Terje Meringdal Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Jeg er armvekter hjemme som som trener på flere ganger i uken. Jeg undres om jeg kan kutte ned på mengde/antall intervall på treningen og øke kiloene på armvektene. I så fall blir hver treningsøkt kortere i tid, kanskje det kan øke antall treningsøkter ? Det er sikkert fordeler og ulemper her også ? Vil opplyse om at jeg skal slanke meg 10-15 kg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9651-kan-tyngre-vekter-erstatte-lengre-trening-med-lettere-vekter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Lavere vekter + flere repetisjoner = hypertrofi. Medfører muskelvekst i større grad enn tyngre vekter og få repetisjoner (1-5) som går mer på styrkeøkning. Sistenevnte anbefales, så ja, du kan absolutt gjøre det! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9651-kan-tyngre-vekter-erstatte-lengre-trening-med-lettere-vekter/#findComment-354889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
qqq Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Jeg ble ikke særlig klok på første innlegget her, men for vanlige mennesker med vanlige gener som ikke tilfører kroppen hormoner vil ha best nytte av å trene med tunge vekter, ikke utelukkende, men hovedsaklig. Kan du velge kun ett repetisjonsintervall vil en 5-8 kanskje være optimalt, men alle har sine fordeler og bør benyttes (både lavere og høyere) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9651-kan-tyngre-vekter-erstatte-lengre-trening-med-lettere-vekter/#findComment-355007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg ble ikke særlig klok på første innlegget her, men for vanlige mennesker med vanlige gener som ikke tilfører kroppen hormoner vil ha best nytte av å trene med tunge vekter, ikke utelukkende, men hovedsaklig. Kan du velge kun ett repetisjonsintervall vil en 5-8 kanskje være optimalt, men alle har sine fordeler og bør benyttes (både lavere og høyere) Skrev jeg noe rart? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9651-kan-tyngre-vekter-erstatte-lengre-trening-med-lettere-vekter/#findComment-355362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Hvis du trener utelukkende med manualer så begrenser det litt hvor tungt du kan trene. Den tunge treningen med 5 reps og lavere gjøres gjerne med stang med øvelser som knebøy, markløft, benkpress og stående roing samt chins og nedtrekk. Men du kan fint gå opp i vekter så du ikke klarer mer enn 5-8 reps også på manualer, litt avhengig av hvilken øvelse det er snakk om. Børge Fagerli har forøvrig mange effektive øvelser med manualer på youtube kanalen sin: BorgeMyR - YouTube Når du trener med tyngre vekter bør du varme opp med lettere og gradvis øke belastningen. Det kan fort føre til skader om du tar første sett med vekter du kun klarer 5-8 reps på. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9651-kan-tyngre-vekter-erstatte-lengre-trening-med-lettere-vekter/#findComment-355390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thelion Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Har lurt litt på dette, har hørt at få, tunge reps gir styrke og mange, lette reps gir muskelvekst og vica versa. Hva er egentlig riktig? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9651-kan-tyngre-vekter-erstatte-lengre-trening-med-lettere-vekter/#findComment-355428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
qqq Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Skrev jeg noe rart? Inlegget mitt var relativt generelt og ikke rettet mot trådstarter. Terje sitt innlegg ble noe komplisert for meg og jeg synes inlegget ditt anngående hypertrofi muligens var en sannhet med modifikasjoner. Først og fremst, hva er lette vekter og mange repetisjoner, 8 eller 20 reps? Det er ikke meningen å være krass, men å finne frem til svaret, jeg har det nemlig ikke Har lurt litt på dette, har hørt at få, tunge reps gir styrke og mange, lette reps gir muskelvekst og vica versa. Hva er egentlig riktig? Dette vil jeg gjerne ha et svar på også. En får gjerne ulike svar fra ulike hold og selv synes jeg det kan være vanskelig og forholde seg til mye av informasjonen der ute, ikke minst det en leser på forum osv hvor kildehenvisninger er glemt Jo mer en leser om emnet, jo mer forvirret blir man gjerne når en leser at det avhenger av eksplosivitet, antall sett, intensitet osv. I tillegg kan en og lese om muskelgrupper som er dominert av enkelte typer muskelfiber som responderer på ulik load. Det er og nevnt at enkelte øvelser og muskelgrupper responderer av et høyere repetisjons-intervall da evnen til aktivering og form kan være vanskelig ved lave repetisjoner, spesielt for nybegynnere, selvom dette nødvendigvs ikke bør bety at høy-rep er bedre. Det som i hvertfall er viktig for muskelvekst over tid er at en øker vekten på stangen. Løfter en f eks 3x12 eller 5x5 i alle øvelser over tid vil en kun klare å øke vektene i en kort periode før en stagnerer. Fordi som er interessert kan følgende være interessant lesing Reps per set for optimal growth High vs low reps Litt om fiberaktivering her Edit: Her foreligger og en god oversikt (hele artikkelserien er forøvrig verdt å lese imo) Når skal fitnessbloggen skrive en artikkel om dette? evt bok Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9651-kan-tyngre-vekter-erstatte-lengre-trening-med-lettere-vekter/#findComment-355509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terje Meringdal Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 Inlegget mitt var relativt generelt og ikke rettet mot trådstarter. Terje sitt innlegg ble noe komplisert for meg og jeg synes inlegget ditt anngående hypertrofi muligens var en sannhet med modifikasjoner. Først og fremst, hva er lette vekter og mange repetisjoner, 8 eller 20 reps? Det er ikke meningen å være krass, men å finne frem til svaret, jeg har det nemlig ikke Dette vil jeg gjerne ha et svar på også. En får gjerne ulike svar fra ulike hold og selv synes jeg det kan være vanskelig og forholde seg til mye av informasjonen der ute, ikke minst det en leser på forum osv hvor kildehenvisninger er glemt Jo mer en leser om emnet, jo mer forvirret blir man gjerne når en leser at det avhenger av eksplosivitet, antall sett, intensitet osv. I tillegg kan en og lese om muskelgrupper som er dominert av enkelte typer muskelfiber som responderer på ulik load. Det er og nevnt at enkelte øvelser og muskelgrupper responderer av et høyere repetisjons-intervall da evnen til aktivering og form kan være vanskelig ved lave repetisjoner, spesielt for nybegynnere, selvom dette nødvendigvs ikke bør bety at høy-rep er bedre. Det som i hvertfall er viktig for muskelvekst over tid er at en øker vekten på stangen. Løfter en f eks 3x12 eller 5x5 i alle øvelser over tid vil en kun klare å øke vektene i en kort periode før en stagnerer. Fordi som er interessert kan følgende være interessant lesing Reps per set for optimal growth High vs low reps Litt om fiberaktivering her Edit: Her foreligger og en god oversikt (hele artikkelserien er forøvrig verdt å lese imo) Når skal fitnessbloggen skrive en artikkel om dette? evt bok TAKK FOR MANGE GODE OG NYTTIGE SVAR. Jeg har vært på Glittreklinikken da jeg har noe lungelidelse, men etter forholdene i bra form. Fysioterapauten der la opp til trening med apparat og vekter med intervall på 4 og 6 reps , altså 4 * 6, eller andre øvelser 3 * 8. En av disse to alternativene gjalt for hver enkelt øvelse. Kanskje p.g.a. at jeg var nybegynner med styrketrening ? Eller kanskje en mer øvd utøver tar samme intensiteten men med tyngre vekter ? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9651-kan-tyngre-vekter-erstatte-lengre-trening-med-lettere-vekter/#findComment-355847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.