Gå til innhold

Kick-start...


Anbefalte innlegg

Hei alle,

Jeg har et større problem, som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Har ingen vekt hjemme, men fikk meg selv på en vekt for noen uker siden, og nå er den da helt gal. Jeg er oppe på 67 kg, (er 171 cm høy) og det er ikke ok. Det høres kanskje ikke så slemt ut, men familien min er veldig tynne generelt. Mamma har altid vejet 54 kg, og pappa veier bare 70. (og det er bare muskler det hele. Imponerende av en pensjonist på 65. :cool:)

Men jeg kan jo også se det selv, når jeg ser meg i spejlet. Alderen og tyngdekraften har tatt meg, og er ikke tilfreds lengere. :(

Så kommer vi til problemet: jeg har ingen motivasjon til trening. Prøver gang på gang - finner på noe, og det holder en uke, så gider jeg ikke mere. Er nok ret og slett for lat til det. Klarer ikke og motivere meg selv. Har et medlemskort på Elixia, som bare ligger og samler støv.

Det hjelper heller ikke, at mannen min er lett overvektig (169 cm og mellom 90 og 100 kg), og han gjør da ingenting heller. Han sier han ønsker nedgang i vekten, men han ønsker ikke å forandre noe i livet sitt for å få det til. Så ikke mye motivasjon å hente der heller.

Nå prøver jeg en siste ting: å skrive her - i håp om noen råd fra folk, som kanskje vet hvordan det føles.

Håper dere kan hjelpe meg til å komme igang.

(Jeg håper dere kan lese teksten min. Jeg er dansk, så der er nok mange av ordene der ikke er helt riktige på norsk, men prøver mitt beste da. :blush:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei! :)

Det første som er avgjørende for motivasjonen er at du gjør det for din egen del. Ikke fordi foreldrene dine veier det ene og det andre. Du nevner jo for så vidt at du ikke er tilfreds selv og at du vil gjøre noe med det, så det er jo bra:) Når det er sagt så har du et riiimelig greit utgangspunkt i forhold til høyde og vekt, husk at nedgang i fettprosent og nedgang i vekt ikke er det samme:)

Når du skal starte opp med trening eller en endring generelt er det greit å sette seg ned og tenke over hva er det du ønsker å oppnå? Er det å gå ned i fettprosent? Øke i muskelmasse? Bli generelt mer aktiv? Ete sunnere?

Så til trening og motivasjon. Gjør noe GØY!:D Om du ikke trives med å dra til et treningsenter og gjør whatever; ikkje gjør det! Finn noe du liker. Løp intervaller mellom lyktestolpene, dra på fjellturer, DANS, tren hjemme i stua eller gjør det så enkelt som å gå deg en tur:)

Ta gjerne med mannen din på en gåtur også! Dra han ut av sofaen uten at han merker at han egentlig trener;) For om han veier 90-100 kg og er 169 cm høy så er det ikke snakk om lett overvekt, dessverre. Det vipper greit mellom fedme og vel, fedme. MEN når det er sagt så skiller ikke BMI på muskler og fett, da. Så når jeg sier fedme så vet jeg selvsagt ikke noe om han er trent eller ei, men det var lett å konkludere han som inaktiv da du sier han gjør ingenting og ønsker vektreduksjon... som igjen bekrefter at ikke store deler av kroppsvekten er muskler?

Så, tilbake i sporet... hva liker du av aktiviteter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det fine svaret.

Ja, jeg vet hva jeg vil. Ønsker såvidt ikke å være top-trenet, men ønsker bare å komme i mine str 38 bukser igjen og stadig puste samtidig. :D Og da det nok ikke er muskler, jeg har mest av, så er 67 kg for mye for meg. (nevnte foreldrene for å gi et bilde av genene mine, ikke fordi jeg ønsker å ligne noen av de. Hehe... Som du selv sagde, så ser ikke BMI forskjell på fett og muskler, og heller ikke tykkelse på knogler el.lign, så det var mest for å gi en idé av, hvordan jeg "burde" se ut, hvis man kan si sånn.)

Og ja. Ang. mannen, så vet jeg, at det ikke er "lett overvekt". Har bare altid lært å si ting på en pen måte. :whistling:

Men problemet mitt er nok bare, at jeg ikke finner noen aktivitet, jeg liker. Har prøvet alt mulig. Min favoritt er tv-kigging, og det blir der altså ikke mye fettforbrending av. Har en fornemmelse av, at det skal være noe lett, jeg kan gjøre herhjemme. Men kanskje dere har noen ideer til, hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra:)

Hvordan spiser du? Kostholdet har nemlig veldig mye å si:)

Har du noen venner som trener styrke? For mange hjelper det på motivasjonen og ha noen å trene sammen med. Har du prøvd en real økt styrke? Da tenker jeg en økt på styrkerommet fremfor å sitte på et apparat en stund her og en stund der;) MYE gøyere!

Ellers ser jeg at det er tilbud på en bra treningsvideo du kan bruke hjemme her:

Jillian Michaels' 30 Day Shred (Import) - DVD - Film - CDON.COM

Den har jeg sett mange har hatt veldig stor fremgang med! 20 minutter hver dag:)

Hva med å gå til innkjøp av ergometersykkel og trene samtidig som du ser på TV?;) Hva har du prøvd av trening?

Diverse gruppetrening på studio, spinning, løping, intervaller, dansing, styrketrening, sykling, svømming, fotball, klatring, volleyball... Det er så myyye man kan gjøre:) Jeg tror du bare må komme over "kneika". Når du begynner å bli lei og miste motivasjonen etter én uke, som du selv sa, prøv å bare fortsett litt til?:) Etterhvert kan du komme til å like det bedre og bedre:)

Det er når resultatene begynner å komme det blir virkelig gøy;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...