Gå til innhold

Kutte vekt til inveiing


Anbefalte innlegg

Heisann

Lurer litt på hvordan dere kutter vekt til et eventuelt mesterskap? Har gjort dette mange ganger, men alle tips og triks er greie å få med seg :thumbsup:

Alt jeg pleier å gjøre

1. Drikke mye vann dagene i forveien for å fjerne vannlagre i kroppen. Opp til 8-9 liter siste dagene før, for så å kutte helt 24-36 timer før innveiing.

2. Ingen kreatin og så lite salt som mulig ukene før.

3. Tomme glykogenlagre. 1 gram karbohydrat binder opp ca 3 gram vann

4. Avføringstabletter. Typ de som øker peristaltikken (dvs, tarmsammentrekningene, ingen løs mage)

5. Badstu/varmt bad/steam. 15-30 min intervaller med 5 min pause. Holder på så lenge det trengs.

Etter innveiing er det like viktig å faktisk klare å hente seg inn igjen. Ingen vits i å droppe en vektklasse om de fysiske prestasjonene forsvinner.

1. Drikker en blanding med vitargo, BCAA, væskeerstatningspulver (mineraler) og kreatin monohydrat (maksimal styrke er mitt formål)

2. Etter ca 2-3 timer med kun flytende næring går jeg over på lett fast næring. Bananer, ris, proteinbarer o.l. Spise ca hver halvtime-time. Store måltider er ikke lurt, det bruker kroppen lang tid på å prossesere.

3. Få i seg melkesyretabletter dager i forveien så magen fungerer skikkelig. Mange ganger det har stoppet helt opp når man har tynt seg hardt ned og skal begynne å spise mye igjen.

4. Spise et stort måltid før man legger seg, så man har noe å sige på utover natten.

5. Konkurransedagen er det mye væske gjennom hele dagen. Første måltid om morgen er vitargo, BCAA og kreatin monohydrat. Så spise et stort måltid, og deretter kun flytende næring gjennom konkurransedagen. Dette er for å ikkje føle seg "full" i magen, og det går dessuten mye blod til magen for å fordøye maten. Ser maratonløpere ofte løper på tom mage, og styrkeutøvere ofte konkurrerer litt sulten.

6. Koffein/taurin under konkurransen, i tillegg til den flytende næringen og noen bananer.

7. Feire seierene med ymse kalorier :D

Noen erfarne som har noe å tilføye? Eventuelt gjør noe helt annerledes? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...