Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha vurdert det meste innen diett/slanking fant jeg ut at jeg måtte prøve noe nytt for å nå mitt mål.

Jeg har imorgen passert min første uke med PSMF diett og det går overraskende bra! Jeg skal ned fra 103 til 93 kg og fant ut at denne dietten ville være veldig bra for meg.

De første to dagene var jeg veldig ør og rar i kroppen, men jo lenger ut jeg kom i uken jo bedre fungerte dette for meg. Jeg er nå på dag 6, og jeg har ingen problemer med verken ørhet, svimmelhet, sult eller lyster absolutt etter ingenting. Jeg følte jeg måtte gå "all in" med dette prosjektet hvis jeg skulle klare dette. Kjøpte meg matbokser, laget meg 4 måltider kvelden før som jeg tok med meg hver dag, også hadde jeg alt klart til jeg kom hjem fra jobb. Fjernet ALT jeg ikke kan spise fra skap, kjøleskap og hyller. Det viktigste med dette er at man er mentalt klar for dietten, jeg leser at mange føler svimmelhet, ørhet, slapphet mm. Jeg tror dette er forskjellig fra person til person, men med litt engasjement og pågangsmot skal jeg klare denne dietten i 3/4 uker til! Fremover når jeg er ferdig med dietten kommer jeg nok til å unne meg "spisedager", men jeg kommer alikevel til å følge PSMF programmet ved mange av måltidene mine som f.eks frokost, lunsj og kveldsmat. Middag kommer jeg til å ha en del karbohydrater i, slik at man får noe mer overskudd til trening.

Til og med nå på 17 mai har jeg allerede laget klart: kcalfri gele, proteinpannekaker med lavkarbo syltetøy, vært innom diverse blogger for å få laget meg sunnere kaker og jeg tar selvfølgelig med meg boksene mine når jeg skal i selskap, og spiser min hjemmelagede mat! :)

Jeg spiser følgende til måltidene mine: (med variasjoner av grønnsaker, og krydder)

Frokost: 07-08

Kesam, cottegecheese, og proteinshake.

Eventuelt spiser jeg 100g kalkunpålegg og en shake.

KAFFE! :)

Lunsj: 11-12

200g kylling / karbonadedeig / biff, eller hvit fisk

Grønnsaker 200/300g: Blomkål, isbergsalat, ruccola salat, paprika, tomat, stangselleri, rødløk, hvitløk, løk, agurk, jalapenos, salsa (hjemmelaget), squash, sopp, knuste tomater i boks, asparges

Mellommåltid 14-15

Grønnsaker: Blomkål, isbergsalat, ruccola salat, paprika, tomat, stangselleri, rødløk, hvitløk, løk, agurk, jalapenos, salsa (hjemmelaget), squash, sopp, knuste tomater i boks, asparges

Middag 17-18

Grønnsaker: Blomkål, isbergsalat, ruccola salat, paprika, tomat, stangselleri, rødløk, hvitløk, løk, agurk, jalapenos, salsa (hjemmelaget), squash, sopp, knuste tomater i boks, asparges

Kveldsmat 20-21

Jeg kan gjerne komme med oppskrifter hvis noen ønsker dette, men her er det bare og bruke fantasien!! :)

Trening:

Jeg har laget meg ett veldig lett fullkroppsprogramm som jeg kan dele med dere, men dere finner dette også under PSMF artikkelen her på siden. De dagene jeg føler jeg har overskudd til det setter jeg meg på spinningsykkelen alene og sykler relativt hardt i 30-45 min avhengig av hva jeg orker. Dette med trening må du føle helt på kroppen selv, men for å få best effekt av denne dietten anbefaler jeg at du finner deg en treningsform du orker og syns er morsom. :) Husk, det er motivasjon som gjelder til syvende og sist!! :)

Jeg håper dette kan hjelpe og motivere noen til å gjennomføre..

LYKKE TIL!!

Fortsetter under...

Hei! Har igrunn litt av det samme prosjektet som deg gående; skal også ned til 93, men måtte dessverre begynne på 110 kg... Har vært super strukturet med maten i 4 uker men treninga har vært mer så som så.. Har ikke helt overskudd og har i grunn lagt det litt på is frem til jg er nede i trivselsvekt igjen.. En ting jeg lurer litt på, kan jeg holde på i fire uker til, eller er ikke det helt bra?

Ser du har bestemt deg for 4 uker og det står det andre steder også, men jeg er jo bare halvveis...

Hei Jomp

Jeg satt meg ett mål om å klare 4/5 uker, men som du sier er det veldig viktig å følge formen.. Føler du deg uvel er det ikke noe særlig og gå videre uten karbohydrater. Men du kan f.eks gå to uker, unne deg litt karbo en lørdag også starte igjen. (alt da med måte, og ikke spis mer en 1 porsjon "usunt") Jeg velger og holde meg helt unna alt av karbohydrater og spiser ikke noe over 5g pr 100g av fett og karbo. Det er viktig du finner trening du orker. Har du prøvd å sykle, ro eller gå i motbakke?

Om du skal igang med 4 nye uker må du føle om kroppen din orker det, man skal ikke gå over lengre perioder på denne dietten. Men hvis man har ekstra og tære på, kan man klare 2 mnd helt fint! :) Finn motivasjonen din, sett vekk vekten litt og bruk målebåndet de neste ukene! :)

Lykke til! Men må spørre! Du har laget proteinpannekaker? Som funker på PSMF? Hvordan?:D næringsinnhold? Skal selv fikse meg noe gele! Men hadde vært digg med noe mer "mat" enn bare kylling/biff osv:p

Hei, jeg har blitt fortalt at dette er helt OK. Som du sier, det er greit og få litt avbrekk fra kylling, biff og fisk! :p

Alt blandes i en shaker:

Proteinpannekaker lager jeg på følgende måte: (med øyemål..)

1 dl vann

1 toppet scoop proteinpulver (her kan du jo variere smakene fra gang til gang)

Litt kanel

Litt kardemomme

Knivsodd fiberbrusk

Litt bakepulver

Sukrin (her bruker du mengden du selv ønsker, bruker du proteinpulver med smak trenger du ikke veldig mye)

Du kan variere litt med vaniljeessens, mandelessens og sitrondråper for å variere smakene.. :)

Rist til du blir sliten i henda

Stek på full varme i ett min, snu :)

VOILA, "pannekaka" er ferdig.. I Sverige får du lavkarbo syltetøy (får sikkert andre steder også) som gjør den litt bedre.. Passer perfekt til helger hvis du vil unne deg noe søtt! :)

Gele: jeg har kjøpt en type som heter Jell-O som er sukkerfri, og inneholder kun 10 kalorier. Denne har jeg kjøpt på Maxi-mat i Sverige.. sjekk ut Trening, bodyfitness og fordommer. hun har masse oppskrifter innen dette med lavkarbo, MYE godt også! :)

Annonse

Ahh lager funlight gele selv!:) Hehe;) Men takk for tipset ang pannekakene! Lykke til på PSMF! Akkurat fullført 1 uke selv:)

takk! :) tenkte lage funlight gele fremover, men i starten må jeg ha det så enkelt som overhodet mulig.. alt som kommer ferdig :p

Lykke til du også! Dette klarer vi!! ;)

Gjest Ukjent666
Ah, endelig noen flere her inne som nettopp har startet! Jeg er på dag nr 3, og skal straks få i meg middag som er: 200g seibiff + agurk og tomater ;)

MartinM: Merket noen endringer etter 1 uke?

Veeel. vekt har jeg ikke. Så må bare ta det litt på "følelsen".. Men føler vel magen/fettet har gått litt vekk. Selve "magen" blir faktisk først mindre. Fettet er det jo en del av så! Men 1 uke har faktisk gjort forandringer;) Skal holde på ut mai;) Så er bare å vente og se på før/etter bilder!

Har vært super strukturet med maten i 4 uker men treninga har vært mer så som så.. Har ikke helt overskudd og har i grunn lagt det litt på is frem til jg er nede i trivselsvekt igjen.. En ting jeg lurer litt på, kan jeg holde på i fire uker til, eller er ikke det helt bra?

Synes ikke du bør gå i 4 uker til dersom du ikke har overskudd til å gjennomføre styrketrening. Når du går på en så hard diett er det viktig å stimulere kroppen til å beholde muskelmassen, ellers blir det fort samme fella som mange av de andre diettene at en ender opp 20 kg lettere, men med mindre muskelmasse noe som fører til lavere forbrenning og lettere å gå opp igjen i vekt.

Minimum 2 styrkeøkter i uken, helst 3. Klarer du ikke dette bør du heller gå på en mer moderat diett hvor du har overskudd til mer trening.

Sk23, jeg har merket veldig godt at jeg har blitt strammere i kroppen, den første uken er det mye vann som forsvinner.. Og ikke minst, beltet blir bare "større og større" :)

Hvordan er formen din, og hvordan føler du deg?

Hehe, det høres jo helt sjef ut! :)

Føler meg igrunn helt fin, litt småsulten hele tiden men det er ikke så gale. Har ikke trent siden diett starten enda, så jeg regner med at det blir litt tøffere fra i morgen av. Har gått til innkjøp av masse mat som jeg lager klar før jobb om morningen, tror også det er ganske viktig og ha ferdig mat som du SKAL spise til lunsj,middag osv. Ellers er det fort gjort å velge de lette løsningene..

Treningen for i morgen blir knebøy,benkpress,militærpress og litt diverse.

Hvor mange økter har du gjennomført disse dagene dine? Ser du skriver at du har syklet i tillegg, antar at det er på dagene utenom fullkropssprogrammet?

Annonse

Synes ikke du bør gå i 4 uker til dersom du ikke har overskudd til å gjennomføre styrketrening. Når du går på en så hard diett er det viktig å stimulere kroppen til å beholde muskelmassen, ellers blir det fort samme fella som mange av de andre diettene at en ender opp 20 kg lettere, men med mindre muskelmasse noe som fører til lavere forbrenning og lettere å gå opp igjen i vekt.

Minimum 2 styrkeøkter i uken, helst 3. Klarer du ikke dette bør du heller gå på en mer moderat diett hvor du har overskudd til mer trening.

I see!

Men overskuddet mitt har vel igrunn vært av helt psykisk-karakter..( jeg formulerte meg litt klossete) det handler litt om at det har vært tungt å komme i gang igjen etter ett langt skadeavbrekk( med dertil uønsket vektøkning)..

Føler meg helt fin i kroppen i grunn, bedre enn på lenge OG det funker. Har tatt før/ og nå og på fire uker er det STOR forskjell

Er det bare jeg som spiser fiskeburgere (sommerfavoritt fra meny)..?? Med 0,3 % fett og 5,9% karb må vel den være "innenfor"??

Hei, dette er mitt første innlegg noen sinne:)

Etter å ha vurdert det meste innen diett/slanking fant jeg ut at jeg måtte prøve noe nytt for å nå mitt mål.

Jeg har imorgen passert min første uke med PSMF diett og det går overraskende bra! Jeg skal ned fra 103 til 93 kg og fant ut at denne dietten ville være veldig bra for meg.

De første to dagene var jeg veldig ør og rar i kroppen, men jo lenger ut jeg kom i uken jo bedre fungerte dette for meg. Jeg er nå på dag 6, og jeg har ingen problemer med verken ørhet, svimmelhet, sult eller lyster absolutt etter ingenting. Jeg følte jeg måtte gå "all in" med dette prosjektet hvis jeg skulle klare dette. Kjøpte meg matbokser, laget meg 4 måltider kvelden før som jeg tok med meg hver dag, også hadde jeg alt klart til jeg kom hjem fra jobb. Fjernet ALT jeg ikke kan spise fra skap, kjøleskap og hyller. Det viktigste med dette er at man er mentalt klar for dietten, jeg leser at mange føler svimmelhet, ørhet, slapphet mm. Jeg tror dette er forskjellig fra person til person, men med litt engasjement og pågangsmot skal jeg klare denne dietten i 3/4 uker til! Fremover når jeg er ferdig med dietten kommer jeg nok til å unne meg "spisedager", men jeg kommer alikevel til å følge PSMF programmet ved mange av måltidene mine som f.eks frokost, lunsj og kveldsmat. Middag kommer jeg til å ha en del karbohydrater i, slik at man får noe mer overskudd til trening.

Til og med nå på 17 mai har jeg allerede laget klart: kcalfri gele, proteinpannekaker med lavkarbo syltetøy, vært innom diverse blogger for å få laget meg sunnere kaker og jeg tar selvfølgelig med meg boksene mine når jeg skal i selskap, og spiser min hjemmelagede mat! :)

Jeg spiser følgende til måltidene mine: (med variasjoner av grønnsaker, og krydder)

Frokost: 07-08

Kesam, cottegecheese, og proteinshake.

Eventuelt spiser jeg 100g kalkunpålegg og en shake.

KAFFE! :)

Lunsj: 11-12

Grønnsaker 200/300g: Blomkål, isbergsalat, ruccola salat, paprika, tomat, stangselleri, rødløk, hvitløk, løk, agurk, jalapenos, salsa (hjemmelaget), squash, sopp, knuste tomater i boks, asparges

Mellommåltid 14-15

Middag 17-18

Kveldsmat 20-21

Jeg kan gjerne komme med oppskrifter hvis noen ønsker dette, men her er det bare og bruke fantasien!! :)

Trening:

Jeg har laget meg ett veldig lett fullkroppsprogramm som jeg kan dele med dere, men dere finner dette også under PSMF artikkelen her på siden. De dagene jeg føler jeg har overskudd til det setter jeg meg på spinningsykkelen alene og sykler relativt hardt i 30-45 min avhengig av hva jeg orker. Dette med trening må du føle helt på kroppen selv, men for å få best effekt av denne dietten anbefaler jeg at du finner deg en treningsform du orker og syns er morsom. :) Husk, det er motivasjon som gjelder til syvende og sist!! :)

Jeg håper dette kan hjelpe og motivere noen til å gjennomføre..

LYKKE TIL!!

JA kom gjerne med oppskrifter på retter/kombinasjoner du synes funker!

Gjerne på kjapp og grei lunsj mat, i grunn på det meste!

Sjøl går det mye i salatbaren til meny med sykt mye skinke.. Eneste kosen min har vært kesam med litt funlight..

Hehe, det høres jo helt sjef ut! :)

Føler meg igrunn helt fin, litt småsulten hele tiden men det er ikke så gale. Har ikke trent siden diett starten enda, så jeg regner med at det blir litt tøffere fra i morgen av. Har gått til innkjøp av masse mat som jeg lager klar før jobb om morningen, tror også det er ganske viktig og ha ferdig mat som du SKAL spise til lunsj,middag osv. Ellers er det fort gjort å velge de lette løsningene..

Treningen for i morgen blir knebøy,benkpress,militærpress og litt diverse.

Hvor mange økter har du gjennomført disse dagene dine? Ser du skriver at du har syklet i tillegg, antar at det er på dagene utenom fullkropssprogrammet?

Det er bra, det er veldig viktig og lytte til kroppen.. Det er helt korrekt!! Jeg kjøpte meg masse matnokser på Europris, lager maten klar dagen i forveien og varmer i mikroen på jobb. Har du ikke mikro er det greit og velge retter som også smaker greit når de er kalde:) Jeg lager lunsj, mellommåltid de dagene jeg vet jeg rekker middag, når jeg ikke rekker middag tar jeg med en porsjon der også. Hvis du skal velge en lett/enkel løsning kan du kjøpe deg en grillet kylling, spise halve UTEN skinnet:)

Jeg har ett treningsprogram som er som følger, tar ca 45/60 min.. Viktig og gjennomføre med så lite pauser som mulig, og maks 30sek til 1 min pr sett. Velg vekter som er litt lettere enn normalt. Føler du dette blir for "lett" kan du øke reps med 2-4 stk.

Mandag

Sett x reps

Onsdag

Sett x reps

Fredag

Sett x reps

Beinpress

2 x 4-6

Beinpress

2 x 6-8

Beinpress

2 x 9-12

Lårcurl

2 x 4-6

Lårcurl

2 x 6-8

Lårcurl

1 x 9-12

Roing i smith

2 x 6-8

Roing i smith

2 x 9-12

Roing i smith

2 x 4-6

Nedtrekk

2 x 6-8

Nedtrekk

2 x 9-12

Nedtrekk

2 x 4-6

Dragcurl

1 x 6-8

Dragcurl

1 x 9-12

Dragcurl

2 x 4-6

Benkpress

2 x 9-12

Benkpress

2 x 4-6

Benkpress

2 x 6-8

Pushups

1 x 9-12

Pushups

1 x 9-12

Pushups

1 x 9-12

Arnoldpress

2 x 9-12

Arnoldpress

1 x 4-6

Arnoldpress

2 x 6-8

JM-press

1 x 9-12

JM-press

2 x 4-6

JM-press

1 x 6-8

Sidelanke

1 x m. tid

Sideplanke

1 x m. tid

Sideplanke

1 x m. tid

Pallof press

1 x 10

Pallof press

1 x 10

Pallof press

1 x 10

Overlappende muskelgrupper har samme repetisjonsfase (dvs bryst, skuldre og triceps trenes med samme repetisjonsintervall – mens bein og rygg og biceps også gjør det). Dette skal ikke være tung og utmattende trening. Til det er treningstoleransen for lav, og energiunderskuddet for stort.

De dagene jeg føler meg litt sliten eller ikke "orker" trene vekter tar jeg meg gjerne en "sykkeltur" på spinningsykkelen i ca 45/60 min, også ror jeg 1000m intervaller 2-3 ganger. Man skal ikke trene mye, men lytt til kroppen så finner du fort ut av hva som funker for deg. Men tre dager trening pr uke bør du klare. :) (søk på youtube på øvelsene om du er usikker på hvordan de gjøres, der er det mange andre øvelser du kan bytte ut med også om du føler det:)

I see!

Men overskuddet mitt har vel igrunn vært av helt psykisk-karakter..( jeg formulerte meg litt klossete) det handler litt om at det har vært tungt å komme i gang igjen etter ett langt skadeavbrekk( med dertil uønsket vektøkning)..

Føler meg helt fin i kroppen i grunn, bedre enn på lenge OG det funker. Har tatt før/ og nå og på fire uker er det STOR forskjell

Er det bare jeg som spiser fiskeburgere (sommerfavoritt fra meny)..?? Med 0,3 % fett og 5,9% karb må vel den være "innenfor"??

Hei,

Jeg har ikke sjekket de fiskeburgerne, men det virker jo ok.. Jeg spiser selv ikke noe som inneholder mer enn 5% :) Du kan enkelt lage fiskekake/burgere ved å kjøpe deg en torskefileet, kverne den og tilsette de krydderne du ønsker. Da er det enda sunnere:)

Du er allerede 4 uker ut i programmet? Så bra! Har du mistet mange kg, cm på midje/lår/overkropp?

JA kom gjerne med oppskrifter på retter/kombinasjoner du synes funker!

Gjerne på kjapp og grei lunsj mat, i grunn på det meste!

Sjøl går det mye i salatbaren til meny med sykt mye skinke.. Eneste kosen min har vært kesam med litt funlight..

Diverse retter:

"Spagetti" - Denne syns jeg er veldig enkel og spise, ikke minst fordi det smaker spagetti, bare uten pasta:) Også er det veldig enkelt og lage for flere retter samme dag. De dagene jeg har spist denne har jeg laget opp til 3 måltider i en boks, fordelt på jobb og spist.

tips: tillsett litt ekstra med vann, så får du en suppe lignende følelse, som gjør det til en "ny rett"

200g karbonadedeig

200g hermetiske tomater

Sopp

Løk

Hvitløk

masse diversekrydder.

"Kebab" - Super enkelt og lage, og smaker like greit kaldt!

200g karbonadedeig

løk

chilli

hvitløk

rødløk

Bland dette sammen i en bolle, lag pølser av den størrelsen du selv ønsker og stek de i pannen på middels varme. Her blander du de forskjellige med ulikt krydder, da blir det litt morsommere og spise! Lagde en med litt mye caiennepepper, ikke å anbefalle! :p Tilbehør kan du ha sopp, squash og paprika f.eks.

Fiskesuppe - passer best til middag, ikke like godt oppvarmet, men det funker.

1 mengde vann

100 g torske fileet

100 g scampi

200 g hermetiske tomater

løk

rødløk

purreløk

hvitløk

Fres løken og grønnsakene du ønsker i pannen (uten olje, og smør) tilsett ca 5 dl vann, kok opp og tilsett krydder. Legg i fisken og scampi, og vent til tosken er kokt:)

Her har du noen i første omgang.. Kan skrive fler etter du har prøvd disse, kom gjerne med tilbakemeldinger :) PS. jeg har "alltid" ferske tomater og ruccola over maten jeg spiser..

Hei,

Jeg har ikke sjekket de fiskeburgerne, men det virker jo ok.. Jeg spiser selv ikke noe som inneholder mer enn 5% :) Du kan enkelt lage fiskekake/burgere ved å kjøpe deg en torskefileet, kverne den og tilsette de krydderne du ønsker. Da er det enda sunnere:)

Du er allerede 4 uker ut i programmet? Så bra! Har du mistet mange kg, cm på midje/lår/overkropp?

Har ikke tatt fram målebåndet, men jeg tok ett før bildet og ett nytt ett her om dagen( trodde aldri jeg skulle knipse selvportret i bokser'n) og det var faktisk STOR forandring! Ikke veldig rart kanskje for vekta er redusert med ca 8 kg!

Egne fiskeburgere heretter skjønner jeg!! ( hva steker du med..?)

Har ikke tatt fram målebåndet, men jeg tok ett før bildet og ett nytt ett her om dagen( trodde aldri jeg skulle knipse selvportret i bokser'n) og det var faktisk STOR forandring! Ikke veldig rart kanskje for vekta er redusert med ca 8 kg!

Egne fiskeburgere heretter skjønner jeg!! ( hva steker du med..?)

Så bra, grattis!! :) Det er ekstra morsomt når man ser resultatene.. Jeg har heller ikke fokusert på vekten, tok ett bilde som du gjorde og skal ta ett igjen om tre uker.. Håper og få like positive tilbakemelding som deg! :) Også har jeg tatt mål rundt midje, lår, bryst og hofte.

Jeg steker med ingenting, eventuelt litt vann. Stort sett har alt man steker enten litt fett/olje/vann i seg som fungerer som grunnlag. Når jeg steker grønnsaker bruker jeg litt vann som gjør at det ikke blir så tørt..

Jeg vet det finnes en 1 kcal spray man kan bruke og steke med, tror du finner den på proteinfabrikken.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...