å bjøna me nåke drastisk for at kroppen ska bli litt strammare og sjå bedre ut. Eg veit berre ikkje heilt kor eg ska bjøna og korleis eg ska gjera da. Ke vil du anbefala meg å gjera?!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13033-trenger-hjelp/#findComment-507645
Del på andre sider

Annonse

Hei! Skjønner og kjenner frustrasjonen og forvirringen.

Les HELE denne: RYP

Den er på ingen måte 100%, men et godt utgangspunkt. I tillegg hjelper det å ta initiativ til å lese mye selv. Stikk innom BB.com, T-nation.com, og les artikler. Les så mye du kommer over. Mann deg opp til å faktisk ta steget inn i "gutteavdelinga" på gymmen og vær åpen. Spør om hjelp til teknikk.

Vil definitivt bjøna me styrketrening, men veit,!som eg tidlgare har skreve, ikkje kor eg ska bjøna.. Eg bruka dagane mine til å lesa på sie, men da enda opp me at eg blir meir og meir forvirra.. Da og da e bra på den nettsia, på den neste nettsida e da bannlyst.. Pjuh, men om de ha nåken anbefalinga teke eg i mot me opne arma!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13033-trenger-hjelp/#findComment-507647
Del på andre sider

Eg har lest den! Men eg veit ikkje korleis eg ska, når eg ska eta, ke eg kan og ke eg ikkje ska eta.. (Sukker og kveitemjøl veit eg e fyfy). Men korleis ska ein veta EKSAKT kalori mengd og korleis veit eg ke mange kaloria eg ska ha i meg kvar dag? E so oppgidd.. Og ein ska ha 2,2-2,6 g protein pr. kg kroppsvekt dagle gjennom kostholdet. Men korleis veit eg kor mykje protein eg får i meg? Og igjen; eg må ærle innrømma at eg ikkje heilt skjønna næringsinnhold på matvare.. Karbohdrat/kaloria.. Og eg blir veldig forvirra av alt som e sunt og usunt.. Fordi da e so masse forskjellige meininga om alt. No trenge eg å bjøna me nåke drastisk for at kroppen ska bli litt strammare og sjå bedre ut. Eg veit berre ikkje heilt kor eg ska bjøna og korleis eg ska gjera da. Ke vil du anbefala meg å gjera?!

Skjønner at du er forvirret :p

Kalorier er ikke mer enn enbetegnelse på hvor mye energi en matvare gir. Kalorier består som regel (om ikke alltid) av proteiner, fett og karbohydrater. Ètt gram protein gir fire kalorier, ètt gram karbohydrat gir fire kalorier og ètt gram fett gir ni kalorier. Karbohydrater er kroppens raskeste energikilde, og du kan med fordel spise litt. Mange velger å spise dette før trening, fordi det gjør at du får mer energi under økta, også er det greit å prøve å holde seg unna karbophydrater etter trening (bortsett fra en liten dose raske karbohydrater som du tilfører kroppen rett etter trening (f eks et eple eller en boks med rosiner). En ting som selvfølgelig er viktig å vite, er hvor mange kalorier man må/skal spise for å oppnå ønsket resultat, men en annen ting er å bestemme seg for hva disse kaloriene skal bestå av. Skal de fleste kaloriene komme fra fett, proteiner eller karbohydrater. Lavkarboentusiaster sier at de fleste kaloriene skal komme fra fett og karbohydrater, og derfor stresser de sånn på at man må spise mer fett; spiser man lav mengde fett, lav mengde karbo, og moderat mengde proteiner skal man spise ganske mye protein for å oppnå ideell kalorimengde. Er man veldig aktiv er det som sagt fordelaktig med karbohydrater av den trege sorten (korn, gryn o.l.).

Om du ønsker å finne ut hvor mange kalorier du behøver i løpet av en dag kan du bruke en av mange kalkulatorer på nettet (f.eks Calorie Calculator - Daily Caloric Needs) . Mange av dem kan være unøyaktige, men de er et fint utgangspunkt. Spis etter denne kalkulator og se om du ser forskjell på vekten. Om du ikke gjør det, elle rom du legger på deg, kan du prøve å redusere med 250 kcal. Om du fortsatt ikke ser detdu vil kan du redusere med 250 til osv (evt legge til om du syns ting går for fort, eller ettersom hva målet er (opp eller ned i vekt)).

De fleste mennesker har nok en viss forståelse av hva som er sunt for kroppen, men jeg skjønner at diskusjoner rundt kosthold nå om dagen gjør at du blir forvirret. Generelt er det fint med proteinkilder som hvit/rød fisk, kylling, svin, okse osv. I tillegg er det viktig med fiber og gode karber fra grønnsaker. Karbohydratene som helt klart bør/skal sløyfes er de som kommer fra sukkerholdige varer, som brus, sjokolade, potetgull, o.l. Mange skyr fett som pesten, men glemmer å skille på det gode og det dårlige fettet. Fettet du ikke bør få i deg er det behandlede, flerumettede fettet som du finner i frityrgryta, i pølser o.l. Fett som er fint og VELDIG bra for kroppen er det du finner i laks, nøtter, avocado o.l.

Det er selvfølgelig en fordel å kunne lese næringsinnholdet rett på varen, men om du syns det er vannskelig kan du plotte inn hva du spiser på diett.no. Det er fint å kunne veie maten sin på en kjøkkenvekt, og dermed plotte inn hva du har spist og hvor mye (i gram). Da vil diett.no fortelle deg fettinnhold, karboinnhold, proteininnhold og hvor mange kalorier det tilsammen gir. Vær oppmerksom på at diett.no ikke alltid er hundre prosent.

Håper du skjønner litt mer nå :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13033-trenger-hjelp/#findComment-507705
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...