Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om dere har noen gode forslag til hvordan legge opp måltider? Som de fleste nordmenn spiser jeg mye brød, men har merket positiv endring i vekt ved to varme måltider om dagen isteden. Dessverre bor jeg hjemme hos foreldrene mine for øyeblikket, inntil jeg finner bosted. Derfor må jeg følge deres spisevaner i stor grad. Det betyr middag halv fem og mer mat på kvelden. Har tidligere spist f eks kl. 8.30 frokost, 12.30 varm lunsj, 16.00 noen brødskriver eller frukt og 18.30 nytt varmt måltid. Hva tror dere den beste taktikken for å spise sunt er? Jeg tenker på tider å spise på og hva slags mat. For meg blir det for komplisert å gå inn på karbohydrater o.l. Så gjerne mer spesifikke matforslag.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9478-hvordan-legge-opp-m%C3%A5ltider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil altså ned i vekt? Og ha matforslag uten begrunnelser? Jeg har som deg gått ned i vekt ved å droppe brød og spise mer typisk middagsmåltider. Jeg gjør det dog tre ganger dgl. Bruker grønnsaker og nøtter og frø som kilder til karbohydrater og ellers ett måltid kylling+ost+tahini. Neste finnbiff+ost+tahini. Siste: stor salat, to kokte egg eller fisk, litt olje, tahini som dressing + ost. Altså masse proteiner + fett fra tahini, olje og ost for å få energi.

Ikke noe å beklage. Ost, litt forskjellig. Noen ganger vil jeg ha fet ost andre ganger mager. Jeg liker ofte mager fordi jeg tar heller fett fra andre ting jeg liker, som tahini og olje. Så jeg bruker cottage cheese, så lett gulost fra synøve finden som har 10 g fett pr 100 g, og jarlsberg lite som har 17 g fett pr 100 g. Fet type jeg liker er edamer. Da tar jeg en mindre bit bare. Jo fetere jo mindre bit, altså. Om du kutter ut sukker og øl er du på god vei:) Jeg har ikke rørt sukker på overti år. Trenger ikke det når vi nå har så mange erstatninger. F.eks tagatesse som smaker som sukker. Sukrin er helt uten kalorier og smaker også godt, synes jeg. Jeg kjøper aldri sjokolade men lager selv med sukrin og stevia og proteinpulver for å få den sunnere.

Annonse

Takk for forslag lmu. Vil gå ned i vekt ja. Har et konstant fettlag jeg gjerne skulle blitt kvitt. Blir en del øl og sukker, kan nok kutte ned på de tingene også. Hva tenker du om ost?

Hva jeg tenker om ost?? Hm, det er en fin ingrediens å tilsette kjøttet for å bli mer mett og det gir nydelig smak uten å heve blodukkeret.

Men spiser du de samme måltidene hver dag`? Jeg tar gjerne imot flere tips. Når på dagen pleier du å spise? Det krever selvsagt en viss reorganisering, dette. Det er veldig lett å ty til matpakken med brød og ost

Ja nesten alltid sånn. Alltid salat som siste måltid og alltid et måltid med kylling og et med finnbiff. Jeg digger det. Jeg spiser 09:30, 14:00 og 18:30. Like enkelt som brødskiver er å spise ferdigoppstekt og kjøleskapskald kylling du bare tar en del av på tallerkenen med olje/smør på og en stor bit ost og nøttesmør(jeg bruker peanøtt, valnøtt, mandel eller kokos)/tahini. Finnbiff stekes superraskt fordi flakene er tynne og er digg med rå tahinisaus på. Annen tahini som er god er den fra Monki.Det tar 4 min sikkert bare å steke finnbiff. Kjøtt gir resulateter, brød blir jeg bare lubben av. Holder meg langt unna.Jeg baker heller proteinpulvermuffins, proteinpannakekaker etc. Da bruker man egg. Sjekk oppskrifter hos Trening, bodyfitness og fordommer.

Kanskje mora di blir hekta på lavkarbo-bakst:)

Det kommer kanskje andre innom og gir forslag. Men hovedsakelig ville jeg holdt meg til egg, ost, kjøtt og fisk (proteiner) og tilsatt noe fett. Og grønnsaker er viktig. Litt nøtter og frø fordi det er sunt. Det er slik jeg tenker og som har funka for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...