Gå til innhold

Hjelp til programoppsett


Pernillis

Anbefalte innlegg

Hei! Dette blir et litt langt innlegg, men jeg håper noen leser det og har mulighet til å hjelpe meg.

Jeg har trent regelmessig siden august i fjor. Det begynte med to ganger i uken, og i en periode gikk jeg tre ganger. Mitt mål er å gå opp i vekt, få en finere og litt mer struttende rumpe, og å bli sterkere.

Men selv om jeg har trent relativt lenge nå, føler jeg at hver gang jeg går på trening, så trener jeg litt i blinde. Jeg er ikke sikker på om det jeg gjør er de beste øvelsene for meg, jeg har ingen satt plan akkurat for den treningsøkten, og jeg har ikke helt kontroll over hvor mye jeg egentlig tar i de forskjellige øvelsene. En jeg kjenner mener jeg trener for mye isolert i forhold til hva jeg trenger.

Jeg vet at jeg har hatt framgang, for siden august har jeg gått opp ca 3-4 kg (46-47 til 49,5-50). Jeg regner med det er mest i muskler, for jeg kan ikke se veldig godt på meg selv at jeg har gått opp noe særlig. Jeg kan se på rumpen at den er hakket bedre, og jeg har mer synligere muskler både på armer og lår.

Det som er ønskelig for meg nå, er å sette opp en plan jeg følger. Men jeg er ikke sikker på hvor jeg skal begynne. Det er så ufattelig mange måter å gjøre det på, og selv om jeg googler og leser og styrer på på nettet så er blir jeg egentlig bare mer forvirret av alt og ikke mer klok.

Sånn jeg gjør det nå, er at jeg bytter på å trene ben/rygg, ben/bryst, ben/armer osv. Så nesten hver økt trener jeg ben uansett, og fokuserer på det, siden det er der målet mitt ligger. Da har jeg som regel 5 øvelser eller noe på ben. Hip thrust og knebøy gjør jeg hver gang. Jeg øker vekten når jeg føler jeg kan klare tyngre, men det er ikke veldig ofte.

Så sånn jeg trener nå er litt over alt, og jeg gjør bare det jeg føler for akkurat der og da.

Det som er vanskelig er at ukene mine er så forskjellig at det er vanskelig å trene på nøyaktig samme dager og tidspunkt i mellom, og av og til får jeg ikke tid til å ha to treningsøkter i uken en gang. Da blir det som regel bare med én treningsøkt. (Jeg studerer filmproduksjon, noe som er et veeeldig uforutsigbart studie og mye jobbing) men nå skjønner jeg at jeg er begynt på unnskyldningene, hehe. To økter i uken må jeg hvertfall klare.

Men, hvordan? hva gjør jeg på de to øktene, hvilke øvelser? hvordan fordeler jeg det? hvor mange uker gjør jeg div øvelser før jeg bytter, og når og hvor ofte bør jeg øke? Hvor mange øvelser på hver muskelgruppe gjør jeg på hver økt?

Håper noen vil hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Tjah, det som ofte er viktig er at du finner øvelser som du liker, men jeg kan komme med et eksempel på hvordan jeg ville trent 2 ganger i uka.

Dag 1:

Knebøy: 3x8

Markløft: 3x5

Utfall: 2x10

Chins: 3x max

Bicepscurl: 3x8

Mageøvelse 3x det som passer deg

Dag 2:

Knebøy 3x8

Benkpress: 3x8

Skrå hantelpress 2x10

Dips: 3x max

Skulderpress med stang eller hantler: 3x8

Mageøvelse 3x det som passer deg

men det er bare et eksempel, er vanskelig å si nøyaktig uten å kjenne mer til mål, hvor LANG øktene skal være, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ca en times lange økter. Sånn jeg trener nå ligger det på mellom 45min til 1 time.

Sånn du har satt det opp nå ser faktisk ikke så langt ifra hvordan jeg gjør det allerede. Det er hvertfall mange øvelser der jeg pleier å ta. Chins klarer jeg ikke enda :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Tenker ca en times lange økter. Sånn jeg trener nå ligger det på mellom 45min til 1 time.

Sånn du har satt det opp nå ser faktisk ikke så langt ifra hvordan jeg gjør det allerede. Det er hvertfall mange øvelser der jeg pleier å ta. Chins klarer jeg ikke enda :wub:

da kan du bytte ut chins med nedtrekk, men jeg vil også anbefale det å jobbe med chins. Mange sier "jeg klarer ikke" og det blir med det fordi de aldri prøver :) Så legg inn et par forsøk hver ryggøkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...