Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd ut PSMF to ganger er konklusjonen den at det er vanskelig å følge regimet korrekt når en ikke spiser etter PF. Første gangen jeg prøvde var jeg meget flink og lå på riktig sammensetning, men var konstant sulten i fem dager og klarte ikke engang en uke:blush:. Denne gangen har jeg tillatt meg litt mer mat, men er fortsatt konstant sulten og gnages av dårlig samvittighet for å spise 1000 kcal og ikke 800. Etter noen dager på dietten har jeg funnet ut at jeg kanskje kan kjøre en moderat versjon i fem uker, i stedet for PSMF i 2.5 uke. Etter å ha regnet på det vil jeg trolig ha et vel så godt kaloriunderskudd, og samtidig slipper den gnagende sulten. Slenger derfor inn hva, og hvordan, jeg tenker å spise og trenger innspill fra dere som er litt dyktigere på dette enn meg selv :)

Karbohydrat:

Som på PSMF, men innimellom spise litt søtpotet, jordskokk, løk, pastinakk og sukkererter. I tillegg til moderate mengder av bønner og linser. Hovedsakelig i salat og gryteretter.

Protein:

Magert kjøtt og fisk, som på PSMF. Også tillate meg selv moderate mengder ferskost (CC, MK), samt skyr naturell. Proteinpulver (Chocorite, mest i kaffe).

Fett:

Avokado, nøtter, fet fisk, og lignende. I begrenset mengder.

En dag med morgentrening kan eksempelvis se ut som dette (jeg trener oftest før jobb):

Før trening:

15 g proteinpulver, utlandet i kaffe.

Etter trening/frokost: (Noe karbohydrater rett etterpå, som en frukt?)

Salat med 100-150 g kylling, 1 kokt egg, diverse grønnsaker og dressing laget av mager kesam og friske urter (40 gram). Litt avokado eller frø/nøtter (sløyfes om jeg spiser fet fisk). Noen ganger 50-80 gram bønner/linser.

Lunsj:

Laks og brokkoli. Saus med 0.5 dl lettkoskosmelk (maks 6 % fett) med litt karri i.

Mellommåltid:

150 CC (mager), utblandet i 15 g proteinpulver og vann.

Middag:

Hjemmelagde kjøttboller med hjemmelaget tomatsaus (tomater, squash, lime, rødløk, frisk koriander og chili) og ovnsbakte sellerirotbåter (sellerirot i ovnen, med 1 ss olivenolje over, masse hvitløkspepper).

Dessert/kvelds, hvis behov:

Fluff med stevia/litt proteinpulver, eller fun light-gele med litt mager vanligekesam.

Uten kvelds blir næringsinntak:

Energi: 1305

Goal: 1781

Fett: 60.15

Karbohydrat: 43.9

Protein: 137.87

Men, det kan fort bli litt kveldskos altså, så tipper næringsinnholdet blir i hvert fall oppimot 1400-1450 kcal per dag. Skal ha en fridag i uken, men ikke ta helt av på denne.

Regnet ut at jeg over de neste fem ukene da vil ha et underskudd på omtrent 4000++ per uke. Da har jeg egentlig gitt meg god slækk på lørdager ("fridagen").

Jeg trener 4-5 ganger i uken, hvor 3 dager er styrke og resten er kondisjon (jogging). Har hund, så jeg går en del i tillegg.

Hvordan ser dette ut?

Er jeg inne på noe?

:)

SOS. HJELPHJELP! ;)

Fortsetter under...

PS:

Goal på kaloriinntaket er hva jeg egentlig skal spise for å gå ned i vekt, bare litt saktere. Med trening så ligger jeg på et omtrent 2250 forbrent per dag (noen ganger mer, noen ganger lavere).

Jeg ville ikke kalt det psmf (har forstått at det KUN er de veldig strikte som kan si at de faktisk følger psmf). Det ser mer ut som generell lavkarbo, og det ser veldig bra ut :) Underskudd skal jo i teorien tilsi at du går ned i vekt, så fremt du ikke spiser opp alt underskuddet på fridagen din :)

Jeg ville ikke kalt det psmf (har forstått at det KUN er de veldig strikte som kan si at de faktisk følger psmf). Det ser mer ut som generell lavkarbo, og det ser veldig bra ut :) Underskudd skal jo i teorien tilsi at du går ned i vekt, så fremt du ikke spiser opp alt underskuddet på fridagen din :)

Ja, du har rett. Jeg mener ikke at dette er PSMF, mer at jeg utviklet det litt videre, tilpasset min hverdag. Med "spisedager" vil jeg likevel ha minst 4000 kcal i minus hver uke, så det er vel et godt underskudd? Jeg er ikke så overvektig at jeg bør gå ned så mye mer enn 500-600 gram i uka egentlig. Selv om jeg gjerne kunne ha droppet ned alt på 2.5 uke, om PSFM ikke hadde gjort meg så krise-innihelvetes-(beklager språket)-sulten :p

Hvorfor ikke bare ligge på en "diett" der du ikke går ned så mye hver uke, og itillegg beholder musklene dine men minsker i fett%? Du sier selv du ikke er så overvektig at du trenger å gå ned så mye hver uke, og du trener masse..

Men hvor høy er du og hvor mye veier du nå? og hva er målet ditt? Ned i vekt, synlige muskler, mindre fett% osv?

Hvorfor ikke bare ligge på en "diett" der du ikke går ned så mye hver uke, og itillegg beholder musklene dine men minsker i fett%? Du sier selv du ikke er så overvektig at du trenger å gå ned så mye hver uke, og du trener masse..

Men hvor høy er du og hvor mye veier du nå? og hva er målet ditt? Ned i vekt, synlige muskler, mindre fett% osv?

Det er min normale strategi, men jeg har dårlig tid. Må passe en kjole 23.juni. En kjole som jeg har passet før, er helt nydelig og har kostet alt for mye, hehe;)

Er 163. Usikker på vekt, men har ligget rundt 58-60 de siste årene. Nå er jeg nok nærmere 65, enn 60. Bruker målebånd, og ikke vekt, da vekta gjør meg tullete i hodet. Vil ned til jeg passer kjolen, det er målet.

Annonse

Er ikke værre enn å bare prøve. Så lenge du spiser like mye proteiner som på PSMF og fremdeles har underskudd så vil dietten virke, bare litt langsommere enn PSMF.

I forhold til å gå inn i livvidde og redusere fettprosent så kan imidlertid ofte en mer moderat diett fungere like bra eller bedre om den legges opp rett. Bli en fettforbrenner med biorytmedietten - Fitnessbloggen

Er ikke værre enn å bare prøve. Så lenge du spiser like mye proteiner som på PSMF og fremdeles har underskudd så vil dietten virke, bare litt langsommere enn PSMF.

I forhold til å gå inn i livvidde og redusere fettprosent så kan imidlertid ofte en mer moderat diett fungere like bra eller bedre om den legges opp rett. Bli en fettforbrenner med biorytmedietten - Fitnessbloggen

Interessant, skal gå inn og lese den artikkelen nå. Følger du den?

Interessant, skal gå inn og lese den artikkelen nå. Følger du den?

Ja, gjorde det på diett tidliggere i år og følger samme spisemønster nå for å øke i muskelmasse.

Det interssante var at de ukene jeg hadde minst underskudd, men spiste mest korrekt etter dietten hadde jeg bedre nedgang på fettklypa og målbåndet enn de ukene med høyest underskudd hvor jeg gikk ned mest i vekt.

Ja, gjorde det på diett tidliggere i år og følger samme spisemønster nå for å øke i muskelmasse.

Det interssante var at de ukene jeg hadde minst underskudd, men spiste mest korrekt etter dietten hadde jeg bedre nedgang på fettklypa og målbåndet enn de ukene med høyest underskudd hvor jeg gikk ned mest i vekt.

Jeg bryr meg ikke om vekt, jeg bryr meg om cm og fett, så da er dette særdeles interessant. Hvis jeg prøver å sette opp en ca spiseplan, kan du ta en titt og evt korrigere meg der jeg ikke gjør det optimalt? :)

Jeg bryr meg ikke om vekt, jeg bryr meg om cm og fett, så da er dette særdeles interessant. Hvis jeg prøver å sette opp en ca spiseplan, kan du ta en titt og evt korrigere meg der jeg ikke gjør det optimalt? :)

Det kan jeg godt. Men husk at det du starter på bare vil være et utgangspunkt for videre justeringer.

Det kan jeg godt. Men husk at det du starter på bare vil være et utgangspunkt for videre justeringer.

Aha, selvfølgelig. Vet du om noen gode kilder på nett (annet enn Børge), som jeg kan lese meg opp på, slik at jeg vet hvorledes jeg best kan justere dietten, om det trengs? Setter opp et foreløpig oppsett i kveld tenker jeg:)

Annonse

Aha, selvfølgelig. Vet du om noen gode kilder på nett (annet enn Børge), som jeg kan lese meg opp på, slik at jeg vet hvorledes jeg best kan justere dietten, om det trengs? Setter opp et foreløpig oppsett i kveld tenker jeg:)

Er jo stort sett Børge som er kildene på denne dietten i og med at det er han som står bak den. Er endel eksempler i bloggen til Børge (MyRevolution – Børge Fagerli og The blog of Borge Fagerli – aka Blade)

Justeringen går stort sett på å justere litt forsiktig på kaloriene underveis. Du kan f.eks starte med å ha 2gr/kg protein og justere karbs og fett så du ender opp på 30kcal/kg totalt den første uken. Litt avhengig av hvor mye du har spist tidliggere og hva kroppen er vant til.

Er jo stort sett Børge som er kildene på denne dietten i og med at det er han som står bak den. Er endel eksempler i bloggen til Børge (MyRevolution – Børge Fagerli og The blog of Borge Fagerli – aka Blade)

Justeringen går stort sett på å justere litt forsiktig på kaloriene underveis. Du kan f.eks starte med å ha 2gr/kg protein og justere karbs og fett så du ender opp på 30kcal/kg totalt den første uken. Litt avhengig av hvor mye du har spist tidliggere og hva kroppen er vant til.

Ålreit, sitter og knoter med diett.no og leser det Børge har skrevet nå. 30 x kg kroppsvekt hørtes veeeeeldig mye ut. Det blir omtrent 1850-1900 kcal (vet ikke nøyaktig vekt, da den er bannlyst i mitt hjem), det spiser jeg kun på vedlikehold. Må nok ned i hvert fall til 1600, men så kan dette ha mye med at jeg ofte har ligget på rundt det når jeg har slanket meg (utendom da jeg var kardiobunny og spiste 2100 om dagen og trente meg opp til maraton. Da ble jeg tynnfeit da). Så, altså, jeg tror jeg egentlig er redd for kalorier og aldri helt tror på at jeg kan spise så "mye" når jeg mest trener styrke (og ikke forbrenner like mye på ei treningsøkt, selv om forbrenninga på sikt økter med styrketrening).

Det jeg lurer på er om en bør ta høyde for at en kanskje har en friere dag i uka. Har alltid spist oppmot 2500 på lørdager (men også trent litt hardere), så går ofte i null da. Bør jeg tenke litt på det når jeg fordeler kaloriene i uka? At jeg kanskje spiser noe mindre, så det er rom for en fridag? Rent psykologisk tror jeg at jeg trenger en dag jeg kan kose meg litt ekstra, uten at det skal ta totaltknekken på dietten selvfølgelig.

Det jeg lurer på er om en bør ta høyde for at en kanskje har en friere dag i uka. Har alltid spist oppmot 2500 på lørdager (men også trent litt hardere), så går ofte i null da. Bør jeg tenke litt på det når jeg fordeler kaloriene i uka? At jeg kanskje spiser noe mindre, så det er rom for en fridag? Rent psykologisk tror jeg at jeg trenger en dag jeg kan kose meg litt ekstra, uten at det skal ta totaltknekken på dietten selvfølgelig.

Generelt sett synes jeg det er en dårlig ide å spise mindre i uka for å kunne ha en fridag. Men dersom du fortsatt spiser noenlunde etter prinsippene og ikke kutter altfor mye på de andre dagene så kan det gå helt greit. Men ikke gå for lavt ned midt i ukene, da mister du mye av poenget med biorytmedietten og skaper for stort underskudd i ukene som blir delvis spist opp av lørdagen.

Hadde du hatt litt bedre tid ville jeg definitivt rådet deg til å starte på minst 1900, men siden du bare har 4 uker på deg så går det sikkert bra med 1600. Husk også at kroppen vil bruke energien mer effektivt på denne dietten så de fleste trenger ikke kutte like mye for å få resultater.

Har satt opp et oppsett på en typisk dag med styrketrening før jobb. Det vil selvfølgelig være variasjon i hva jeg spiser, men skal prøve å få til et fiskemåltid de fleste dagene. Det har jeg ikke vondt av foråsidetsånn.

Kl. 06:15 Før trening: Proteinkaffe:

15 gram proteinpulver (chocorite)

Kl 08:30 Frokost:

Eggsandwich:

2 egg, stekt i litt smør

Med skinke og smeltet hvitost på toppen.

Stekt sopp til.

Kl. 11:30 Lunsj:

Salat:

1 hardkokt egg

100 gram røkt laks

Tomat+agurk+paprika+salatblad

50 gram kikerter/etc

2 ss (45 g) kesamdressing (kesam+friske urter og hvitløk)

Kl. 15:00 Mellommåltid

Yoghurt Naturell, med steviadråper

Hjem for å gå tur med hunden.

Kl. 17:00-18:00 Middag

Kjøttboller av karbonadedeig, litt egg, løk, hvitløk, chili og krydder

Med hjemmelaget tomatsaus

Ovnsbakt søtpotet og rødløk (uten olje, blir fine og myke uansett)

Kl. 21:00 Kveldskos:

Smoothie av bringebær, jordbær, mager kesam og hjemmelaget granola på toppen.

Dette utgjør 1594 kalorier, fordelt på:

Fett: 61.33

Karbohydrater: 109.12

Protein: 142.8

Du vil kanskje se hvordan fordelingen er per måltid?

Og forresten, jeg har spist lavkarbo tidligere og da drakk jeg kaffe med fløte og kanel. Har etter hvert gått bort fra kremfløten og bruker innimellom en skvett matfløte eller kaffefløte i. Er dette noe jeg kan gjøre til helgefrokosten tror du? Det drar i hvert fall opp fettet :)

Du kan gjerne skrive opp mengdene pr måltid ja, men dette så ikke så værst ut.

Siden du trener på morgenen ville jeg lagt inn en banan eller to andre frukt i frokosten etter trening. Litt mer protein til frokosten ser det også ut som du bør ha. Jeg ville anbefale deg å droppe yoghurten som mellommåltid og heller forskyve lunsjen littegrann om du synes det blir lenge mellom lunsj og middag.

Hvor mye er en skvett kaffefløte, 20 gram? I såfall er dette såpass lite at det ikke utgjør noe i den store sammenhengen.

Legg inn en spiseskje med lakseolje de dagene du ikke spiser fet fisk.

Du kan gjerne skrive opp mengdene pr måltid ja, men dette så ikke så værst ut.

Siden du trener på morgenen ville jeg lagt inn en banan eller to andre frukt i frokosten etter trening. Litt mer protein til frokosten ser det også ut som du bør ha. Jeg ville anbefale deg å droppe yoghurten som mellommåltid og heller forskyve lunsjen littegrann om du synes det blir lenge mellom lunsj og middag.

Hvor mye er en skvett kaffefløte, 20 gram? I såfall er dette såpass lite at det ikke utgjør noe i den store sammenhengen.

Legg inn en spiseskje med lakseolje de dagene du ikke spiser fet fisk.

Jeg tar omega-3-kapsler eller Udo's Choice når jeg ikke spiser fisk, funker det?

Problemet med lunsj er at vi har felles lunsj på jobb. Jeg tror det er vanskelig å forskyve den noe særlig. Hva kan jeg spise i mellom lunsj og middag, som er smartere?

Skal redigere innlegget over med de eksakte mengdene, og prøve å justere etter dine anbefalinger.

Jeg tar omega-3-kapsler eller Udo's Choice når jeg ikke spiser fisk, funker det?

Problemet med lunsj er at vi har felles lunsj på jobb. Jeg tror det er vanskelig å forskyve den noe særlig. Hva kan jeg spise i mellom lunsj og middag, som er smartere?

Skal redigere innlegget over med de eksakte mengdene, og prøve å justere etter dine anbefalinger.

Omega-3 kapsler av god kvalitet er ok, Udo's Choice er ikke like bra (Ikke bruk udos choice - Fitnessbloggen)

Det er ingen krise med den yoghurten altså, men det er bedre at alle måltider er fulle måltider. Det går fint å gå 5-6 timer mellom måltidene også så prøv deg litt fram.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...