Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har søkt litt rundt forumet, og ikke funnet akkurat dette tema.

Jeg har også googlet endel, og funnet fra flere kilder at man faktisk kan legge på seg rundt 1 kg dagen etter trening grunnet flere faktorer relatert til DOMS.

Men, jeg ønsker å spørre her for å få meningen til noen norske folk som sikkert vet mer enn meg :)

Jeg hadde den beste bein-dagen på lenge i går. Perset i squat, og følte at de andre øvelsene også satt som ett skudd.

Tilleggsinformasjon er at jeg i lengre tid har fulgt ett program med langsiktig mål, og har på 1,5 år gått ned ca 26 kg. Dvs at jeg er rimelig sikker på at vektøkningen ikke er grunnet mat, og jeg føler vel også at jeg drikker ok med væske. Mulig jeg kunne vært ennå "hardere" på væsken, men opplever aldri å være skikkelig tørst.

Utgangspunktet for spørsmålet mitt er dermed at jeg faktisk hadde gått opp ca 1 kg over natten etter denne økten. Hvor normalt er dette ?

Fortsetter under...

Det vil være umulig å gå opp i vekt om natten med mindre man får i seg væske eller mat. Sier seg jo selv. Du kan ikke på magisk vis bli tyngre uten å ha fått i deg noe som har en masse ;)

Jeg snakker da altså om å veie seg ved leggetid og når man står opp. Dersom du mener at vekten din devierer noe dagen etter en hard økt så er dette helt normalt. Spesielt hvis du har spist godt etterpå. Kroppen evner nemlig å lagre noe mer glykogen enn vanlig, og glykogen er bundet opp i vann.

Orker ikke utdype dette mer nå, men ja, det er helt normalt. DOMS i seg selv er bare et symptom på belastningen du har påført kroppen, vektendringen er det samme. Du finner korrelasjon, men ikke kausalitet (vil jeg tro!).

Takk for svar. Jeg stiller spørsmålet siden jeg trener forholdsvis mye, og ikke hatt en slik vektøkning tidligere. Dvs jeg har selvsagt opplevd å gå opp noe neste dag, men denne gangen syntes jeg det var såpass mye samtidig som jeg opplever noe av det mer aggressive DOMS'en på ganske lenge. Derfor begynte jeg å tenke om det hadde en sammenheng, utover dette med væske og mat.

Det du sier er logisk, og i tråd med det jeg egentlig trodde på forhånd. Ble bare tilfeldigheten med stor vektøkning og hissig DOMS som fikk meg til å lure :)

Riktig som McBain sier. I morgen vil du sikkert våkne opp og plutelig være to kilo mindre igjen. Det er en grunn til at vekta ikke er den faktoren som skal avgjøre hvordan du føler deg med deg selv. En kilo er også ingenting. De aller fleste har en varierende vekt på opp mot fire-fem kg fra dag til dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...