Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg prøvde 4 X 4 intervalltrening på tredemølle tidligere i år, 2 mnd, falt dessverre ut av det, men skal starte igjen. Gikk ned i vekt og ga en god følelse. Men har lest litt om dette med stigning på 5%, kan noen forklare det? For å være ærlig vet jeg ikke hva stigning er. Liker heller ikke pulsklokke og lignende, tar bort noe av gleden ved jogging om det blir for mye tall og teknikk. Hvordan fungerer dette med stigning? Har vanligvis sett på tempo på tredemøllen, vet ikke om det er et standard temposystem for alle maskiner de følger. Men har vært 6 min. i rolig tempo, så 4 min. i nivå 13.8 (om det sier noen), ned for å få igjen pulsen, fire perioder med dette, vanligvis opp til nivå 14 de siste fire minuttene. Så litt nedvarming. Kan noen si meg om dette er en bra måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8980-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-4-x-4/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stigning er noko ein kan endre på tredemølla. Det er ikkje alle som har det, men det er snakk om at den fremste delen av brettet blir heva opp, noko som skapar ein vinkel som skal simulere ein stigning. Det blir nødvendigvis tyngre sidan du spring i oppoverbakke.

Du justerer dette opp og ned manuelt eller at det går automatisk gjennom eit program på mølla. Spør betjeninga om du ikkje får det til.

Artikkel: Slik gjennomfører du 4x4 intervall - Fitnessbloggen

Artikkel:

Tech Nutrition - Effektiv forbrenning med 4 x 4 intervaller

Nokre trådar: 4x4 intervall | Fitnessbloggen Forum

4x4 | Fitnessbloggen Forum

Takk for svar! Men er dette viktig for å gjennomføre 4 X 4? Det er vel vanskelig å innstille stigning og fart og alt midt i opplegget, siden det går temmelig fort. Liker ikke forhåndsprogrammere for mye, liker å gjøre det underveis i tilfelle jeg har mer krefter enn jeg tror en dag. Kan teste det ut!

Hvorfor ikke løpe ute ?

Langt mer skånsomt for beinene (dersom du IKK løper på asfalt), mye lettere å tilpasse farten etter dagsformen så du slipper problemet med stigning og fart. Sjønner egentlig ikke at folk greier å løpe på tredemølle sånn generelt, er jo dødskjedelig..

Når det gjelder intervaller er det litt vanskelig å jogge ute, få beregnet farten. Men enig ellers i at det er bedre å jogge ute i skogen enn på et treningssenter (med elendig musikk i bakgrunnen). Men det finnes kanskje pulsklokker hvor man også kan se tempo?

Takk for svar! Men er dette viktig for å gjennomføre 4 X 4? Det er vel vanskelig å innstille stigning og fart og alt midt i opplegget, siden det går temmelig fort. Liker ikke forhåndsprogrammere for mye, liker å gjøre det underveis i tilfelle jeg har mer krefter enn jeg tror en dag. Kan teste det ut!

Det er ikke viktig for å gjennomføre 4x4, men det gjør det enklere å nå pulssonen raskt og mange finner det mer skånsomt.

Når du øker stigningen med 5% reduserer du også vanligvis farten. 5% er ikke akkurat en fjellvegg heller:) Det høres kanskje mer klønete ut enn det er.

Annonse

Når det gjelder intervaller er det litt vanskelig å jogge ute, få beregnet farten. Men enig ellers i at det er bedre å jogge ute i skogen enn på et treningssenter (med elendig musikk i bakgrunnen). Men det finnes kanskje pulsklokker hvor man også kan se tempo?

de fleste pulssklokker kan kjøpes med tilleggsutstyr for å måle hastighet ja.

Hva er vitsen med å måle tempoet?

Hvis jeg løper 4x4 og øker med 0,1km/t per 4minutter, har jeg økt 1km/t innen kort tid. Dette er da ganske langt unna å maksimal innsats, men likevel progresjon.

Ja, de går ann, men med en lineær progresjon vil jo du gå vekk ifra å bestemme tempoet etter dagsformen.

• 3 uker senere...

Annonse

Fortsetter litt her. Jeg lurer på hva om dere tro med et opplegg på 3 fire ganger fire økter i uken, pluss en lengre løpetur i mer jevnt lavt tempo?

Jeg forstår heller ikke helt fordelen med stigning. Når jeg har gjort 4 X 4 setter jeg opp farten betydelig i 4minuttersperioden så det blir veldig hardt (men overkommelig) i de to siste periodene spesielt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...