Gå til innhold

Prikking, skjelving og krampe i muskler!


Forsvarsdama5.0

Anbefalte innlegg

Heihei!

Noen som har opplevd prikking i muskler, spesielt en stund etter trening? Hva er det som skjer, fysisk? Føler at det er som små støt, litt dirring. - i dag var jeg på spinning 17-18. spiste kl 19 ca, og nå (over kl 21) prikker det innmari bakpå venstre rumpe! Mer irriterende enn "leamus" på øyet!! - mangler jeg salt eller noe? Svetta noe innmari på spinninga!

Husker da jeg drev med kickboksing, skalv/prikket det i underarmene mine dagen(e) etter de første treningene. Var så sliten etter treningene at jeg ikke klarte å klemme på flaska... Det kom vel av at det var innmari hard trening, og uvant for meg..

Hva med når man får krampe under trening? Hørt noe om magnesium her..

er skjelving eller prikking tegn på at man har trent for hardt? Er det noe med kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei :)

Kan kanskje være noe så enkelt som at du er litt "rastløst" i kroppen, eller hva jeg skal si? Mannen min begynte plutselig her en dag etter å ha vært i en behandling i spa å få litt rastløse ben og litt urolig i kroppen. Så det kan ha noe med det du sier at kroppen setter i gang en reaksjon på at du er i fysisk bevegelse?

Det er nok viktig med et godt sammensatt kosthold, og å få i seg det man trenger. Har du snakket med legen din, kanskje, eller noen andre som har noe fakta om dette? Ville anbefalt deg å gjøre det hvertfall :) Kanskje går det over, men hvis ikke er det jo veldig ubehagelig å skulle gå sånn.

Forskerne mener at en nyere hypotese er mer sannsynlig enn væske- og elektrolytthypotesen, altså det at man mangler salt eller væske.. De mener at det er samspillet mellom nervesignal og muskel som låser seg. Samspillet kan svikte under belastning. Signalsystemet ”henger seg opp” slik at muskelen ikke får signaler om å slappe av mellom hver sammentrekning.

En ny studie på 210 såkalte Ironman-triatlondeltakere støtter denne teorien. 44 av de 210 deltakerne fikk kramper underveis. Når man sammenliknet de som fikk kramper med de som ikke fikk slike plager, gjennomførte de ”krampe-plagede” konkurransen på en bedre tid, men treningsgrunnlaget var ikke bedre enn hos de som ikke fikk kramper. Altså tyder dette tyder på at de krampeplagede utsatte seg selv for mer belastning enn det de ikke-krampeplagede gjorde.

Forskerne tror at kramper lettere oppstår når utøvere konkurrerer med høyere intensitet eller i lengre økter det de er vant med på trening. Samspillet mellom nerver og muskler utsettes da for en påkjenning som det ikke er tilstrekkelig treningsgrunnlag for, og signalsystemet kan dermed lettere ”henge seg opp”. Også laboratorie-studier støtte denne hypotesen.

Uttrøtting av muskelen kan også ha betydning, for eksempel at man tømmer glykogenlagrene i den aktuelle muskelen. Dette kan for eksempel skje også etter kort tid dersom aktiviteten foregår med høy intensitet og korte pauser mellom. Det er også holdepunkter for at utøvere som lett får kramper i en bestemt muskel, har en mer ”følsom” muskel som lett strammer seg, og som derfor lettere trøttes ut.

Andre muligheter er at varmt vær i seg selv har betydning, at muskelen har en liten skade eller at det er annen svikt i signalsystemet mellom muskel og nerver. Mange mener de har erfaring for at krampeplager er verre i varmt vær, men det er hittil ikke klare holdepunkter for det i forskningen - hittil. Det kan jo også være at forskernes metoder ikke er gode nok.

Forskerne bekrefter i artikkelen at den beste akuttbehandlingen er hvile, og at muskelen strekkes ut ved å strekke lår eller legg. Se Kost og trening - Kramper skyldes ikke salt- og væskemangel.

Kramper løser seg også dersom man i laboratoriet stimulerer de samme nervebanene som man stimulerer når man strekker ut muskelen. Forskerne mener dette støtter teorien om at det er det nevromuskulære samspillet som svikter når kramper oppstår.

Har opplevd at å gå til en jevnlig massør i spa eller lignende, kan være med på å forbedre dette og hjelpe kroppen.

Vet ikke om det var dette du var ute etter, men håper det ble litt bedre eller du kanskje fikk noen nye tanker om dette? :) Lykke til ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Forskerne tror at kramper lettere oppstår når utøvere konkurrerer med høyere intensitet eller i lengre økter det de er vant med på trening.

Uttrøtting av muskelen kan også ha betydning, for eksempel at man tømmer glykogenlagrene i den aktuelle muskelen.

Forskerne bekrefter i artikkelen at den beste akuttbehandlingen er hvile, og at muskelen strekkes ut ved å strekke lår eller legg. Se Kost og trening - Kramper skyldes ikke salt- og væskemangel.

Kramper løser seg også dersom man i laboratoriet stimulerer de samme nervebanene som man stimulerer når man strekker ut muskelen. Forskerne mener dette støtter teorien om at det er det nevromuskulære samspillet som svikter når kramper oppstår.

Har opplevd at å gå til en jevnlig massør i spa eller lignende, kan være med på å forbedre dette og hjelpe kroppen.

Vet ikke om det var dette du var ute etter, men håper det ble litt bedre eller du kanskje fikk noen nye tanker om dette? :) Lykke til ihvertfall ;)

Dette føler jeg stemmer med meg :) Er ikke akkurat plaga av det, men har skjedd noen få ganger, og har ikke vart lenge :) Gjør jo ikke vondt er bare irriterende. xD

Krampe er jeg egentlig lite plaget med, kanskje innimellom med nordic hamstrings/glute ham raise, haha! Men det går over med en gang jeg går opp på beina :)

God grunn til at folk kan massere meg, hehe : D

Tusen takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...