Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i løpet av de siste 6 månedene lest litt rundt på forumet her og på artiklene til Fitnessbloggen og må først av alt si at jeg er blitt en regelmessig fan av disse sidene fordi det virker som om det holdes en meget sunn holdning til vektnedgang og trening her!

Historie:

Jeg er en gutt i tidlig 20-årene som kommer fra en familie der alle mannfolk både på morssiden og farssiden er store og overvektige. Gjengangeren er 115+ med hoveddelen av fedmen sentrert rundt mageregionen. Dette gjelder foreldre, onkler, besteforeldre (og etter bilder å dømme også oldeforeldre). Jeg har trent "hele" livet, tyngre trening i tenårene, rolig trening fra 20 og til i dag. Dessverre har jeg aldri vært noen fan av sunt kosthold og dessverre har dette blitt mer og mer synlig i løpet av de siste 2 årene.

Skrekkeksempelet mitt: Jeg gikk opp 5 kilo sommeren 2012 bare ved å spise vanlig (ingen overdreven godteribruk og ei heller spiser jeg store posjoner med mat)

Om meg: 174 cm, 74 kg.

Kosthold: Utrolig lite glad i grønnsaker. Jeg spiser isbergsalat, løk og litt paprika, men der stopper det. Jeg er veldig glad i alt av kjøtt. Karbonadedeig, strimlet svinekjøtt, kyllingfilet og biffer går ned på høykant og jeg er redd for at det er her problemet mitt ligger(?)

Jeg prøvde å regne meg frem til mitt kaloriforbruk for 6 mnd siden og tror jeg ligger på rundt 2300 kca på en vanlig dag.

Hva jeg trenger hjelp til:

Jeg har et veldig smalt repertoar når det gjelder mat, så jeg trenger hjelp til å finne måltid jeg kan lage, som jeg også forhåpentligvis klarer å nyte.

Til frokost har jeg nå byttet ut brød/baguetter med Havregryn med melk. Jeg har ørlittegranne lett syltetøy oppi for å gi det litt smak. Er dette fint for meg å spise om morgenen?

Til lunsj har jeg tittet litt på dette med skyr eller lignende yoghurter. Kan jeg spise en slik en med havregryn oppi?

Når det gjelder middag så har jeg ingen ide om hva jeg kan spise. Jeg har sett mange oppskrifter på nettsidene her, men de fleste innebærer veldig mye grønnsaker. Jeg har forsøkt ved flere anledninger de siste 2 årene på å spise alt fra brokkoli, blomkål og gulrot, til andre mer spesielle grønnsaker, men både smak og konsistens er rett og slett ikke meg. Alle forslag til matretter taes i mot med stor takk!

Hva er målet mitt?

Jeg ønsker ikke nødvendigvis å bare gå ned i vekt, men også opp i muskelvekt. Jeg følger pdd Starting Strength-programmet og trener 2 ganger i uken (med en tredje økt dersom tid etter Skole og Jobb strekker til)

På forhånd stor takk til alle som bidrar! Og til alle dere andre, god trening! :)

Fortsetter under...

Tror ikke du skal være redd for proteinene (kjøtt etc.), dersom du skal ned i vekt, da hadde jeg heller kuttet på karbsene (havregrynen f.eks.). Havregryn er ikke dumt spør du meg, men det kan være en plass å begynne dersom du ikke går ned i vekt med kostholdet du har nå. :) Når det er sagt virker du ikke særlig overvektig når det kommer til vekt i forhold til høyde, så kanskje du skal satse på å ligge på et lite underskudd de dagene du ikke trener og vedlikehold de dagene du trener? Så får du sakte men sikkert vekk fettet. :) Kommer garantert bedre svar etterhvert :) Lykke til!

Takk for svaret Stine. Jeg snakket med veilederen på treningssenteret og hun foreslo å spise havregryn mtp at jeg generelt sett har dårlig tid om morgenen. Når det gjelder vekten så er jeg ikke overvektig pdd, dessverre er det slik at 10-12 av kiloene mine er på magen. Resten av kroppen er "slank og fin" hvis det er mulig å si det sånn. :)

Kjør på med kjøtt til lunsj og middag! Om du kun spiser isbergsalat, løk og paprika, går det faktisk an å variere det litt. Hva med f.eks. biffsnadder med stekt løk og stekt paprika? Eller kyllingsalat med isberg, rå løk og paprika?

For å "snike" inn frukt og grønnsaker i kostholdet kan du f.eks. lage smoothie! Frukt og bær kamuflerer smaken fra grønnsakene og smoothie er ganske så fort gjort. Du kan også lage den kvelden i forveien, sette den i kjøleskapet og drikke den neste morgen!

Forslag til smoothieingredienser:

Mango, banan, ananas, eple, pære, salatblader (hjertesalat har mild smak og er god å bruke), spinat (kan bruke både fersk og frossen, men bruker du frossen så pass på å kjør smoothien litt lengre i blender så alt blir blenda godt), squash, agurk, brokkoli, blomkål, paprika, jordbær, bringebær og blåbær.

Proteinpulver med nøytral smak, f.eks. vanilje.

Smoothiekombinasjoner:

Mango, banan og ananas (ferdig blanding fra frysedisken), hjertesalat og squash. Tilsett melk/biola/kefir og eplejus. Evnt. proteinpulver etter ønske.

Eple, spinat, agurk. Tilsett melk/biola/kefir og eplejus. Evnt proteinpulver etter ønske.

Jordbær, bringebær, paprika og squash. Tilsett melk/biola/kefir og eplejus/annen jus. Evnt. proteinpulver etter ønske.

Lykke til! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...