Gå til innhold

Vaskekonekne ?


Pychedes

Anbefalte innlegg

Heeei :)

Jeg har opplevd ubehag i et kne, kjent brusken i kneskåla når jeg har satt meg på huk. Ikke vondt ved berøring eller noe, men kjenner at ting er ikke slik som de burde. Tok turen til legen, og han kunne fortelle meg at jeg hadde et vaskekonekne o_O Det vil si at kneskåla beveger seg for mye sideveis og brusken blir ujevn. Dette må da trenes opp, i følge han mange repetisjoner. Noen som har vært borti lignende, eller vet hvilke øvelser jeg burde gjøre nå? Trener jo vanlige øvelser som Knebøy, bulgarsk utfall, beinpress osv.. men om dette er godt nok? fikk en forståelse av at kneet ikke skal bøyes så mye når jeg trener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå tror jeg legen har vært litt kjapp i svingene, eventuelt at du har misforstått. Vaskekonekne (eller snekkerkne om du vil høres litt tøffere ut, eller prepatellar bursitt om du vil høres enda tøffere ut) er en irritasjon av slimposen på fremsiden av kneskåla. Oppstår typisk hos folk som sitter mye på kne, derav navnet (duh).

Det at kneskåla di sporer skjevt er veldig vanlig årask til kneplager, særlig hos jenter. Da ser vi etterhvert en irritasjon av leddbrusken og slitasje av denne på sikt. Dette er ting som i utgangspunktet som regel kan trenes opp. Fokus bør ligge på etbensøvelser hvor du fokuserer på å ikke la kneet vakle innover, f eks step up på kasse - utfør øvelsen sakte, særlig når du senker deg ned igjen. Ellers bør som regel gluteus medius styrkes. Også viktig å ta tak i eventuelle feilstillinger i ankel, ofte ser vi hos disse pasientene en tendens til plattfot eller at ankelen vakler innover. Når du ikke trener spesifikt på dette kan du gjerne legge en tape som hjelper kneskåla di å spore riktig, jeg foretrekker kinesiotape til dette.

Anbefaler, som nesten alltid, at du tar kontakt med en fysioterapeut e.l. for å få en skikkelig vurdering og et tilpasset treningsprogram. Veldig lurt å ta tak i dette, brusken vår er veldig dårlig til å reparere seg, så det er en dårlig idè å la dette skure og gå ubehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...