Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heihei, fine folk!

Det har seg slik at jeg er lei av å være veldig svak og skjør, og ønsker å trene meg opp litt. Jeg er jente, starten av 20årene og er ganske lita (160cm høy, 54 kg tung). Jeg har vært periodetrener i årevis og har i perioder vært i ganske så grei form, og veldig dårlig i andre perioder.

Problemet mitt er at jeg har hypermobile ledd, og jeg er redd for å ødelegge meg selv enda mer. Jeg har tidligere slitt med ledd som sviktet, men det har bedret seg de siste årene. Jeg kan bøye knær og albuer bittelitt for langt (så lite at det ikke er synlig om man ikke vet noe om det), anklene mine kan strekkes godt ut og hoftene mine kan svikte eller knekke, og gjerne gjøre vondt om jeg har mye tyngde der over... for eksempel rytmisk litt over tid :p haha!

Er det mulig for meg å trene tung styrke, eller bør jeg bruke ekstra lang tid på å lære meg å løfte tungt? Er jeg ett av de tilfellene hvor det er lurere med apparater enn frivekter? En stor del av at jeg vil trene, er at en sterkere kropp gir bedre støtte til leddene mine, samt at jeg vil stramme opp og se trent ut! Jeg prøvde å øke litt for mye på en styrkeøvelse for skuldrene (apparat), men da fikk jeg kjapt vondt og fysioterapeuten min mente det var en betennelse. Dette var en gang i sommer, og i går på trening kjente jeg samme smerte igjen...

Hjelp! Har noen av dere samme type ledd selv? Og hvordan har dere opplevd det?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11951-styrketrening-med-hypermobile-ledd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jada, og legg på ryggproblemer så har du meg :p

Tenk teknikk. Rette bein må ikke være helt rette feks, det blir jo på minussiden for meg i allefall. Noen sier man ikke bør tøye/bøye for mye, men jeg liker det. Man må nesten prøve/feile litt, men så lenge man ikke feiler med for mye så går det kjempefint :whistle:

Skynd deg sakte så går det bra (y)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...