Kjetil45 Skrevet 18. september 2012 Forfatter Del Skrevet 18. september 2012 I hvor stor grad tror du dette er tilfelle? Og så lenge man får i seg nok protein, hvorfor er dette et problem? Du fremstiller det som om kroppen vil spise opp musklene dine og at du ved å spise lite karbohydrater kommer til å miste muskelmasse. Dette er bare tull. Trådstarter: Om du trives med å ligge rundt 60g karvohydrater er det ikke noen problemer med å fortsette slik. Det er heller ikke noe problem å øke litt til f.eks. 100-150g. Du omtaler dette som en kur, hva ønsker du å oppnå med å gjennomføre en slik kur? Hvordan ser du for deg at du kommer til å spise i ettertid? Som jeg skriver i trådstart, "Målet er gå noe mere ned i fett% og så få mere muskelmasse. Trenger råd videre, vurderer oppkarbing for så å starte kur igjen, men med hyppigere reefeeding". Jeg kaller det en kur, da jeg de første 2 1/2 månederne lå på det jeg karakteriserer som et uvanlig lavt karbohydrat nivå, høyt protein nivå mv. og anser ikke det som et kosthold man kan/skal fortsette med for evig og alltid. Jeg vil fortsatt ha fokus på karb.,og kalorier og fett, men "normalisere" spiserutinene. Har holdt meg helt borte fra ris, pasta, potet, brød, sukker osv, keen på å få inn litt av dette igjen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12360-g%C3%A5tt-p%C3%A5-lav-karb-kur-i-over-100-dgr-oppkarbing/page/2/#findComment-479160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 I såfall har jeg skrevet noen artikler jeg vil du skal lese gjennom Diett eller livsstilsendring | Frisk og Funksjonell Midlertidige løsninger - midlertidige resultater | Frisk og Funksjonell Det er ingenting i veien for å spise både ris, pasta, potet, brød eller sukker. Det som gjelder er å finne et kosthold som tillater et moderat underskudd samtidig som du trives med det og dermed kan gjennomføre det over tid. Jeg vil også anbefale deg å ikke se på kostholdet ditt som en kur. Prøv heller å finne løsninger du kan leve med over lengre tid! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12360-g%C3%A5tt-p%C3%A5-lav-karb-kur-i-over-100-dgr-oppkarbing/page/2/#findComment-479170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil45 Skrevet 18. september 2012 Forfatter Del Skrevet 18. september 2012 Hos mennesker med en frisk metabolisme så vil kroppen i stor grad gå over på ketonforbrenning og dermed spare muskelmassen, så det stemmer strengt tatt ikke så veldig bra. Mener du med dette at ved en diett basert på > 20g pr. dag og man "har kommet i ketose", så trenger man ikke ekstra tilførsel av proteiner fordi kroppen uavkortet bruker fett til forbrenning og ikke fra fettfri masse? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12360-g%C3%A5tt-p%C3%A5-lav-karb-kur-i-over-100-dgr-oppkarbing/page/2/#findComment-479175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Mener du med dette at ved en diett basert på > 20g pr. dag og man "har kommet i ketose", så trenger man ikke ekstra tilførsel av proteiner fordi kroppen uavkortet bruker fett til forbrenning og ikke fra fettfri masse? Ikke direkte nei. Vi produserer ketonlegemer når tilgangen på glukose blir lav nok. Dette gjør at vi i stor grad sparer muskelmassen vår, men det betyr ikke at ikke noe muskelmasse vil brytes ned. Ved langvarig underskudd så er det nesten uunngåelig å miste litt muskelmasse også. Kort fortalt: I ketose vil behovet for glukose reduseres, slik at mindre proteiner må brytes ned. Spiser du mer karbohydrater så vil du i større grad dekke glukosebehovet fra maten, og mindre proteiner må brytes ned. Spiser du mer protein enn du trenger, så vil overskuddet brytes ned og brukes som energi. For å begrense muskeltapet i underskudd så er det viktigste du gjør å spise nok protein. Det å være i ketose ser jeg ikke på som et mål i seg selv, og er heller ikke nødvendig for vekttap, selv om det absolutt kan gjøre prosessen enklere for noen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12360-g%C3%A5tt-p%C3%A5-lav-karb-kur-i-over-100-dgr-oppkarbing/page/2/#findComment-479192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil45 Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 Hei og takk for responsen, fikk vel ikke svar på mitt spørsmål egentlig "Ja, man trenger tilførsel av ekstra proteiner" når man går på lavkarbokur/diett/ketogen diett/livstilsendring/underskudd eller hva som riktig å kalle det, "nei, det er ikke riktig at man trenger tilførsel av ekstra proteiner". Ja og nei til oppkarbing eller reefeeding, altså ikke helt klare tilbakemeldinger, eller ikke de svarene jeg hadde håpet på kanskje:) Endrer spørsmålsstillingen til : Jeg vil fortsette å redusere fettprosent, jeg vil fortsette å ha fokus på kosthold og reformulerer fra diett/kur til livsstilsendring og ikke minst jeg vil begynne å bygge muskulatur. Etter over 100 dager på underskudd vil jeg vel påstå at bygging ikke har latt seg gjøre, men at det hovedsaklig har vært vedlikehold dog med progresjon:) Trener 4 splitt, trenger råd til kost fremover hvor fettprosent skal videre ned og muskelvolum skal opp:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12360-g%C3%A5tt-p%C3%A5-lav-karb-kur-i-over-100-dgr-oppkarbing/page/2/#findComment-482172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.