Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal jeg kopiere det jeg hadde i strekkmerke tråden

Hva forårsaker strekkmerker?

Det er mange årsaker til tilstanden. Det inkluderer fysiske faktorer (strekking av huden) og hormonelle faktorer (effekter av steroider fra binyrene, østrogen og relaxin på hudens elastiske fibre). I svangerskapet er det den raske veksten av magen som gjør at huden "revner", og det oppstår typiske vertikale striper.

Ved sterk overvekt vil også huden etter hvert gi etter og det oppstår strekkmerker. Sterk muskelvekst hos kroppsbyggere kan føre til at f.eks. huden på overarmene gir etter. Hos personer med Cushings sykdom eller personer som behandles med høye doser kortison over lengre tid, vil det kunne oppstå strekkmerker.

Strekkmerker er arrdannelser i huden rett og slett, da spesifikt i lærhuden.

Lærhuden (dermis) er tykkere enn overhuden, og består først og fremst av bindevev, som gir huden dens styrke og elastisitet.

Bindevev er bygget opp av kollagen- og elastinfibre. De kollagene fibre er i familie med dem som bl.a. brusk er bygget opp av, og gir huden dens styrke. Elastinfibrene er elastiske, og gir huden dens spenstighet og elastisitet. Når huden eldes, og det oppstår rynker, er det spesielt fordi bindevevet i lærhuden blir mindre, huden blir tynnere og mister sin elastisitet og vannbindingsevne.

I lærhuden finnes det dessuten hårsekker, svettekjertler, talgkjertler og sanseceller. Talg- og svettekjertlenes, samt hårsekkenes utførsels-ganger, strekker seg opp gjennom overhuden, og munner ut i porer på overflaten. Hvis talgkjertlene overproduserer talgfett (sebum) eller porene er tilstoppede, kan dette føre til infeksjoner i kjertlene (se Akne).

Sansecellene er direkte forbundet til nervesystemet. De registrerer kulde og varme, berøring og smerte, og sender beskjed fra huden til ryggmargen, og videre til hjernen.

Kilde: Nhi.no Hjalp dette?

Edit: Kan være enig i at jeg kunne limt det inn med en gang, i stedet for å svare kort. Og det er vel mer vanlig utvidelse av huden enn nedbrytning av fibrene. (?)

De fikk det av oppgang, og det ble synlig ved nedgang ;)

Hver sin mening ;) Jeg tror ikke det kun er ved vektoppgang strekkmerker kan komme, men det er ikke noe annet enn mine egne tanker og erfaringer, så jeg kan ikke bygge opp under påstandene mine :)

Det er ikke min personlige mening som i at jeg synes is er godt jeg argumenterer for. Jeg argumenterer for en spesifikk mekanisme som fører til en fysiologisk respons. Fraværet av denne mekanismen kan ikke føre til den samme fysiologiske responsen.

Å gjette og tro utifra egne erfaringer kan fort gjøre at en misforstår og feiltolker mye, da en ikke har særlig grunnlag som du sier for å finne årsakssammenheng ofte.

Fair enough, men om det kom fram som at jeg bastant sa "jeg har rett", så beklager jeg det. Neste gang skal jeg tydelig skrive: "Jeg har en tanke om at... men dette kan naturligvis og sannsynligvis være helt på bærtur!"

Den grei? ;)

• 3 uker senere...
sånn ærlig jeg fatter ikke at folk gidder å bruke energi på å bekymre seg om småting som dette. Har å gode strekkmerker, men ting som ikke hemmer meg på noen måte gidder jeg ikke å bruke tiden på. En dag går man på en skikkelig smell og man tenker all verden, tenk hvor deilig livet var når strekkmerker hva det som bekymret meg! :)

Godt med sånne kommentarer :) Strekkmerker kan være svæært frustrerende for mange..

Annonse

jeg blir bare oppgitt når jeg ser sånt dritt. Altid noen som har det verre en enn selv, men etter å hatt en oksygenmettning i blodet på 20% og lå månder på sykehus i maskiner for å bli kunne puste så og til slutt bli operert for å overleve så gir jg mg helt over bagateller som ikke betyr en dritt:)

Vi former oss tydeligvis etter hva man opplever:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...