Gå til innhold

Knetrøbbel


zipo91

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en mann som sliter litt med knærne. Oppsøkte fysioterapeut, som var ganske sikker på at plagene skyldes for svak kjernemuskulatur og stabilitetsproblemer i mage/rygg. Han ba meg derfor slutte å trene bein foreløpig, og trene opp kjerne- og stabilitet i 6 uker. Jeg er godt i gang med det, men har fortsatt vondt i knærne når jeg klemmer på siden av dem. Siden de fortsatt er ømme, har jeg ikke forsøkt å trene dem. Virker som de er like vonde når jeg ikke trener, som om jeg trener.

Jeg er ikke så dreven på dette, og lurer på hvordan henger magemusklene henger sammen med knærne? :wacko: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Nøyaktig smertelokasjon er på siden - leddbåndene - og litt fram på kneet. Har merket av på bildet.

2. Smerten er ganske brennende og sviende når jeg klemmer på disse stedene. Jeg kjenner ikke noe spesielt til det i hverdagen, med mindre jeg trener hardt. Da føles det varmt og litt verkende en stund etterpå. Alltid vondt når jeg klemmer på dem, uansett. 

3. Det virker som alt som involverer trening av lårmusklene provoserer fram ekstra smerte/ømhet. Har forsøkt det meste av øvelser, men de tåler egentlig ingen av dem. De kan så vidt tåle kroppsvekt (er ikke overvektig og ganske ung), men that's it. 

Fysioterapeuten på Klinikk for alle sier at holdningen og beinstillingen er bra.

unnamed (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området du har avmerket (på innsiden av kneet) minner spesielt om pes anserinus-slimposen. Brennende følelse er ikke typisk for eks. meniscus eller leddbånd. Men, særpreget for slimpose-affisjon.

Muskulaturen som (i hovedsak) innroterer leggen, festes inn i dette området, slik som semiene (innerste hamstrings), gracilis og sartorius. Antakeligvis har du en tendens til innrotasjon av lår og legg i gange eller på trening, og at dette stresser de mediale knestrukturene. Sartorius er riktignok en utrotator, men jeg tviler på at denne er problemet. Stort sett er det hamstrings som står bak.

Svak VMO, gluteus maximus og lignende kan være medvirkende. Kne valgus kan også være medvirkende. Vanskelig å si noe helt konkret uten å ha undersøkt deg, selvsagt, men jeg synes det høres ut som pes anserinus, og antakeligvis er hamstrings irritasjonsmomentet. Prøv opptrening for biceps femoris, gluteus maximus, gluteus medius og tensor fascia latae. 

Mulig det ser bra ut i stående stilling, men sannsynligvis avsløres problematikken under bevegelse. Kan også nevne at det er veldig lettvint å si at "alt ser bra ut", når man ikke klarer å finne løsningen.

pes-anserinus-bursitis-image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt akkurat det samme problemet som deg. Kom snikende etter en løpetur, og etter det har det kommet fortere og fortere, spesielt når jeg løper, går på fjelltur og utfører øvelser med hyppig bøying av kneet. 

Fysioterapeuten mente jeg hadde for stram hamstrings og en betennelse i slimposen på utsiden av kneet. Gikk til legen og fikk en kortison-sprøyte som han mente skulle virke. Sto over beintrening/løping i 14 dager og nå driver jeg å trener forsiktig bein igjen. Har ikke merket så mye enda, men jeg kjenner tendenser når jeg har løpt over 20 minutter eller drevet med tung knebøy. 

Prøver å være flink til å tøye både setemuskulatur, hamstrings og drive med kjernetrening. 

Håper du finner ut av det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...