Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lest denne:

Kukerundtsyndrom - Fitnessbloggen

Han mener at når man skal ned i vekt så bør man ikke trene kondisjon, men jeg skjønner ikke hvorfor. Eller har jeg misforstått?

Jeg planlegger å begynne med styrketrening snart og liker å gjøre ting skikkelig når jeg først gjør noe, men det er vanskelig å finne ut hva som er riktig! Greit at jeg sikkert må finne det som passer best for meg og mitt mål, men jeg vil jo at det jeg gjør skal være konstruktivt også.

Det som er viktig for meg nå er først og fremst å komme ned i vekt. Så kommer bedre kondisjon og mer "fasong". Jeg ønsker jo ikke å slutte å løpe.

Fortsetter under...

Kaloriunderskudd fra mat er det viktigste, men dersom målet også er å få bedre kondisjon kan du selvfølgelig trene det i tillegg til styrketreningen. Styrketreningen gjør kroppen din finere, kort forklart, mens kondisjonen kan hjelpe litt ekstra på vektnedgangen i kombinasjon med underskuddet fra mat.

Noen råd:

1) Aller helst tren kondisjon og styrke på forskjellige dager. Hvis dette blir vanskelig, sørg for at du har det du ønsker å bli best i først i økta. I ditt tilfelle blir det å først trene styrke, så kondisjon.

2) Ikke drep deg selv med 10km lange turer hver dag. Det er unødvendig. Gjennomfør korte intervalløkter. Maks 30 minutter. 4x4 intervaller, 120sek/60sek og pyramideintervaller er gode eksempler.

3) Dersom du skal trene kondisjon på slutten av en styrkeøkt kan du f.eks. kjøre geriljakardio (søk det opp) eller spurtintervaller hvor du spurter alt du har i 45sek, deretter hopper av på siden av møllen og hviler i 15 sek før du hopper tilbake og spurter 45 nye sekunder. Gjenta omtrent 8 ganger. Da skal du være passe kjørt. Det virker veldig lite med bare 10-15 minutter, men det holder i massesvis om du vil ned i vekt. Sørg for at du varmer opp godt på forhånd, og gjerne går litt fort med stigning etter intervallene for å trappe ned.

Det er mulig å kombinere. Det er hardere enn å bare droppe den ene, naturligvis, men det fungerer, og jeg kan gi deg mange loggbøker som er gode eksempler på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...