Gå til innhold

Vedlikehold etter diett


Sunniva86

Anbefalte innlegg

Jeg vil ned i fettprosent og har bestemt meg for å følge en diett på ca 1500 kcal per dag, med en dag i uka med flere kcal. Denne dagen kommer fort på rundt 3000 kcal. Jeg fokuserer på å få i meg mye protein, rundt 150 g per dag.

Jeg er 170 cm høy og veier 62-63 kg, vil ned til ca 60 kg. For å holde vekten på 62-63 kg ligger jeg på et kaloriinntak på ca 1700-1900 per dag (+ spisedagen). Jeg trener styrke 3 ganger i uka og kardio/intervaller 1 gang i uka.

Det jeg lurer på er: Hvis jeg klarer å nå målvekten min med dette inntaket, hvilket kaloriinntak bør jeg legge meg på når målet er nådd? Bør jeg da spise mindre på lørdagen for å kunne spise mer i ukedagene? Jeg vil ikke gå i den fellen som jeg gjorde før jeg begynte med styrketrening, der jeg spiste altfor lite i ukedagene og overspiste i helgene. Det var et vanskelig mønster å komme ut av.

Kom gjerne med innvendinger på¨andre ting også, f.eks. dietten jeg følger, ser den OK ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes 3000 kcal på spisedagen er altfor mye. Ligg heller på vedlikehold på spisedagen og fokuser på karbohydrater. Du ødelegger jo halve underskuddet du har bygget opp resten av uka.

Hva du bør ligge på når du er ferdig med diett er det best å finne ut ved å gradvis øke kaloriene etter dietten, f.eks med 200 daglige kalorier hver uke. Det kan være smart å legge seg på litt flere kalorier på de dagene du trener styrke enn hviledagene dersom du ønsker å beholde/redusere fettprosenten, og kanskje bygge litt muskler når du er ferdig med dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Da skal jeg ligge lavere på kaloriene neste spisedag, innser vel at du har rett, er bare så vanskelig å styre seg når jeg først "får lov".

Så da kan jeg prøve å legge meg på 1700 kalorier per dag i begynnelsen også evt. øke etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Da skal jeg ligge lavere på kaloriene neste spisedag, innser vel at du har rett, er bare så vanskelig å styre seg når jeg først "får lov".

Så da kan jeg prøve å legge meg på 1700 kalorier per dag i begynnelsen også evt. øke etter hvert?

Ja, start der og ved å øke gradvis vil du kanskje finne at du kan ha et høyere vedlikeholdsnivå enn tidliggere uten å legge på deg fett noe som gir mer rom for muskeløkning og mer energi i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du ha spisedag når du ikke er på diett? En spisedag eller oppkarbingsdag er for å fylle opp glykogenlagrene og stimulere leptin nivåene når du er på en kalori og karbohydrat redusert diett.

Skeier du ut en dag med litt mer mat enn ellers er det jo ikke noe farlig, man kan jo bare kompensere litt resten av uken, men ikke gjør det til en regel at du skal ha en fråtsedag i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også fråtsedager er unødvendig. Nå har jeg gått snart to uker uten noen form for fråtsing, og det fungerer bra! Tillat heller deg selv en god og større middag på lørdager, eller et ekstra kveldsmåltid bestående av noe godt, men sunt (havregrøt med ekstra mye sjokoladeproteinpulver, cottage cheese med masse bær etc etc). Så kan du heller spise kake med god samvittighet om du skal i selskap eller noe i den dur. Fråtsedager er ikke en spesielt heldig vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg begynne å skjerpe meg fra nå av. Ser jo at formen lar vente på seg med en dag med så mange kalorier. Rart at det er så enkelt å holde dietten ellers i uka, og at det skal være så vanskelig å begrense seg den ene dagen. Har sikkert mye med innstillingen min å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg begynne å skjerpe meg fra nå av. Ser jo at formen lar vente på seg med en dag med så mange kalorier. Rart at det er så enkelt å holde dietten ellers i uka, og at det skal være så vanskelig å begrense seg den ene dagen. Har sikkert mye med innstillingen min å gjøre ;)

Blir litt sånn når man tenker man skal ha en spisedag, så bare lesser man på. Selv er jeg også slik at har jeg først spist usunn mat så kommer sultfølelsen/cravings mye fortere tilbake den dagen og da kan det fort blir mange kalorier.

Mye bedre da å heller lage en skikkelig digg middag med alle makronæringsstoffer og så kanskje ta en liten dessert etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...