Gå til innhold

Anbefalte innlegg

OK helsefreaker, her har dere en fin oppgave! Jeg har selv veldig lite peiling på kosthold og helse, så jeg velger å sette min lit til dere.

Hva er verst for meg: øl eller brus(eventuelt annen sukkerholdig drikke)? Husk at vi snakker om mengder mellom 0,5 og 1 liter daglig. Ikke mer! Jeg går ut i fra at dere trenger å vite mer om kostholdet mitt først, så her får dere en liten oversikt:

Frokost: en relativt stor bolle med "All bran"-frokostblanding og lettmelk. Ikke noe sukker legges til.

Utover dagen: masse hvit ris, grønnsaker(for det meste grønn paprika, løk og kål), og tynt strimlet kjøtt av okse og svin. Jeg slår relativt ofte på stortromma med litt fritert kylling og liknende griseri. Minst 1 gang i uka, ofte 2.

Snacks og godteri: jeg spiser så og si ikke søtsaker i det hele tatt. Min "akilleshæl" er potetgull. Der blir det gjerne 2 poser i uka. Noen ganger mer.

Drikke: utenom melken jeg får i meg til frokost, så går det i vann.

Slik jeg ser det, så får jeg i meg veldig lite sukker, men litt for mye karbohydrater og mettet fett. Jeg føler derfor at jeg ikke ville tatt så stor skade av litt brus og liknende. Men problemet er at jeg foretrekker øl.

Øl smaker ikke bare uendelig mye bedre, men det er også en veldig fin motivasjon. Det å vite at 2 kalde pils venter hjemme i kjøleskapet og kan nytes til middag og kvelds, det gjør faktisk at jeg gleder meg til å slappe av i sofaen.

Jeg må legge til at jeg bare er 23 år gammel, og fortsatt ganske tynn. 185cm og 72kg til den som måtte lure. Jeg har selv satt som mål at jeg aldri skal veie mer enn 85kg. Helst ikke mer enn 80. Vil dette bli vanskelig å opprettholde med et daglig inntak av øl fra så ung alder? Hva om jeg jogger flere ganger i uka?

Jeg er klar over at ingen av delene er bra for meg, men nå er det også "uaktuelt" for meg å kutte ut begge deler. Jeg kan kutte ut én av dem. Der går grensa for meg. Jeg er en livsnyter og har på ingen måte et mål om å falle under kategorien "veldig sunn". Så lenge jeg tilhører kategorien "ikke direkte usunn", så er jeg mer enn nok fornøyd. mrgreen2.gif

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11448-%C3%B8l-vs-sukkerdrikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg ser det, så får jeg i meg veldig lite sukker, men litt for mye karbohydrater og mettet fett. Jeg føler derfor at jeg ikke ville tatt så stor skade av litt brus og liknende. Men problemet er at jeg foretrekker øl.

Sukker er et karbohydrat.

Du får i deg lite tilsatt sukker, men en god del karbohydrater. Kan ikke skjønne at du får i deg for mye mettet fett, for strengt tatt har du et veldig magert kosthold.

Jeg må legge til at jeg bare er 23 år gammel, og fortsatt ganske tynn. 185cm og 72kg til den som måtte lure. Jeg har selv satt som mål at jeg aldri skal veie mer enn 85kg. Helst ikke mer enn 80. Vil dette bli vanskelig å opprettholde med et daglig inntak av øl fra så ung alder? Hva om jeg jogger flere ganger i uka?

Alt handler om inntak og forbruk. Om ølen innberegnes i det daglige inntaket, så trenger det ikke å være noe problem, men det vil uansett ikke gjøre det lettere for deg.

1.85cm og <80kg er forresten veldig spinkelt, tror ikke du skal bekymre deg for å bli litt tyngre ;)

Jeg er klar over at ingen av delene er bra for meg, men nå er det også "uaktuelt" for meg å kutte ut begge deler. Jeg kan kutte ut én av dem. Der går grensa for meg. Jeg er en livsnyter og har på ingen måte et mål om å falle under kategorien "veldig sunn". Så lenge jeg tilhører kategorien "ikke direkte usunn", så er jeg mer enn nok fornøyd. mrgreen2.gif

Velg selv. Ut ifra innlegget ditt ser det ut som om du foretrekker øl. I utgangspunktet ville jeg anbefalt deg å begrense begge deler, men man må gjøre kompromisser. Du kan også variere litt, noen dager øl og andre dager brus. Velger du lettbrus på noen av dagene så reduserer du sukkerinntaket en hel del (100g sukker per liter brus).

Kan ikke skjønne at du får i deg for mye mettet fett, for strengt tatt har du et veldig magert kosthold.

Er det ikke en del mettet fett i melk, storfekjøtt, potetgull og fritert mat? Good news isåfall! :p

1.85cm og <80kg er forresten veldig spinkelt, tror ikke du skal bekymre deg for å bli litt tyngre ;)

For en med min beskjedne muskelmasse vil jeg si at 80 kilo er perfekt, men det er bare min mening. Var 62 kg en gang i tiden med samme høyde. DET var magert det :p

Takk for godt svar forresten! :)

Hehe, godt å høre! Nå gjenstår det bare å se hvor mye jeg legger på meg med årene :p

Da går jeg ut i fra at jeg kan drikke litt øl med god samvittighet foreløpig? :)

Moderasjon er tingen :)

Som sagt, jeg ville ikke lagt det inn som en daglig rutine, men så lenge det er snakk om 1-2 øl på kvelden, og ikke grøftefylla, så trenger det ikke å ha så veldig mye å si for deg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...