Gå til innhold

Stryrketrening - Sykkel


Tommy M

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er ute etter et styrketreningsprogram som er spesifikt for sykling.

Er det noen her som har peiling på hva slags øvelser/reps som er best for dette?

Jeg har kjørt muskelvekst programmet til tn.no et par ganger, så har litt treningserfaring iallefall.

Skal igang med styrke igjen denne uka, men føler programmet til tn ikke passer helt til det jeg vil oppnå,

nettopp å bli god på sykling! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666

Jeg har ingen erfaring ang dette da. Men det kan jo være lurt å ta kontakt med en lokalsykkel klubb? Enten i kommunen/kretsen osv? De kan nok en god del ang dette! Kan også sende mail til større team i norge/verden;) Mange gir faktisk svar på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok her at du må legge hovedvekt på knedominante benøvelser, siden du sykler. Knebøy, frontbøy, boks-knebøy og enfots benpress er fine øvelser. Målet ditt må være å bli så sterk som mulig i disse øvelsene, uten at du nødvendigvis trenger kroppsbygger-lår. Du bør derfor trene med få repetisjoner. Økt styrke vil forbedre arbeidsøkonomien din på sykkelen: du trenger ikke ta i like hardt for å sykle like fort. Du kan supplere med hoftedominante øvelser som glute bridge, markløft og rumenske markløft.

Avhengig av hvor mye du sykler, vil jeg anbefale tung styrke av knedominante benøvelser 2 ganger i uka "offseason", 1 gang for vedlikehold "onseason". Begynn med en knebøy-bevegelse ført i programmet, og suppler med f. eks enfots benpress og en hoftedominant øvelser. 3 setx3-5 rep per øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok her at du må legge hovedvekt på knedominante benøvelser, siden du sykler. Knebøy, frontbøy, boks-knebøy og enfots benpress er fine øvelser. Målet ditt må være å bli så sterk som mulig i disse øvelsene, uten at du nødvendigvis trenger kroppsbygger-lår. Du bør derfor trene med få repetisjoner. Økt styrke vil forbedre arbeidsøkonomien din på sykkelen: du trenger ikke ta i like hardt for å sykle like fort. Du kan supplere med hoftedominante øvelser som glute bridge, markløft og rumenske markløft.

Avhengig av hvor mye du sykler, vil jeg anbefale tung styrke av knedominante benøvelser 2 ganger i uka "offseason", 1 gang for vedlikehold "onseason". Begynn med en knebøy-bevegelse ført i programmet, og suppler med f. eks enfots benpress og en hoftedominant øvelser. 3 setx3-5 rep per øvelse.

Se her ja! Takker så mye for svar! :)

Det programmet jeg følger nå, sykler jeg alle dager utenom mandag, men vil ikke trene bein på hviledagen.

Får prøve og presse det inn på samme dag som de rolige øktene, f.eks onsdag og fredag.

Tror du jeg kan bruke tn.no sitt ryp program Trening for idrett? Også legge inn de øvelsene jeg skal ta?

F.eks:

Glute bridge

Knebøy

Rumenske markløft

Benkpress

Benpress (en fot)

Bicepscurl

Tricepspress

Det blir ca sånn her:

O6flB.png

Fullt program her: -LINK-

Det hjelper å få satt ting i perspektiv! Fryktelig vanskelig når man har en masse øvelser å ta av, uten å vite noe om hva man skal med dem :D

Er dette noe jeg kan bruke tro? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Takker så mye for svar! :)

Det programmet jeg følger nå, sykler jeg alle dager utenom mandag, men vil ikke trene bein på hviledagen.

Får prøve og presse det inn på samme dag som de rolige øktene, f.eks onsdag og fredag.

Tror du jeg kan bruke tn.no sitt ryp program Trening for idrett? Også legge inn de øvelsene jeg skal ta?

F.eks:

Glute bridge

Knebøy

Rumenske markløft

Benkpress

Benpress (en fot)

Bicepscurl

Tricepspress

Det blir ca sånn her:

O6flB.png

Fullt program her: -LINK-

Det hjelper å få satt ting i perspektiv! Fryktelig vanskelig når man har en masse øvelser å ta av, uten å vite noe om hva man skal med dem :D

Er dette noe jeg kan bruke tro? :)

Fint øvelsesvalg på benøvelsene! Prøv gjerne frontbøy/boks-bøy m. stopp fremfor knebøy, spørs hva du liker. Men ser ikke helt hvorfor du skal ha med noen overkroppsøvelser, hvis målet er å bli så god som mulig på sykkelen? mer muskelmasse i overkroppen=mer å dra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...