Gå til innhold

Anbefalte innlegg

OK, det her er off topic. Men nå har jeg forsøkt å få til dette integralet en stund og Rottmann hjelper meg ikke , enten så er jeg blind eller så er dette for lett for Rottmann

integral( grense fra 0-uendelig) (t^0.45)*e^-t dt

Sikkert lett, men delvis funker heller dårlig slik jeg ser det .. o_O sett meg blind tydeligvis

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12540-integral-tr%C3%B8bbel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

OK, det her er off topic. Men nå har jeg forsøkt å få til dette integralet en stund og Rottmann hjelper meg ikke , enten så er jeg blind eller så er dette for lett for Rottmann

integral( grense fra 0-uendelig) (t^0.45)*e^-t dt

Sikkert lett, men delvis funker heller dårlig slik jeg ser det .. o_O sett meg blind tydeligvis

Eg kan ikkje noko svar, men må spørja om kva nivå dette ligg på, samt om du fant ut av det. I WolframAlpha dukka det opp eit gammasymbol eg aldri har sett før. Eg konkluderte med at det kanskje ikkje var noko eg burde rota meg borti.

Stemmer at man kan skrive integralet i gamma form. Men jeg ble ikke noe klokere, eller klarte hvertfall ikke løse det i den formen heller.

Er universitetsmatte, burde gå under calculus 1 eller 2 tipper jeg, men problemet dukket opp i et fag som heter " Safety and reliability analysis" :)

Annonse

gif&s=34&w=355&h=34

Sett inn 0-uendelig, så skal du få 0.88 ell no tror jeg.

kommer dette fra en regle no sted? vil gjerne se utregningsmetoden skjønner du.. litt nyskjerrig på hvilken/hvilke formler som blir brukt. pluss at utregningen av gamma for noe annet enn heltall er noe rustent i denne gården

kommer dette fra en regle no sted? vil gjerne se utregningsmetoden skjønner du.. litt nyskjerrig på hvilken/hvilke formler som blir brukt. pluss at utregningen av gamma for noe annet enn heltall er noe rustent i denne gården

Det er copy paste fra wolframalpha.com

Trikset for å regne ut integraler er å bruke delvis integrasjon 2 ganger til du får likt integral som det du startet med på høyre side. Da kan du "flytte over" det lignende integralet. Så deler du begge sider på to slik at du står igjen med svaret.

Dårlig formulert så om du ikke er veldig matematisk anlagt eller har vert borti det før kan jeg alltids skrive det opp å legge det ut :)

edit: Dette er jo løsning uten grensene, men de kan du bare sette inn til slutt :)

Idd it is^^

Før kunne man se step by step løsning, men det ser ut til at de har fjerna det, med mindre du betaler. :o Mulig du kan se det om du signer opp for gratisverssjonen.

Ja men step by step var ofte forvirrende siden Amerikansk matte "forumleres" veldig annerledes i enkelte tilfeller. Kjekt til bruk av fasit da

Annonse

ok, testet nå. men kan ikke si jeg ble mye klokere, litt.. men ikke mye :p

blir jo sittenes igjen med f(t)-int(t^0.45)*e^-t dt = resterende delvis utrykk

mulig jeg ikke skjønte helt hva du mente med å legge til integralet på begge sider ( i mitt tilfelle trekke fra .. )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...