Atle Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Heyhey. Jeg er kommet i en periode hvor jeg rett å slett bare elsker å trene alt, hver bidige dag untatt lørdag. Men noen sier det ikke er bra for musklene, andre sier det bare er bra, google hjalp heller ikke stort. Er det en regel skrevet i stein at hviledag ER det beste, eller kan jeg trene alt, hver dag uten noe negativ effekt? (Etter å ha lest litt forstår jeg muskelmassen må hvile for å kunne bygge seg opp igjen, men hallo, jeg hviler 7t hver natt) Vanlig treningsdag for meg er ca. 3-5 sett med mark, knebøy, benkpress, rygg/nakke, biceps og triceps hjemme i stua over ca 60-90 min. Altså ikke noe 3 timers økt på gymmet hver kveld. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10678-kun-en-hviledag-i-uka/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Du kan fint trene seks dager i uka dersom du får i deg nok mat og du ikke trener samme muskelgrupper hver dag. Du kan f.eks. splitte kroppen i en tre splitt og kjøre dag 1, 2 og 3 etter hverandre og deretter starte på dag 1 igjen. 7 timer søvn om natta er ikke nok til å la musklene vokse å gro, og du vil bryte de ned mer enn du bygger dem opp og fremgangen vil stagnere. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10678-kun-en-hviledag-i-uka/#findComment-404096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
akxi Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Når vi trener bryter vi ned musklene. Når vi hviler så bygger kroppen musklene opp igjen litt sterkere for å kunne tåle nedbrytningen. Da kan vi trene litt tyngre og kroppen må bygge seg opp igjen. Hvor mye hvile vi trenger kommer helt ann på hvor hardt muskelen er trent, samt din treningsbakgrunn. Det er ikke en regel skrevet i stein at du trenger hviledag. For eksempel hvis du trener med svært mange repetisjoner kan du trene samme muskel flere ganger om dagen. Da trener du muskelens utholdenhet. Når man trener tyngre trenger muskelene mer hvile, men her er det også variasjoner etter hvor tungt du har trent. En muskel som er trent svært hardt på lavreps (4-6 reps) trenger mer hvile enn en som er trent litt lettere (10-12 reps). Hvor mye hvile en trenger er også individuelt. Hvile kommer også i forskjellig former. Kroppsarbeid/kontorarbeid/sove/sofaligging er forskjellige former for hvile som også har innvirkning på lengden av restitusjonsperioden. Mitt råd til deg er å skrive litt mer spesifikt om treningen din slik at du kan få et litt mer spesifikt svar. Personlig trener jeg hver eneste dag, men jeg trener en splitt som gjør at musklene får hvile. Jeg trener nå Bryst, rygg, skuldre, armer, ben, så fortsetter jeg syklusen uten pause. Dette fungerer nå for meg, men det betyr ikke at det fungerer med ditt treningsopplegg. En annen ting er å lytte til kroppen sin. Ingen kjenner DIN kropp bedre enn deg. For min del, sier gjerne kroppen fra når den trenger en pause, og da prøver jeg også å lytte. Vi må huske på at vi hviler for å få progresjon og for ikke å skade oss. Hvis du kan opprettholde en progresjon du er fornøyd med samtidig som du unngår overbelastningsskader og andre former for skader så trenger du ikke hviledag. Men igjen, lytt til hva kroppen din sier, merker du noen form for senebetennelse e.l. er jo det et godt eksempel på at her må du forandre på noe, eller roe ned i svingene. Lykke til! oslove, Atle, Kristin Charm og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10678-kun-en-hviledag-i-uka/#findComment-404120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liberaleren Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Du kan fint trene seks dager i uka dersom du får i deg nok mat og du ikke trener samme muskelgrupper hver dag. Du kan f.eks. splitte kroppen i en tre splitt og kjøre dag 1, 2 og 3 etter hverandre og deretter starte på dag 1 igjen. 7 timer søvn om natta er ikke nok til å la musklene vokse å gro, og du vil bryte de ned mer enn du bygger dem opp og fremgangen vil stagnere. Jeg kjenner få voksne som jobber eller studerer, lever et sosialt liv og trener som kan skryte på seg mer enn omlag 7 timer søvn i døgnet. Får det ikke til jeg heller. Atle 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10678-kun-en-hviledag-i-uka/#findComment-404839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Når vi trener bryter vi ned musklene. Når vi hviler så bygger kroppen musklene opp igjen litt sterkere for å kunne tåle nedbrytningen. Da kan vi trene litt tyngre og kroppen må bygge seg opp igjen. Hvor mye hvile vi trenger kommer helt ann på hvor hardt muskelen er trent, samt din treningsbakgrunn. Det er ikke en regel skrevet i stein at du trenger hviledag. For eksempel hvis du trener med svært mange repetisjoner kan du trene samme muskel flere ganger om dagen. Da trener du muskelens utholdenhet. Når man trener tyngre trenger muskelene mer hvile, men her er det også variasjoner etter hvor tungt du har trent. En muskel som er trent svært hardt på lavreps (4-6 reps) trenger mer hvile enn en som er trent litt lettere (10-12 reps). Hvor mye hvile en trenger er også individuelt. Hvile kommer også i forskjellig former. Kroppsarbeid/kontorarbeid/sove/sofaligging er forskjellige former for hvile som også har innvirkning på lengden av restitusjonsperioden. Mitt råd til deg er å skrive litt mer spesifikt om treningen din slik at du kan få et litt mer spesifikt svar. Personlig trener jeg hver eneste dag, men jeg trener en splitt som gjør at musklene får hvile. Jeg trener nå Bryst, rygg, skuldre, armer, ben, så fortsetter jeg syklusen uten pause. Dette fungerer nå for meg, men det betyr ikke at det fungerer med ditt treningsopplegg. En annen ting er å lytte til kroppen sin. Ingen kjenner DIN kropp bedre enn deg. For min del, sier gjerne kroppen fra når den trenger en pause, og da prøver jeg også å lytte. Vi må huske på at vi hviler for å få progresjon og for ikke å skade oss. Hvis du kan opprettholde en progresjon du er fornøyd med samtidig som du unngår overbelastningsskader og andre former for skader så trenger du ikke hviledag. Men igjen, lytt til hva kroppen din sier, merker du noen form for senebetennelse e.l. er jo det et godt eksempel på at her må du forandre på noe, eller roe ned i svingene. Lykke til! Tusen takk for flott svar! Jeg trener som regel med 15 reps på alt untatt mark og benk - hvor jeg tar 10 reps. Fyrer 3 sett på det meste, men forskjellige løft for hver muskel. (For eksempel, 3 sett med hammercurls, 3 sett med bicepscurls, 3 sett med overhåndsgrep med stang) - er det forresten litt unødvendig? Samme greia med bryst. Begynner med 3 sets flyes, 3 sett med manualer på flat benk, 3 sett med vanlig benkpress, og 3 sett med push-ups. Har hatt hviledag i dag, som jeg tror kroppen trengte. Skulle ha en treningsøkt i dag før jobb, men da det begynte å verke i underarm og biceps stoppa jeg. Har ikke lyst å få noen skader nå, da jeg tar ferie i morra. Tror jeg skal vurdere å sette opp ett program hvor jeg trener halvparten på dag 1, og halvparten på dag 2. Siden jeg har begynt så "brutalt" igjen. Har ikke trent aktivt siden 07, og da er det kanskje ikke så bra å hoppe inn i gamle treningsrutinen med full body workout hver dag, 6 dager på rad. Selvom det kjennes fantastisk flott! Men flate det er så fristene å kjøre fullt ut når man har begynt! Og ja, mer enn 7 timer med søvn er ufattelig vanskelig da man jobber 120% og prøver å ha ett sosialt liv/følge med på serier og få seg en time eller to på sofaen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10678-kun-en-hviledag-i-uka/#findComment-405344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Jeg kjenner få voksne som jobber eller studerer, lever et sosialt liv og trener som kan skryte på seg mer enn omlag 7 timer søvn i døgnet. Får det ikke til jeg heller. Det var ikke det jeg mente Jeg mente at musklene trenger mer enn 7 timer søvn om natten som hvile, men også gjerne en eller to dager om man kjører tungt. Jeg sa det på den måten fordi: men hallo, jeg hviler 7t hver natt. Skjønner? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10678-kun-en-hviledag-i-uka/#findComment-405383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
akxi Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Skal du trene fullkropp på den måten ville jeg personlig hatt en hviledag etter hver økt, altså 3/4 økter i uka. Kjører du en to splitt ville jeg hatt en hviledag i uka. Ettersom du ikke har det største treningsgrunnlaget kan det være lurt å huske på at du kanskje får bedre fremgang med å trene et fullkroppsprogram ala RYP 3 ganger i uken enn hvis du trener en splitt som lar deg trene hver dag. For all del må du gjøre noe du trives med, og hvis treningsiveren er stor så må du jo trene, jeg skjønner det. Til det andre spørsmålet om det er unødvendig å trene biceps på så mange måter, er svaret; tja. Det finnes folk som aldri trener biceps og likevel har gigantiske armer (de trener biceps kun indirekte gjennom ryggtrening, og ingen isolasjonsøvelser). På den andre siden kan det være lurt å trene biceps gjennom forskjellige grep isolert sett. Det er ''different schools of thoughts''. Til formodning hadde jeg vell 21 sett på biceps sist trening med alle mulige former for grep o.l., selv om det tilhører sjeldenhetene. Det er veldig mange slike skoler innen trening, noen sier høyt volum, andre preker om andre ting. Det som fungerer for meg, er å variere treningen og jevnlig skifte ut: øvelser, rekkefølge på øvelser, antall reps, pauselengde, antall sett, vekt, o.l. Da går ikke musklene inn i et spor hvor de kan forvente hva som kommer. Dette er et aspekt ved trening det synes å være stor enighet om, og det kan være lurt å følge. Jeg vet ikke hvor standhaftig du er, men på generell basis er det vell slik at de som går ut i 100, gjerne fortere blir lei. Sånn er det ihvertfall for meg. Derfor kan det kanskje være lurt å gjøre en innsats for å begrense seg i starten, når man vet at de gode resultatene ikke kommer før mange, mange år med trening. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10678-kun-en-hviledag-i-uka/#findComment-405397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.