Gå til innhold

Hjelp til diettplan


Anbefalte innlegg

Etter to år med krevende masterstudier innser jeg at all den stillesittingen har nærmest “drept” kroppen min. Jeg har fått en dårligere kroppsholdning og min en gang flate mage har vokst 3-4 cm utover. Det er ganske tydelig at jeg har fått en liten ølvom.

Jeg er en mann på 29 år, 177 cm og veier 68 kg. Jeg er altså hverken tykk, feit eller overvektig. Målet mitt er å levere sunnere, bli kvitt ølmagen og få en bedre kroppsholdning. Det siste er litt essensielt da jeg har akkurat fått en typisk kontorjobb som krever at jeg sitter foran en dataskjerm 8 timer i løpet av en arbeidsdag. Jeg går ut i fra at det er slik jeg kommer til å jobbe resten av livet. Får jeg en six-pack og litt mer definerte muskler blir jeg ikke lei meg, men det er ingen “must”.

Kanskje i motsetning til andre har jeg ingenting i mot å trene og synes det er faktisk gøy. I tillegg har jeg god disiplin, bestemmer jeg meg for noe, klarer jeg alltid å fullføre det.

Etter timer på fitnessbloggen og forumet har jeg et treningsprogram klart for meg (tror jeg). Det eneste jeg sliter med å forstå er hvordan jeg skal sette opp matplanen. Altså, når, hva og hvor mye skal jeg spise? Må jeg spise MER for å legge på meg eller må jeg spise mindre? Hvor mange måltider må jeg spise?

Jeg har forstått det slik at de fleste her spiser:

1) Frokost

2) Mellommåltid

3) Lunsj

4) Mellommåltid

5) Middag

6) Mellommåltid / etter-treningsmat

7) Kvelds

og det går ca. tre timer mellom hvert måltid. Stemmer dette?

Jeg hadde blitt superglad om noen kunne brukt 5 minutter på å komme med hint og vink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, når, hva og hvor mye skal jeg spise?

Må jeg spise MER for å legge på meg eller må jeg spise mindre?

Hvor mange måltider må jeg spise?

Det betyr ingenting når du spiser, eller hvor langt det er imellom måltidene. Det som betyr noe er hva og hvor mye du spiser.

Ja, du må spise mer enn du gjør nå for å øke muskelmassen.

Pass på å få i deg over 150 gram proteiner per dag, og helst litt omega-3 også. For øvrig kan du spise hva du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...