Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nylig startet med styrketrening. Følger dette programmet: Bodybuilding.com - Go From Zero To Hero In One Year: The Ultimate 365 Day Muscle Building Plan!

I denne artikkelen blir jeg anbefalt å ta protein etter trening. Greit nok. Jeg har kjøpt en bøtte med Whey protein fra PF. Mikser opp dette og suger nedpå med en banan eller litt ananas rett etter trening.

Men, resten av uka? Bør jeg ta proteinshake til frokost, og kanskje på ettermiddagen, for å holde kroppen forsynt med nok protein? Eller kan jeg heller holde meg til nåværende diett..?

Jeg holder meg rundt 1700-1900 kcal per dag. Ligger typisk på 40-50% karb, 25-35% prot og 25-35% fett. Ønsker ikke å gå opp noe særlig i vekt. Jeg er vel tung nok fra før, hehe. Ser for meg at jeg ligger 10-12 kilo over "der jeg burde". "teller" dette som et kalorioverskudd? Har vel 80-90000 kcal lagret i fett på kroppen liksom..

• Frokost: ~50g havregryn.
  • Lunch: enten 4-5 knekkebrød med eple, ost og agurk, eller en 600-700g salat med masse tunfisk, brune bønner og andre gode, sunne snacks.
  • Mellommåltid: ofte skippa, men prøver å spise litt frukt rundt 14.
  • Middag: Rundt 1630-1700. Her har jeg frie tøyler og spiser egentlig det som måtte falle inn. Kan være karbonader, fisk, lasagne, lungemos, lapskaus, blablabla
  • Drar på trening rundt 1830, og holder på til 20-2030. Tar proteinshake + banan etter trening.
  • Kommer hjem rundt 2100 og da spiser jeg 3-4 knekkebrød med eple og ost :) eller et par brødskiver med en boks tunfisk i vann spredt på.

Så jeg lurer. trenger jeg mer protein? Jeg vet ikke hvor mange gram jeg ligger på om dagen. Kalkisen på side linket lengre opp foreslår 313g og 515g karb.

Fortsetter under...

Hvis du ikke kommer i mål med protein per kilo kroppsvekt per dag kan det være greit å bruke proteinpulver. Forslår at du legger deg på minst 1.5-2g protein per kilo kroppsvekt. Muligens også enda høyere, opp mot 2.5 ettersom du ligger i såpass underskudd på kaloriene.

Hvis du ikke kommer i mål med protein per kilo kroppsvekt per dag kan det være greit å bruke proteinpulver. Forslår at du legger deg på minst 1.5-2g protein per kilo kroppsvekt. Muligens også enda høyere, opp mot 2.5 ettersom du ligger i såpass underskudd på kaloriene.

Ja, ikkesant? Det er jo kost"tilskudd" vi snakker om :-) Skal få det inn med pulver, om man ikke klarer det ellers i dietten. Jeg får være flinkere til å veie maten min og regne ut hvor mange gram jeg får i meg.

Takk for svar!

Ja, ikkesant? Det er jo kost"tilskudd" vi snakker om :) Skal få det inn med pulver, om man ikke klarer det ellers i dietten. Jeg får være flinkere til å veie maten min og regne ut hvor mange gram jeg får i meg.

Takk for svar!

Mange som tror at det er noe "magisk" med proteinpulver, men whey(myse) er melkeprotein i pulverform, så dersom du når proteinbehovet ditt en treningsdag trenger du nødvendigvis ikke å ta en shake etter trening. Lykke til med dietten! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...